Elixir! bra eller anus?

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Av vad jag fått för mig så antingen älskar man Elixir eller så hatar man dom. Jag står i älskargänget, sjukt sköna och håller länge. Satt ett set på min elgitarr för snart ett år sen och först nu börjar jag märka att dom blir nötta, när coatingen håller på att ramla av börjar det bli dax. ;)
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jag tyckte de var kanon då de lät skitbra nästan så fort man satte på dem på basen!
IMO så kändes det som att de i princip var inspelade och klara :D
Värda pengarna?
Jag vet inte, jag skulle nog köpa från thomann om jag skulle köpa igen, där kostar de som ett set Blue Steel här hemma.
Vid köp från Thomann el. dylikt där de kostar 4-500, visst, klart värt, 7-800? Nja.
Kan tillägga att mina strängar inte höll något nämvärt längre än vad andra gjort.
MEN, perioden de låter bra tycker jag var längre, speciellt m tanke på att de låter bra från början och de lät fortfarande bra när A-strängen small av.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
EA
Medlem+
Inlägg: 738
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 13:49

Inlägg av EA »

bra eller anus?

Bra!
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Anus. Fast inte så farligt. :wink: Jag tycker att de låter för kliniskt. Inte riktigt som helt nya strängar, men nästan. Då gillar jag vanliga mycket bättre, även om de tappar en del diskant efter ett tag.
Sen lossnar den där jäkla coatingen och strängarna blir alldeles fransiga. Särskilt om man lirar med plektrum. Spelkänslan är kanonbra dock. De är liksom lite hala, så de blir snälla mot fingrarna. :)
Jag gjorde en luring för ett tag sedan och körde Elixir på E och A och vanliga strängar på D och G. Det blev rätt bra faktiskt.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Och det var just kliniskt som jag INTE tyckte Elixir lät.
Just att de låter mer... inspelade direkt ur lådan, inte lika... kliniskt och metalliskt som många strängar gör när de är nya, det gör att de hamnar på listan över bra strängar för mig. Och som sagt att de låter bra under i princip hela livslängden.
(Som uppenbarligen varierar mellan oss pratabasare, max ett halvår för mig, se´n går nå´n av,)

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag tycker dom håller vad dom lovar i fråga om livslängd osv. Ljudet är en smaksak men dom låter ju inte illa om du förstår vad jag menar.
Användarvisningsbild
Semborg
Administratör
Inlägg: 1153
Blev medlem: lör 15 jul 2006, 11:09
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Semborg »

Ett set inspelade elixirsträngar tycker jag låter och känns mycket bra. Jag gillar den lite halare känslan mot fingrarna. Alltid värt att testa ett set, de håller sig fräscha mycket längre än vanliga strängar. Så om du gillar dem kan det ekonomiskt löna sig trots priset.
Musik är oändlig
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Jag gillar Elixirs strängar.
Beror dock på vilken bas du ska ha dom JunJun..

Mina Elixir strängar brukar hålla ½ år ungefär.
Med tanke på att dom kostar 700:- för ett 4 set så hinner man ju dock att byte "vanliga" strängar typ 2-3 ggr under den tiden, beroende på vad man kör med för strängar och vad man har för pris.

Jag har dock ramlat tillbaks på EBS strängar. Titanium lights är kanon enlikt mig.
Kolla om du kan hitta ett sånt set Junjun! ;)
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Ravens
Medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: mån 04 jun 2007, 22:21
Ort: Malmö

Inlägg av Ravens »

hmm.. sådär :?

Jag gned av coatingen på på tre rep, spelar iofs dödsmetall med plektrum så det är väl lite extremt slitage.

Jag tycker de låter llite trötta, ingen bra topp och inge bra "klonk" när man spelar med plektrum. De känns väldigt bra att spela på däremot, bra tension och glansiga.
Testa DRs coated strängar, jag gillar de bättre, kommer i lite roliga färger också :)
Bild
Användarvisningsbild
Bootzy
Medlem+
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor 20 jul 2006, 00:35

Inlägg av Bootzy »

Jag gillar dom som tusan, kör på elixir på de flesta av mina basar. Jag håller med Marcbass här, jag tycker också att det finns basar dom passar sämre på. För mig håller dom betydligt längre än vanliga strängar.

