Dum fråga??

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Det beror väl lite på vad som känns bäst. Själv lirar jag i ett band där gitarristerna kör c-drop. Jag bröt mot lagen i såna sammanhang och stämde upp min b-sträng ett halvt tonsteg. Resten är normaltstämt.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Dum fråga??

Inlägg av blackparkas »

JunJun skrev:Kanske en jääävligt dum fråga, men hur fan ska man stämma en 5:strängad om gitarrerna kör med droppade E-strängar???

Ska man droppa E strängen på basen och låta B strängen vara eller stämmer man B strängen efter den droppade E strängen???

Eller???
Jag skulle inte göra nå´t alls om jag ska vara helt ärlig, skulle lira som vanligt!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Det är ganska tekniskt utmanande att spela snabba riff med massa hammer ons (vet inte om JunJun ska göra det, men i alla fall). Ibland är det nödvändigt att stämma om.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Svarte_Jack skrev:Det är ganska tekniskt utmanande att spela snabba riff med massa hammer ons (vet inte om JunJun ska göra det, men i alla fall). Ibland är det nödvändigt att stämma om.
Och varför då?
Det är väl mycket enklare att ha basen i en vettig stämning som man har haft koll på sedan man började spela bas?
Annars får man ju ha en bas per låt för att "hinna med de snabba riffen" annars funkar ju också den beprövade metoden - TRÄNA!

:D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

När man spelar i mitt band går alla låtar med lös c-sträng :wink: Så en bas räcker. Sen har jag ju fyra strängar med normal stämning kvar på basen. Så den lilla omställningen fixar man.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Man jag håller med om att målet är sånpass teknisk skill att man fixar det med standardstämning. Övar faktiskt grejerna i standardstämning hemma för att nån gång fixa det.

OBS! Inte bandet i mitt personliga medelande det gäller.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Jag skulle nog dra ner bägge. Då kan man ju spela grejer som går under deras grejer och utan att bli alltför förvirrad. Annars kan man ju stämma ner alla strängar. Då får man ju lira som man är van över alla fem strängarna.

Jag kör femsträngat med dropgitarrister :D
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Droppar en ton i vårt band, men alltid fyrsträngat så jag har ingen erfarenhet av 5:an.
Men förnuftet säger väl att det inte finns så stor anledning att ha B-strängen kvar i B.
1½ ton nedanför den droppade E-strängen känns väl som att det kan kvitta?!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Gäst

Inlägg av Gäst »

Drop om gitarristerna stämmer ner e-strängen till och med C#, upp om dom stämmer den i C.
Kan tänka mig att en hel del drar gränsen redan vid E -> D.

BlackParkinson: Du måste tänka på att en hel del metal är skrivet med lös sträng som "pedalton" och med ganska rejäla intervallhopp som helt enkelt är för svårspelat om man inte får stämma om.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Stämma upp tycker jag skulle kännas konstigt.. men det kanske bara är jag


OT: allstå för har det vart bara länkar från bots.. nu är det fan hårdporr
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Gäst

Inlägg av Gäst »

Eller ska och ska, det bestämmer du väl själv! ;) En vacker dag vaknar du upp som en Michael Manring som följd av exprimenterandet och det är ju inte det sämsta.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Jag kan säga att jag inte var utan problem när jag vägrade stämma om första repet :D Fy fan.

1: Kolla på gitarrhalsen och se vad tusan de spelar
2: Tänka om ett band på bashalsen.
3: Spela det.

Jävligt svårt att improvisera grymma grejer då. Fast sen har ju alla så jävla mycket dist kombinerat med trött gammalt PA att det egentligen inte spelar nån roll hur man stämmer. Tonhöjden försvinner.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Diesel skrev:Stämma upp tycker jag skulle kännas konstigt.. men det kanske bara är jag


OT: allstå för har det vart bara länkar från bots.. nu är det fan hårdporr
Man får en sjuhelvetes stunns i strängen av uppstämt. Charta 77 körde väl uppstämt?
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Svarte_Jack skrev:Jag kan säga att jag inte var utan problem när jag vägrade stämma om första repet :D Fy fan.

1: Kolla på gitarrhalsen och se vad tusan de spelar
2: Tänka om ett band på bashalsen.
3: Spela det.

Jävligt svårt att improvisera grymma grejer då. Fast sen har ju alla så jävla mycket dist kombinerat med trött gammalt PA att det egentligen inte spelar nån roll hur man stämmer. Tonhöjden försvinner.
Om du behöver kolla på gitarrhalsar för att kunna spela föreslår jag att du ska ta och lära dig ditt instrument bättre. :twisted: :twisted: :P
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Postar ett tips om snabb smärtfri modd imorrn du kan göra för att få lite mer tension.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

knedy skrev:
Svarte_Jack skrev:Jag kan säga att jag inte var utan problem när jag vägrade stämma om första repet :D Fy fan.

1: Kolla på gitarrhalsen och se vad tusan de spelar
2: Tänka om ett band på bashalsen.
3: Spela det.

Jävligt svårt att improvisera grymma grejer då. Fast sen har ju alla så jävla mycket dist kombinerat med trött gammalt PA att det egentligen inte spelar nån roll hur man stämmer. Tonhöjden försvinner.
Om du behöver kolla på gitarrhalsar för att kunna spela föreslår jag att du ska ta och lära dig ditt instrument bättre. :twisted: :twisted: :P
Pfff. När de improviserar riff är man faktiskt tvungen att göra det. Jag är bassist. Inte spåman.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Men var kommer gehöret in?
Nog för att alla kanske inte spelar alls på gehör men det är väl här det kommer in, för att kunna spela samma riff som t.ex. giturgisten...

JunJun: Droppar gitarristen e-strängen till D så finns det ingen som helst anledning (tycker jag) att man ska behöva stämma om, bara du håller koll på vad du ska spela för ton (ackord) så ska du klara dig med 5:an iaf.
Har du 4:a, vilket inte var aktuellt i detta fall är det en annan sak.
Jag kör hela basen nedstämt fastän giturgisten i mitt band bara kör droppad E-sträng (D), många saker blir ju faktiskt svårare att lira om man stämmer DADG tex....

Men jag säger som säkert någon annan här skulle kunna säga: Om man ska spela så fort så man måste stämma om för att hinna med, då är man:

1. För otränad
2. Ute och cyklar... :D


En av anledningarna till att jag skaffade 5:an från första början var just detta, att slippa stämma ner, man klarar sig ju ändå i 9,5 fall av 10, om man inte spelar med svarte jack... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Gäst

Inlägg av Gäst »

Svarte_Jack skrev: Man får en sjuhelvetes stunns i strängen av uppstämt. Charta 77 körde väl uppstämt?
Nej, ner ett halvt tonsteg.

JunJun: eller också gör du som jag rekommenderade och stämmer upp hela basen ett halvt till C F Bb Eb Ab.

Tror inte .135 räcker för ett subkontra-G, Warwick använder .175 för sina F#... Iofs kan du använda den som nån slags tonhöjdslös "bombsträng" á la favoritbandet Floor!
Gäst

Inlägg av Gäst »

blackparkas skrev:JunJun: Droppar gitarristen e-strängen till D så finns det ingen som helst anledning (tycker jag) att man ska behöva stämma om, bara du håller koll på vad du ska spela för ton (ackord) så ska du klara dig med 5:an iaf.
Har du 4:a, vilket inte var aktuellt i detta fall är det en annan sak.
Jag kör hela basen nedstämt fastän giturgisten i mitt band bara kör droppad E-sträng (D), många saker blir ju faktiskt svårare att lira om man stämmer DADG tex....

