Vilka 6 strängar ska man ha?

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Skriv svar

6Strängar

D'addario
4
10%
Earnie ball
2
5%
Elixir
4
10%
Warwick
1
3%
6 Strängar?! Varför?!!!
28
72%
 
Antal röster: 39

Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Vilka 6 strängar ska man ha?

Inlägg av the_great_alfonzo »

Säg som så att man vill ha ett paket med totalt 6 rätt tunna strängar som har det där snärtiga slap ljudet, ska hålla ett tag innan dom tappar stinget, vilka köper man då? Kollat på musikbörsen, dom har mest d'addario, elixir, earnie ball, warwick och nåt annat. Earnie ball är ett bra märke, det vet jag, ty det har jag på femman, dom var dessutom inte alldeles för dyra, 550 spänn för sammanlagt 6 strängar. D'addario har jag också på samma femma(B sträng), fast den spelar jag aldrig på(Än så länge) så den e jag inte säker på. Men hur är det med andra märken? Vilka rekommenderas? Är det överhuvudtaget nån som har erfarenhet av 6 strängar som kan säga vilka man ska ha? Är det ens någon som orkar lsäa det här?!
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

2 bokstäver är svaret till det du söker.

Enjoy!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Den första är D
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Jaså minsann här var man lite tråkiga och accepterar inte 6 strängar jahaja... :? Nedrans vintagefanatiker.... :shock:
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Ehhh jag har inte lagt någon röst för att jag föredrar ett märke du ej specat... inte för att jag är vintagefanatiker.
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Liten skrev:Ehhh jag har inte lagt någon röst för att jag föredrar ett märke du ej specat... inte för att jag är vintagefanatiker.
Inte du liten, men om du kollar på statistiken på omröstningen frstår du vad jag menar :wink:
Användarvisningsbild
prunier
Medlem+
Inlägg: 725
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 23:28
Ort: Simrishamn

Inlägg av prunier »

Det är sannolikt så att du får så få svar för att det är så få av oss som spelar seksor.

(ingen pratabasare vill ju uttala sig i frågor han inte vet nåt om :wink: )
mvh Prunier
som slappar i soffan med vita damen
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

prunier skrev:Det är sannolikt så att du får så få svar för att det är så få av oss som spelar seksor.

(ingen pratabasare vill ju uttala sig i frågor han inte vet nåt om :wink: )
Det sista var roligt sagt!
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Men ´böööööööh, det är ju int det att det är så få som svarat jag menar, det är det att det är 1 som röstat på earnie ball(Jag), en som röstat på D'addario(SvarteJack) och 14(Anli?) som röstat på att 6 strängar är totalt onödigt :evil: :roll: :)
Användarvisningsbild
prunier
Medlem+
Inlägg: 725
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 23:28
Ort: Simrishamn

Inlägg av prunier »

Det är sannolikt så att du får så få svar för att det är så få av oss som spelar seksor.

(ingen pratabasare vill ju uttala sig i frågor han inte vet nåt om :wink: )

the_great_alfonzo skrev:Men ´böööööööh, det är ju int det att det är så få som svarat jag menar, det är det att det är 1 som röstat på earnie ball(Jag), en som röstat på D'addario(SvarteJack) och 14(Anli?) som röstat på att 6 strängar är totalt onödigt :evil: :roll: :)
Ok, För att precisera: Det är sannolikt därför du får så få vettiga svar.
Inte för att vi inte vill men för att vi (okej jag åtminstone) inte klarar av så mycket som 6 strängar.
I normala fall så skriver man inte i tråder som
1; inte är av intresse, eller 2. där man inte tycker man har nåt att tillföra, men sedan du frågor varför man inte svarar så får man svara.

I övrigt tycker jag det är roligt att du spelar 6-strängare :D
mvh Prunier
som slappar i soffan med vita damen
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

jag är rätt långt ifrån någon vintagefanatiker, men likväl tycker jag inte om mer än 4 strängar på en bas.

