Elixir ömsar skin

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Skriv svar
TredoX
Medlem+
Inlägg: 2131
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 11:57
Ort: Täby

Elixir ömsar skin

Inlägg av TredoX »

Kör elixirsträngar och har gjort det i 2 set tillbaks.

Båda setten har "ömsat" skinn. Alltså coatingen har börjat slitas av.
Betyder det att strängarna är färdiga eller är det bara att köra.
De blir såhär väldigt snabbt!
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Elixir ömsar skin

Inlägg av basmartin »

TredoX skrev:Kör elixirsträngar och har gjort det i 2 set tillbaks.

Båda setten har "ömsat" skinn. Alltså coatingen har börjat slitas av.
Betyder det att strängarna är färdiga eller är det bara att köra.
De blir såhär väldigt snabbt!
"Färdiga" är de när de tappar ton. Jag brukar inte bry mig om när coatingen släpper, tills de tappar ton som sagt. Men coatingen på mina strängar brukar hålla sig en månad iaf.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
TredoX
Medlem+
Inlägg: 2131
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 11:57
Ort: Täby

Re: Elixir ömsar skin

Inlägg av TredoX »

basmartin skrev:
TredoX skrev:Kör elixirsträngar och har gjort det i 2 set tillbaks.

Båda setten har "ömsat" skinn. Alltså coatingen har börjat slitas av.
Betyder det att strängarna är färdiga eller är det bara att köra.
De blir såhär väldigt snabbt!
"Färdiga" är de när de tappar ton. Jag brukar inte bry mig om när coatingen släpper, tills de tappar ton som sagt. Men coatingen på mina strängar brukar hålla sig en månad iaf.
Okej, va bra.

Kan man koka coatade strängar?
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Elixir ömsar skin

Inlägg av basmartin »

TredoX skrev:
basmartin skrev:
TredoX skrev:Kör elixirsträngar och har gjort det i 2 set tillbaks.

Båda setten har "ömsat" skinn. Alltså coatingen har börjat slitas av.
Betyder det att strängarna är färdiga eller är det bara att köra.
De blir såhär väldigt snabbt!
"Färdiga" är de när de tappar ton. Jag brukar inte bry mig om när coatingen släpper, tills de tappar ton som sagt. Men coatingen på mina strängar brukar hålla sig en månad iaf.
Okej, va bra.

Kan man koka coatade strängar?
Har inte provat, men misstänker att coatingen går åt h-e då...
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+
Inlägg: 1109
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
Ort: Stockholm

Inlägg av Billy »

Konstigt...

Coatingen har aldrig lossnat för mig det minsta, ett set har suttit på 5 månader nu. Spelar du med plektrum kanske?
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Jag sålde ju en hel del Elixir- förut. En eller kanske två strängar släppte coatingen på snabbt (fabrikations/materialfel) annars ska de hålla länge, naturligtvis beroende på hur mycket man spelar. Med hårt plektrummanglande slits de naturligtvis ut fortare men de borde klara en månads spel ganska hyfsat. Med fingerspel ska de egentligen inte släppa alls.
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Billy skrev:Konstigt...

Coatingen har aldrig lossnat för mig det minsta, ett set har suttit på 5 månader nu. Spelar du med plektrum kanske?
Jag har haft ett set på en gitarr i över ett år nu och det har inte börjat ömsa nåt, tycker dom låter bra fortfarande också :D
Officiell stormästare i EB-orden
TredoX
Medlem+
Inlägg: 2131
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 11:57
Ort: Täby

Inlägg av TredoX »

Coatingen på mina str. släpper efter kanske 2 månaders hårt spelande med fingrarna. Man ser iof att det slits mer när man slapar, det är slitet som en medelåldersdam red light district på E & A precis vid halsens början.
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

TredoX skrev:Coatingen på mina str. släpper efter kanske 2 månaders hårt spelande med fingrarna. Man ser iof att det slits mer när man slapar, det är slitet som en medelåldersdam red light district på E & A precis vid halsens början.
Intressant! Kan du avgöra om det är tummens slag i sig själv eller kontakten med banden som sliter? Dvs är det på över- eller undersidan av strängarna?
TredoX
Medlem+
Inlägg: 2131
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 11:57
Ort: Täby

Inlägg av TredoX »

200071 skrev:
TredoX skrev:Coatingen på mina str. släpper efter kanske 2 månaders hårt spelande med fingrarna. Man ser iof att det slits mer när man slapar, det är slitet som en medelåldersdam red light district på E & A precis vid halsens början.
Intressant! Kan du avgöra om det är tummens slag i sig själv eller kontakten med banden som sliter? Dvs är det på över- eller undersidan av strängarna?
Strängarna har slitits genom slag från ovansidan och att de nöts mot greppbrädan.

Har undrat över om det kan ha med att man inte torkar av strängarna (och halsen) efter man lirat (det står att man ska göra det i manualen från ibanez) fast är det så viktigt?
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

TredoX skrev:
Har undrat över om det kan ha med att man inte torkar av strängarna (och halsen) efter man lirat (det står att man ska göra det i manualen från ibanez) fast är det så viktigt?
Njej det har jag svårt att tro. Det vore om du hade en exepcionellt frätande handsvett :shock: men knappast.

Det låter ändå mest som du har en brutal spelstil och har svårt att kontrollera din styrka. :wink:

Men tro inte för mycket på vad jag säger. Det är lika mycket spekulationer som kunnande.

*edit* Kanske inte lika mycket; en del spukalation och en del kunnande utan att gå in på fördelningen...
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Det började försvinna efter någon vecka för min del, körde en del plektrum då, men det släppte väldigt tidigt.
Var dock bara att spela på, även om dte såg underligt ut.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar