Rotosound

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
pensionärsorkestern
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 13:57

Rotosound

Inlägg av pensionärsorkestern »

Hej

Tänkte testa rotosound till min fender jazz och har förståt att det är rs66 som gäller. Men är det nickel eller stainless som är "orginalet"?
För mig är stanless något modernt och känns inte som basssträngens urmoder, dessutom sliter det väl mer på band och fingrar?

Om någon dessutom har något tips om hur man får tag på dom är jag tacksam. Thomann har dom rostfria, och jag antar att det inte går att hitta i stockholm?

Mvh David
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

jag har testat swingbass nickelversionen... jäääklar vad nöjd jag var med dom.. men jag kan inte hitta dom någonstans ens på postorder.. :(
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Jag kör på RS99, stainless steel, piano string design a'la Jonesy på min gamla jazzbas.. Jäkla bra klipp i dem.. Sliter på banden? Mjae sådär.. Och fingrarna vänjer sig fort efter några goa blåsor..
pensionärsorkestern
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 13:57

Inlägg av pensionärsorkestern »

Det känns som att jag måste ha tag på ett set nickel och testa =)
Ingen som vet var man får tag på dessa?
Användarvisningsbild
RUSHing
Medlem
Inlägg: 142
Blev medlem: ons 23 maj 2007, 13:55
Ort: Kalmar

Inlägg av RUSHing »

Jag hade nyligen Rotosound Swing nickle på min Fender, och jag köpte dem hos rylanders musik i kalmar. 0.45 or tror jag, men jag vart inte speciellt nöjd med dem. Jag föredrar nog Steel strängarna framför nickle. Och det går att beställa ett packe 5 strängat nicklewound från http://www.thomann.de om jag inte missminner mig.
pensionärsorkestern
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 13:57

Inlägg av pensionärsorkestern »

Perfekt, då ska jag ringa dit imorrn och se om det finns någon möjlighet för en stockholmsbo att köpa.
Thomann hade mycket riktigt nickelset för 5-strängat. Får ha det som nödlösning.
Tack för hjälpen =)

David
Skriv svar