Jag vete fan vad det är för fel på mina händer. Jag avlivar t.ex ett set Rotosound på ett rep som varar några timmar. Så för mig har Elixir varit kanon!
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Bootzy skrev:Jag vete fan vad det är för fel på mina händer. Jag avlivar t.ex ett set Rotosound på ett rep som varar några timmar. Så för mig har Elixir varit kanon!
Men tack!
Jag tycker inte ens att de lever så länge.
Efter en kvarts rep låter de gummisnodd!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Trä kondomer på stängarna. Då håller de nog svetten borta.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Svarte_Jack skrev:Trä kondomer på stängarna. Då håller de nog svetten borta.
Vad har du för grovlek på strängarna?
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Jag har fat beams :D
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Svarte_Jack skrev:Jag har fat beams :D
Aha! :D
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Skämt åsido. Det är bra strängar. Marcus Miller signatursträng ihopvirad av DR. Alldelles jättebra krisp i dem. Passar perfekt på min OLP. Synd att de bara finns för 4-strängat.
Användarvisningsbild
Bootzy
Medlem+
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor 20 jul 2006, 00:35

Inlägg av Bootzy »

Svarte_Jack skrev:Skämt åsido. Det är bra strängar. Marcus Miller signatursträng ihopvirad av DR. Alldelles jättebra krisp i dem. Passar perfekt på min OLP. Synd att de bara finns för 4-strängat.
Kolla här!
http://www.banzaieffects.com/Bass-Strin ... 6-p-2.html
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Oh :D

Jag är glad att jag hade fel! Ett set med 130 b-sträng är bra lockande.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Svarte_Jack skrev:Trä kondomer på stängarna. Då håller de nog svetten borta.
Skulle tro att det är lättare att trä dem på fingrarna isf.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Bootzy
Medlem+
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor 20 jul 2006, 00:35

Inlägg av Bootzy »

Geddy_Lee skrev:
Svarte_Jack skrev:Trä kondomer på stängarna. Då håller de nog svetten borta.
Skulle tro att det är lättare att trä dem på fingrarna isf.
Och bli kallad "Gummimannen".... :D
Användarvisningsbild
Bootzy
Medlem+
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor 20 jul 2006, 00:35

Inlägg av Bootzy »

Jag har provat flera tillverkares "coated strings". Men jag tycker Elixir är överlägset bäst. De jag provat är: Warwick EMP, DR Bootzy Collins ( självklart...), D`addario EXP.
Användarvisningsbild
prunier
Medlem+
Inlägg: 725
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 23:28
Ort: Simrishamn

Inlägg av prunier »

Geddy_Lee skrev:
Svarte_Jack skrev:
Trä kondomer på stängarna. Då håller de nog svetten borta.

Skulle tro att det är lättare att trä dem på fingrarna isf.


Och bli kallad "Gummimannen"....
Detta och trådtiteln ”bra eller anus” kan leda tankarna in på saker man inte alltid vill tänka på, och när man först tänker så har jag hört rykten om att det för några procent av befolkningen inte är någon motsättning mellan begreppen ”bra” och ”anus” och då kan frågan lätt missuppfattas, ungefär som om du frågar mig som tycker om oxfilé frågan ”Elixir strängar bra eller oxfilé", som jag vill tolka som ”Elixir strängar bra eller bäst”.

Iofs helt menigslösa reflektioner och jag har häller aldrig provad Elixir strängar så jag har ingen aning om dom är bra eller anus
:lol:
Användarvisningsbild
Bootzy
Medlem+
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor 20 jul 2006, 00:35

Inlägg av Bootzy »

prunier skrev:
Geddy_Lee skrev:
Svarte_Jack skrev:
Trä kondomer på stängarna. Då håller de nog svetten borta.

Skulle tro att det är lättare att trä dem på fingrarna isf.


Och bli kallad "Gummimannen"....
Detta och trådtiteln ”bra eller anus” kan leda tankarna in på saker man inte alltid vill tänka på, och när man först tänker så har jag hört rykten om att det för några procent av befolkningen inte är någon motsättning mellan begreppen ”bra” och ”anus” och då kan frågan lätt missuppfattas, ungefär som om du frågar mig som tycker om oxfilé frågan ”Elixir strängar bra eller oxfilé", som jag vill tolka som ”Elixir strängar bra eller bäst”.

Iofs helt menigslösa reflektioner och jag har häller aldrig provad Elixir strängar så jag har ingen aning om dom är bra eller anus
:lol:
För några procent finns det nog ingen motsättning i kombinationen "oxfilè eller anus" heller... :shock:
Användarvisningsbild
prunier
Medlem+
Inlägg: 725
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 23:28
Ort: Simrishamn

Inlägg av prunier »

För några procent finns det nog ingen motsättning i kombinationen "oxfilè eller anus" heller...
Säkert inte :D
Fast frågan ”oxfilé eller anus” kan nog uppfattas en aning olika beroende på om man är en homofil vegan eller en köttälskande hetrofil :lol:
Användarvisningsbild
Bootzy
Medlem+
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor 20 jul 2006, 00:35

Inlägg av Bootzy »

prunier skrev:
För några procent finns det nog ingen motsättning i kombinationen "oxfilè eller anus" heller...
Säkert inte :D
Fast frågan ”oxfilé eller anus” kan nog uppfattas en aning olika beroende på om man är en homofil vegan eller en köttälskande hetrofil :lol:
Hahaha...det är sant.
Skriv svar