Sen kan jag inte heller rekommendera något av de märkena över de andra. Köper mest snik-noname strängar istället. En polare med salt handsvett gillade iaf Elixir (coated) för att de höll rätt länge för honom.
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

prunier skrev:Det är sannolikt så att du får så få svar för att det är så få av oss som spelar seksor.

(ingen pratabasare vill ju uttala sig i frågor han inte vet nåt om :wink: )

the_great_alfonzo skrev:Men ´böööööööh, det är ju int det att det är så få som svarat jag menar, det är det att det är 1 som röstat på earnie ball(Jag), en som röstat på D'addario(SvarteJack) och 14(Anli?) som röstat på att 6 strängar är totalt onödigt :evil: :roll: :)
Ok, För att precisera: Det är sannolikt därför du får så få vettiga svar.
Inte för att vi inte vill men för att vi (okej jag åtminstone) inte klarar av så mycket som 6 strängar.
I normala fall så skriver man inte i tråder som
1; inte är av intresse, eller 2. där man inte tycker man har nåt att tillföra, men sedan du frågor varför man inte svarar så får man svara.

I övrigt tycker jag det är roligt att du spelar 6-strängare :D
Hah okej :P Men som sagt så var det inte det att ingen svarade som jag reagerade, utan hur många som inte var för 6 strängar, börjar väl dock klarna upp för mej lite nu :wink: Jag spelar förresten inte ens på 6 strängar :P Men grejen är som så att jag ska bygga en sexa snart :)
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

WUPPS Dubbelpost
Senast redigerad av the_great_alfonzo den tis 14 aug 2007, 15:13, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
prunier
Medlem+
Inlägg: 725
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 23:28
Ort: Simrishamn

Inlägg av prunier »

Hittade nåt som kan vara bra för dig.

Du vill ha ”snärtiga slap ljudet” da kan du kolla på Status Hotwire strängar. Dom gör basar med snärtigt slap ljud och dom strängarna jag köpt därifrån har varit bra och mycket prisvärda.
Set med 6 strängar finns i 25-35-55-75-95-120 och 25-40-60-80-120-125 och 30-45-65-85-105-130 och kostar 29 Euro på Status webshop + ca 3 Euro porto.
Dom gångerna jag har beställd har dom kommit inom 2-4 dagar, men det kan ta lite längre tid för just nu för Dawn är på semester

Länk till sidan, välj Euro, sen Online shop > Strings

http://www.status-graphite.com/
mvh Prunier
som slappar i soffan med vita damen
Användarvisningsbild
Athe
Medlem+
Inlägg: 982
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 01:57
Ort: Göteborg

Inlägg av Athe »

Jag har provat warwick, d'addario och elixir på mina 6-strängade basar.
Elixir höll sig definitivt fräscha längst, fast jag vet inte varför men jag tycker det är behagligare att spela med warwick strängarna :lol:
Yamaha RBX JM2
Bee Stinger 6:a
Ashdown ABM 500 EVO, Ashdown ABM 410T.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Dadarrio har 32 på c-strängar. Det är bra. Inga jävla klena 25:or!!!
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

DR Hi-Beams 30-40-60-80-100-120
Där har du ett(DET) sett som du beskriver... enjoy!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

:) Mången goa' tips här va :D Är det nån som vet vart man kan få tag på ett gäng svarta stålsträngar till sexxa då?
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Skulle jag ha en 6 strängad så skulle jag ha Daddarrio (XL) bara för att de funkar till det mesta
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Basscat
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 09:41
Ort: Malmö

Inlägg av Basscat »

Det svåraste med sexor enligt min mening är att få tillräckligt fett ljud i C-strängen. Mina favoritsträngar alla kategorier är Unicorn. Beställ deras roundcore stålsträngar i 4-strängsset och lägg till önskad H och C sträng. Otrolig kvalitet och ton i de strängarna. Har tidigare varit DR-fanatiker men Unicorn är snäppet vassare.
Användarvisningsbild
vinter
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 09:12
Ort: Umeå

Inlägg av vinter »

Newtone strings är också bra. :) 032,045,065,085,105,125 Håller länge!
Skriv svar