newtune

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
tommy
Nykomling
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:08

newtune

Inlägg av tommy »

Ja har spelat på eaglesträngar en del men h-strängen på min 6-a "dammade" ju bara :( Så ramlade ja in på unicornbass webbsida. Där läste jag om en hantverksmässigt tillverkad sträng från ett företag i England som heter Newtune. Jag handlade ett set strängar med rund kärna. Lite knepiga att skruva på men dammet var som bortblåst. Ha ha. Å dom e ok fast jag haft dom på sen maj eller nått. 8)
E de nån annan som testat roundcoresträngar?
'
tommy
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Jag har aldrig varit med om att strängar kan "damma". Har heller aldrig spelat på Eagle-strängar utan är väldigt nöjd med D'Addario nickel roundwound, halfround och flatspunna. Strängar med rund kärna vet jag ärligt talat inte om jag har använt . :oops: Är väl inte så vanliga nuförtiden.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Har inte testat dem själv,med sprungit på dem.
Om du vill testa så kan du säkert köpa ett set till en billig peng här:
http://home.swipnet.se/trondsljudservice/
Om du sen beställer ett gäng kan du säkert få ett bra pris.
Trond är en hyvens kille som inte är omöjlig på nåt sätt.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

En gång i tiden hade jag ett set rundkärnade stålsträngar - DR Hi-Beams - på min Warwick, och minns det med blandade känslor. De återgav nyanser i spelet bra, och de var varken för stela eller för mjuka. Dock gillade jag aldrig riktigt hur de lät. De hade på tok för mycket diskant för min smak. Men å andra sidan gäller det nästan alla stålsträngar jag testat. Därför skulle jag gärna testa DR SunBeams, vilket är samma sträng som den jag testat fast nickelplätterad, om jag någon gång skulle springa på ett set sådana.
Användarvisningsbild
vinter
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 09:12
Ort: Umeå

Inlägg av vinter »

Jag spelar uteslutande på Newtone strings. Brukar köpa hem kartongvis. Funkar lika bra till bandlös som till bandad. Det som är bra med dem är att de håller tonen länge, sen känns de riktigt bra från första början, inte sträva och råa som vissa andra strängmärken kan kännas när de är alldeles nya. Rekommenderas!
Skriv svar