Hur många strängar ska't va?

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!

Hur många strängar?

4
44
67%
5
12
18%
5/6
3
5%
6
2
3%
7
1
2%
8
1
2%
10
0
Inga röster
Ännu fler!
3
5%
 
Antal röster: 66

Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Hur många strängar ska't va?

Inlägg av the_great_alfonzo »

Hur många strängar anser ni basister att det lämpligen bör sitta på en bas? Enligt mej så är det i stort sett vad som helst som är mer än 4 strängar, det ser bara löjligt o patetiskt ut med fyra strängar...
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

du glömde 4/5 alternativet och 2-strängsalternativet! :D
Användarvisningsbild
albin
Medlem+
Inlägg: 832
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 11:55
Ort: Karlstad

Inlägg av albin »

fyra! blir illamående och lätt yr när jag spelar på fler.. :oops:

tycker det blir lite svulstigt med fler än fyra. jag själv har ingen användning för det.
Användarvisningsbild
albin
Medlem+
Inlägg: 832
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 11:55
Ort: Karlstad

Inlägg av albin »

macahan skrev:du glömde 4/5 alternativet och 2-strängsalternativet! :D
behöver en basist egentligen mer än 2? :shock: :lol:
Användarvisningsbild
Athe
Medlem+
Inlägg: 982
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 01:57
Ort: Göteborg

Inlägg av Athe »

Jag spelar 6/7-strängat men har blivit väldigt intresserad av extended range basar efter att ha kollat lite på Jean Baudin.
Men jag säger; Whatever floats your boat.

Tillägg: Kan den här tråden sluta annat än illa? :wink:
Yamaha RBX JM2
Bee Stinger 6:a
Ashdown ABM 500 EVO, Ashdown ABM 410T.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Saknar alternativet "Det som passar för just det tillfället"

Där går min röst.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

4 eller 8... möjligen 12.
Multiplar e grejen!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

anli skrev:4 eller 8... möjligen 12.
Multiplar e grejen!
Så 5 10 15 och
6 12 18 skulle också funka då?
Jag valde 5/6 alternativet, efter devisen ju mer ju bättre
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

ferm skrev:
anli skrev:4 eller 8... möjligen 12.
Multiplar e grejen!
Så 5 10 15 och
6 12 18 skulle också funka då?
japp så måste det bli
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Svarade 4. För det bör lämpligen vara MINST 4 strängar på en bas för att jag inte ska känna mig handikappad.
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag är konservativ, men inte av ideologiska skäl. Jag lärde mig spela på en Fender Precision -78 och det är därför centrum i mitt basuniversum. Jag har verkligen försökt att vidga mina vyer och lära mig att spela på fem strängar, men jag är inte där än. Dels är det lätt hänt att jag hamnar på fel sträng och dels har jag hittills inte hittat en B-sträng som jag är nöjd med. De är alltid lite för slappa tycker jag. Köpte ett set 45-130 i dag, får se om det räcker...

Toner högre än G-strängens sista band har jag aldrig känt behov av, men jag kan förstå er som gillar sexor ändå. Man kan spela gångar och coola prylar utan att behöva flytta runt vänsterhanden så mycket.

Slutligen vill jag instämma med Anli: 8 string is the shit! Jag behöver inte tänka om och med lite dist på toppen så gör man en kompgitarrist arbetslös! Därför röstar jag på 8!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

daionsavage skrev:
Athe skrev: Tillägg: Kan den här tråden sluta annat än illa? :wink:
...knappast! :roll: och bara därför skall jag börja med att kasta lite sten:

Jag tycker att det är irriterande som f-n när andra basister hävdar att just deras behov och åsikter skall utgöra normen för hur en bas "skall" se ut (men än så länge är det ingen som har gjort det just här). Jag spelar mest fyrsträngat, men femsträngat är inte fel för den skull. En femma ger nya möjligheter som inte finns på en fyrsträngad, om man vill utnyttja dem så finns det väl ingen anledning att avstå bara för att ursprungsreceptet på el-/kontrabas saknade en femte sträng? -Det resonemanget går f.ö att applicera på varenda sträng man har på basen.
Och samtidigt så är det onödigt att dra på sig mer än man behöver...

Det är übercoolt när Stig i D.A.D hamrar loss på sina tvåsträngade, och det är underbart när Tony Levin har händerna fulla av sin chapman stick. Vi kan lika gärna diskutera vilken färg som är snyggast som hur många strängar vi skall spela på.

