D'addario Chromes i Stockholm?

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Danne skrev:
anli skrev:Det är individuellt på gamla 70-tals Rickar, mitt ex är exeptionellt... måste tvärt om lossa på dragstängerna, nästa lösa ett par månader. Har standard rics 45-105 Antagligen hade det suttit nåt djävulusiskt på innan jag la rabarber på den.

Lite kul siffror dock, annars snackas det ju om att gamla rickar var gjorda för flats och lägre tension.
Just dessa siffror motsäger den tesen :)

Det var väl Rotosound rounds som knäckte Rickar på 70-talet, då alla skulle leka Chris Squier.

Ps. jag är en omtänksam far och bytte åt dottern till .04 halfrounds. Frågade om det kändes bättre. "um" blev svaret, succé alltså !
Även om det är individuella instrument var nog dragstångsdöden orsakad av många hemmapulare (säkert en del erfarna också) som trodde att de justeras på samma sätt som en Fender i de fall man kommer åt muttern utan att lossa halsen. Gamla Ric-dragstänger må icke bli skruvade på förrän man med handkraft pressat halsen till önskad position.
Se där, man lär sig något nytt varje dag! Värt att veta när man väl hittat sin dröm-rick...
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Ja, hehe man får till tekniken til slut. Själv lossar stängerna jag med med strängar på, har halsen i knäet och låter kroppen agera tyngd. Drar fast stången. Med lite flyt är den rak då. Man får prova olika vinklar i värsta fall.
Jag fick faktiskt justera (räta ut) enligt ovan i julas efter några månader med lossade dragstänger.
Hur som helst har man en 70-tals Rick så får man prova först och se vart det tar vägen med högtensionsträngar. Att bara dra åt dragstången innebär att det finns risk för att grepbrädan lossnar!

Men oj då... det var ju Chromes det handlade om! ;)
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Skriv svar