Billiga strängar?

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Billiga strängar?

Inlägg av Hellish »

Var kan man få tag på strängar billigt?

Kan tänka mig att om man råkar känna nån i USA så kan man tvinga denne att köpa där och skicka hit, men om man nu inte råkar känna nån jänkare som man kan tvinga till detta får man leta andra alternativ.

Är fattig student så ju lägre priser desto bättre. =)
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

är du inte knusslig med märken så:

Billiga storpack från danmark:
http://www.stringsite.com/

Tysk sida, skickar tyvärr med dhl numera:
http://saitenkatalog.de/shop1/

Thomann går alltid att hitta nåt billigt, enhetsfrakt 150:-
http://www.thomann.de/gruppe-GISB-0.html?iwid=5
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Ah! Trefvligt! Ska genast undersöka. =)
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Nu har man beställt två pack femsträngat och två pack till de akustiska gitarrerna från den tyska sidan. Blev bara 90 spänn i frakt. Tog lite för mig okända märken. Är alltid kul att experimentera. =)
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

Det är ju värt att prova när det inte kostar så mycket.

Jag har kört med snikmärken både från stringsite och saitenkatalog. funakr lika bra som Ernie Ball eller GHS som det antagligen skulle bli om man köpte i lokala affärn för 350 spänn paketet..
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Här köper jag mina:

http://www.saitenmarkt.com/

Det finns en knapp för svenska.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Jäss. Har provat på en hel del olika märken genom åren. Största besvikelsen hittills var Warwicksträngarna jag köpte från norge. De som satt på innan, utslitna och skitiga, lät bättre. Menmen. Man lär sig inte om man inte prövar. =)

Höll på att köpa några paket femsträngat som såg riktigt bra ut, sen när jag läste lite mer noggrant så var jag på väg att köpa två B-strängar för 150 spänn styck som skulle användas till nåt av de fyrsträngade kitten. Tur för mig att jag läste igenom en extra gång. Annars hade jag blivit rätt paff när de levererades. Två strängar i stället för tio. :lol:
Användarvisningsbild
snooze
Medlem
Inlägg: 43
Blev medlem: sön 15 jul 2007, 15:33
Ort: Exilnorrlänning i Stockholm

Inlägg av snooze »

jag har hört mycket bra om detta ställe: http://www.stringsandbeyond.com/bagust.html

någon som har erfarenheter av dem?
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Nej. Men det som är lite tokigt med amerikanska firmor är att du får slå på en hel del i tull och skatt och allt vad det är när det kommer in i sverige. Har en kompis som visade mig reglerna för det där och säg att man köpte nåt för 300 så hamnade det lik förbaskat på 600 innan dte hamnade i postlådan där hemma. Mailade zzounds om man inte kunde få handla av dem men de fraktar enkomt till staterna, då det blir för dyrt annars.
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Vad räknar du som billigt? Vad får de kosta?
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Om vi säger så här, jag lägge inte ut 700 spänn på strängar. Ok då man har arbete, då funkar det, men nu som student och särskilt nu under sommaren då sommarjobb och allt gör att ekonomin blir helt skev så får det gärna vara 200-300 nånting.
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Du har PM
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Hellish skrev:Om vi säger så här, jag lägge inte ut 700 spänn på strängar. Ok då man har arbete, då funkar det, men nu som student och särskilt nu under sommaren då sommarjobb och allt gör att ekonomin blir helt skev så får det gärna vara 200-300 nånting.
Warwick Black Labels 20.90 Euro. Har jag spelat på i flera år. Låter kanon men jag tycker dom dör lite för snabbt.

Har hoppat på Warwicks coatade EMPs men då får man lägga ungefär det dubbla. Dom håller dock minst 3 gånger så länge för mig så det går ihop sig i slutändan.
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Synd att jag inte tänkte på dig Pat, jag gav bort fyra sprillans nya packar Black Label till en student för några veckor sedan. Strängarna är sådana som följer med i extrapackarna till basen. JAg hatar verkligen att spela på Warwick-strängar och har gjort det sedan tidernas begynnelse. Det är det första som åker av när jag får en ny Warwickbas :?
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Håller med. Var inte alls imponerad av warwicksträngarna jag köpte. Ett misstag jag inte gör om.
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Kom att tänka på att jag fortfarande har ett set Warwick EMP som sitter på den bandlösa Infinityn, där åker Årnes Elixir-strängar på. Jag köpte dem för min bandlösa 6:a men long scale är för kort för den, kräver X-long p g a string through body stall
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

MALA skrev:Synd att jag inte tänkte på dig Pat, jag gav bort fyra sprillans nya packar Black Label till en student för några veckor sedan. Strängarna är sådana som följer med i extrapackarna till basen. JAg hatar verkligen att spela på Warwick-strängar och har gjort det sedan tidernas begynnelse. Det är det första som åker av när jag får en ny Warwickbas :?
Absolut ingen fara Mats. Studenterna behöver dom bättre....

Jag är en total nybörjare när det gäller strängar och har aldrig tagit mig för att testa runt. EBS Northern Light Strings och Warwick Black/EMP är dom enda jag spelat på, förutom NoName strängarna som satt på min första bas i 5 år. Kanske är dax att våga byta strängar.
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Scuba skrev: Kanske är dax att våga byta strängar.
Ungefär som att klippa navelsträngen och flytta hemifrån, man måste bara våga :wink:
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

MALA skrev:
Scuba skrev: Kanske är dax att våga byta strängar.
Ungefär som att klippa navelsträngen och flytta hemifrån, man måste bara våga :wink:
Jaha.... då får det nog allt vänta ett tag :roll:
Skriv svar