Här har vi f.ö en bild på en Teorb: ett renässansinstrument som jag verkligen vill kunna hantera. Bordunsträngar är kanske något som sitter på nästa generation basar? :wink:

Bild
Jaja självklart :D Men såvitt jag vet(Om du inte missförstod mej :wink: ) har ingen sagt att en bas SKA ha mer än fyra strängar, även om det kanske var de ja sa, orka rinte kolla. Men iallafall så är det helt och hållet upp till var och en, precis som med allt annat att bestämma vad man tycker ser bra ut. Själv tycker jag det ser helt fel ut med fyror. så även om jag i princip aldrig spelar på b strängen, så föredrar jag klart femmor! Sen sexxor, dom ser ju ännu fetare så utseende gillar jag ofta dom mer, gillar även den tunna strängen(Det är inget B va?), det blir liksom ltie mer flexibelt med en sån! sen att man får 5 nya ljudmöjligheter är ju förstås OK också :wink:
Användarvisningsbild
albin
Medlem+
Inlägg: 832
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 11:55
Ort: Karlstad

Inlägg av albin »

BarbequeVillage skrev:De är alltid lite för slappa tycker jag. Köpte ett set 45-130 i dag, får se om det räcker...
word. för ett bra tag sen, när jag lirade nån sorts crust/döttsmetal så drog jag ett 45-135set, och det var allt annat än slappt.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Föredrar 4-strängat att spela bas på. Vill dock gärna ett par 5-strängade också. Vissa studiojobb jag gör kräver ibland 5-strängat, men då har jag lånat en bas. Så för mig finns det behov för det. Inte för min egen skull, utan för mitt yrke som musiker. Skulle vilja en 5-strängad med låg B-sträng och en 5-strängad med hög C-sträng att använda mer solistiskt. En 6-strängad hade varit kul att ha också, men halsen blir lite för fet. Men det går säkert att vänja sig, så jag kommer säkert att skaffa en 6a när jag blir sugen. Som bäst trivs jag när jag får spela en bra 4-strängad Fender Jazz Bass från tidigt 70-tal...
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Jag är en aning ambivalent här. Av någon anledning gillar jag inte 5-strängade, men 6-strängade är ganska tilldragande. Jag föredrar annars fyra strängar. Fler än 6 känns mest fånigt.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Makten skrev:Jag är en aning ambivalent här. Av någon anledning gillar jag inte 5-strängade, men 6-strängade är ganska tilldragande. Jag föredrar annars fyra strängar.
För att antalet är delbart?
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

basmartin skrev:För att antalet är delbart?
Vet inte riktigt. Kanske för att om man ska spela klassisk bas så krävs bara fyra strängar, och om man behöver fler så kan man lika gärna peta dit ännu en eftersom man "förstört" instrumentets natur. :lol: :wink:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Athe
Medlem+
Inlägg: 982
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 01:57
Ort: Göteborg

Inlägg av Athe »

Jag tycker dom här diskussionerna är rätt så meningslösa och ganska irriterande. Man spelar väl det man tycker är roligt och bekvämt? Ingen ska kunna säga hur mycket smör du ska ha på din macka. :wink:
Yamaha RBX JM2
Bee Stinger 6:a
Ashdown ABM 500 EVO, Ashdown ABM 410T.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Athe skrev:Jag tycker dom här diskussionerna är rätt så meningslösa och ganska irriterande. Man spelar väl det man tycker är roligt och bekvämt? Ingen ska kunna säga hur mycket smör du ska ha på din macka. :wink:
Det finns faktiskt folk som säger hur mycket smör man ska ha på mackan. De brukar kalla sig själva för experter. Samma typ av människor som säger att man inte ska snusa. Där slutar jag lyssna....
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Tompa
Medlem+
Inlägg: 717
Blev medlem: sön 10 dec 2006, 23:39
Ort: Trosa

Inlägg av Tompa »

Svarte_Jack skrev:Saknar alternativet "Det som passar för just det tillfället"

Där går min röst.
Håller med Svarte Jack.
Tompa
________________
Fender, Wal, Höfner, Yamaha, Mabass, Bjärton etc.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

basmartin skrev:
Athe skrev:Jag tycker dom här diskussionerna är rätt så meningslösa och ganska irriterande. Man spelar väl det man tycker är roligt och bekvämt? Ingen ska kunna säga hur mycket smör du ska ha på din macka. :wink:
Det finns faktiskt folk som säger hur mycket smör man ska ha på mackan. De brukar kalla sig själva för experter. Samma typ av människor som säger att man inte ska snusa. Där slutar jag lyssna....
+1
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Vad betyder 4/5 och 5/6?
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

basmartin skrev:Samma typ av människor som säger att man inte ska snusa.
Precis! Det är mig han menar.
Tänk om alla kunde skärpa sig och sluta snusa.
Det är ju jätteäckligt!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Skriv svar