Men jag säger som säkert någon annan här skulle kunna säga: Om man ska spela så fort så man måste stämma om för att hinna med, då är man:

1. För otränad
2. Ute och cyklar... :D


En av anledningarna till att jag skaffade 5:an från första början var just detta, att slippa stämma ner, man klarar sig ju ändå i 9,5 fall av 10, om man inte spelar med svarte jack... :D
Jag förstår inte vad du har emot alternativa stämningar? Som jag postade tidigare så är vissa riff helt enkelt skrivna med lös sträng i åtanke. Prova till exempel att lira introriffet till Frantic med Metallica utan lös e-sträng stämd i C... http://www.guitaretab.com/m/metallica/25318.html
Fullt görbart men det låter ju helt annorlunda och i mina öron betydligt sämre.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jag har inget emot det egentligen, men jag undviker det i det längsta själv.

Och Frantic skulle jag aldrig spela tror jag så då klarar jag mig även där :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Just det on man inte gillar att lösa problem så ignorerar man problemställningen
För många basar är inte nog
Gäst

Inlägg av Gäst »

blackparkas skrev:Och Frantic skulle jag aldrig spela tror jag så då klarar jag mig även där
Förvisso, men det är det här inlägget...
blackparkas skrev: Det är väl mycket enklare att ha basen i en vettig stämning som man har haft koll på sedan man började spela bas?
Annars får man ju ha en bas per låt för att "hinna med de snabba riffen" annars funkar ju också den beprövade metoden - TRÄNA!
...jag syftar på. Du undrade varför man ska stämma om och du fick ett svar: nej, det är inte lättare utan helt enkelt onödigt svårt att lira vissa typer av riff utan att stämma om. Det låter också mycket sämre utan lös sträng.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tror jag svarade lite luddigt på din fråga tidigare JunJun, jag exemplifierar såhär istället:

Jag skulle stämma på följande sätt (en halvton ner i taget). Motsvarigheten till gitarrens droppade e-sträng har jag satt i fetstil
B E A D G
Bb Eb Ab Db Gb
A D G C F
G# C# F# B E
C F Bb Eb Ab
B E A D G (duh!)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

GrafZeppelin skrev:
blackparkas skrev:Och Frantic skulle jag aldrig spela tror jag så då klarar jag mig även där
Förvisso, men det är det här inlägget...
blackparkas skrev: Det är väl mycket enklare att ha basen i en vettig stämning som man har haft koll på sedan man började spela bas?
Annars får man ju ha en bas per låt för att "hinna med de snabba riffen" annars funkar ju också den beprövade metoden - TRÄNA!
...jag syftar på. Du undrade varför man ska stämma om och du fick ett svar: nej, det är inte lättare utan helt enkelt onödigt svårt att lira vissa typer av riff utan att stämma om. Det låter också mycket sämre utan lös sträng.
Jag kan köpa biten m att det låter bättre m lös sträng stundtals.

Men att stämma om VISSA strängar för att ett riff är för svårt annars... Visst, jag antar att jag måste tycka att det är ok att andra gör det, och att droppa E-strängen är en sak.
Men att behöva stämma om en 5-str för att gitarristen kör drop-d känns totalt onödigt, men visst, det blir ju en fläskig B (A)-sträng om man har grova strängar och en bas som pallar det.

Nu har inte jag spelat lika länge som alla andra här på forumet men på dryga 15 år så har jag aldrig behövt göra en "alternativ" stämning.
(Då räknas inte en vanligt hederlig nedstämning, hela basen si och så många tonsteg. eller knappt drop d, för det har jag faktiskt använt någon gång)

Och ja, har även spelat musik där det måste gå undan stundtals.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

GrafZeppelin skrev:Tror jag svarade lite luddigt på din fråga tidigare JunJun, jag exemplifierar såhär istället:

Jag skulle stämma på följande sätt (en halvton ner i taget). Motsvarigheten till gitarrens droppade e-sträng har jag satt i fetstil
B E A D G
Bb Eb Ab Db Gb
A D G C F
G# C# F# B E
C F Bb Eb Ab
B E A D G (duh!)
Genitaliskt!
Skriv svar