D'addario Chromes i Stockholm?

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

D'addario Chromes i Stockholm?

Inlägg av bootsy »

Hej basmänniskor,

Jag är sugen på att prova ett nytt set flats på min jazzbas, men var hittar man D'addario Chromes i Stockholm? Inte letat så noga, men vet ni var ni sett dem?
Annars mottages tacksamt andra tips på bra flats.
Användarvisningsbild
Valek
Medlem
Inlägg: 150
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 19:27
Ort: stockholm

Inlägg av Valek »

Det ska finnas ett sett D'addario chromes på gottfrid johansson musikhandel (vid hötorget) dom ligger på 325 :- tror jag 8)
dereborn

Inlägg av dereborn »

GHS. Fett.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Hittade på TipTop.

Strängade upp jazzbasen igår, det låter och känns riktigt lovande hittills.

Dereborn, jag har tidigare provat GHS och TI jazz, tycker nog att Chromes känns bäst så här långt. Basiga, men med distinkt topp och mellanregister.

Nåja, nästa vecka ska jag in i studio, då får jag verkligen uppleva resultatet!

Tack för hjälp!
dereborn

Inlägg av dereborn »

OK, man, vilka GHS har du testat? Tjocklekar? Vad tycker du skillnaden är? Alltid intressant.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

dereborn skrev:OK, man, vilka GHS har du testat? Tjocklekar? Vad tycker du skillnaden är? Alltid intressant.
Minns faktiskt inte vilka GHS det var. Vanliga flats i svart förpackning, som jag minns. Kör nästan alltid 45-100 el. 105, så jag antar att det var på det viset med GHSarna också.
Gillade iofs den feta botten som GHS levererade, men de passade inte mig riktigt.

Chromes är tydligare och distinktare, låter nästan lite roundwound nu när de är fräscha. Men med typiskt flatwoundmuller i bas- och mellanregistret. Passar jazzbasen väldigt bra.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Ok, det är dom jag använder, jag gillar ju "byxfladder", så det är mina strings!
Tycker ju att alla flats har mkt mer "trä" o "kärna" än roundwounds, men det där zzzzannnggg-soundet som en roundwound ger är ju - just roundwound...
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

dereborn skrev:Ok, det är dom jag använder, jag gillar ju "byxfladder", så det är mina strings!
Tycker ju att alla flats har mkt mer "trä" o "kärna" än roundwounds, men det där zzzzannnggg-soundet som en roundwound ger är ju - just roundwound...
Byxfladder är ju iofs helt grymt! Men jag kände att jag ville ha lite mer distinktion till jazzbasen. Kör gamla flats till P-basen, minns faktikt inte ens vilket märke.... men de låter riktigt tjockt och gosigt...
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

Nysse har bra kontakt med D´addario. Kolla med honom.
http://www.nysse.com
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

maxoges skrev:Nysse har bra kontakt med D´addario. Kolla med honom.
http://www.nysse.com
Tack för tipset, men jag hitade dem på Tip Top i mitten på september, som jag skrev några inlägg högre upp!

Måste tillägga att Chromes nog är de bästa flatsen jag provat hittills - de passar jazzbasen mycket bra. Nu när de är inspelade är de härligt distinkta, men med mycket botten och fläsk. Ska nog prova ett set på P-basen snart också!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Har testat Chromes. Trodde nästan jag gjort en "Frecko" och stämt basen i fel tonart ;)! Distinkta men ack så så spända och hårda.
Är verkligen alla flats så? Fick ge dragstången en körare.
Kanske jag är extra klen på grund av influensa... men orkar knappt böja på strängarna :D
Men väldigt distinkt och stunsigt med plektrum.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

anli skrev:Har testat Chromes. Trodde nästan jag gjort en "Frecko" och stämt basen i fel tonart ;)! Distinkta men ack så så spända och hårda.
Är verkligen alla flats så? Fick ge dragstången en körare.
Kanske jag är extra klen på grund av influensa... men orkar knappt böja på strängarna :D
Men väldigt distinkt och stunsigt med plektrum.
Allt som inte dödar, härdar. Vilka tjocklekar har du satt på?
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

anli skrev:Har testat Chromes. Trodde nästan jag gjort en "Frecko" och stämt basen i fel tonart ;)! Distinkta men ack så så spända och hårda.
Är verkligen alla flats så? Fick ge dragstången en körare.
Kanske jag är extra klen på grund av influensa... men orkar knappt böja på strängarna :D
Men väldigt distinkt och stunsigt med plektrum.
Jo, de är riktigt hårda, chromesarna. Vill man gå åt andra hållet finns TI Jazz Flats, de är mjuka och gosiga.

Det finns ännu hårdare flats, f.ö., t ex fenders egna anses vara riktigt kralliga.

Jag gillar chromes, de är liksom distinkta och fina, de har lite roundwoundkaraktär, fast med rätt muller, typ.

Krya på dig, klenis! ;-)
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

45-100 satte jag på.
Nåja det är min 13 åriga dottern som skall öva med den basen, och säger jag inget så kanske hon inte klagar.
"TI Jazz Flats", hm kan vara bra att ha i bakfickan.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

anli skrev:45-100 satte jag på.
Nåja det är min 13 åriga dottern som skall öva med den basen, och säger jag inget så kanske hon inte klagar.
"TI Jazz Flats", hm kan vara bra att ha i bakfickan.
Har hon normala 13åriga fingrar kommer hon att bryta fingrarna av sig
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

ferm skrev:
anli skrev:45-100 satte jag på.
Nåja det är min 13 åriga dottern som skall öva med den basen, och säger jag inget så kanske hon inte klagar.
"TI Jazz Flats", hm kan vara bra att ha i bakfickan.
Har hon normala 13åriga fingrar kommer hon att bryta fingrarna av sig
Hon klarar sig nog...

Men det kanske vore roligare för henne med LITE mer lättspelade strängar?
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Jag minns hur det var när jag tio år gammal skulle börja spela cello. Kärringen jag spelade för gnällde mest på att mina fingrar böjde sig åt fel håll eller för mycket
Ska man öva upp en färdighet oavsett vilken måste man ta det i etapper. Så köp tunnare och mjukare flats till dottern och häng på Chromessträngarna på ricken och sätter igång att öva
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

ferm skrev:Jag minns hur det var när jag tio år gammal skulle börja spela cello. Kärringen jag spelade för gnällde mest på att mina fingrar böjde sig åt fel håll eller för mycket
Ska man öva upp en färdighet oavsett vilken måste man ta det i etapper. Så köp tunnare och mjukare flats till dottern och häng på Chromessträngarna på ricken och sätter igång att öva
AJ AJ AJ, sätt INTE chromessträngarna på ricken, det kommer att sluta illa för den halsen... :-(
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Hm... usch nu fick jag dåligt samvete. Antingen åker half rounds 040 tillbaka (men JAG gillar inte ljudet på dom :D) eller ett set nya rounds 045.
(Dadarrio allt)

Nej du, inga chromes på ricken... de får ligga i malpåse så länge.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Jag kollade för skojs skull skillnanden i strängspänning mellan olika D'Addario strängar. Alla 45 - 100.
Jänkarna har lite svårt för det här med krafter och mäter gärna i massa.
Chromes flats 81.54Kg
Half rounds 80.59Kg
Nickel plated 78.28 Kg
stainless steel 74.32 Kg

Jag tycker inte skillnaderna är så stora att man kan tycka att det spelar nån roll för halsen
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Det är individuellt på gamla 70-tals Rickar, mitt ex är exeptionellt... måste tvärt om lossa på dragstängerna, nästa lösa ett par månader. Har standard rics 45-105 Antagligen hade det suttit nåt djävulusiskt på innan jag la rabarber på den.

Lite kul siffror dock, annars snackas det ju om att gamla rickar var gjorda för flats och lägre tension.
Just dessa siffror motsäger den tesen :)

Det var väl Rotosound rounds som knäckte Rickar på 70-talet, då alla skulle leka Chris Squier.

Ps. jag är en omtänksam far och bytte åt dottern till .04 halfrounds. Frågade om det kändes bättre. "um" blev svaret, succé alltså !
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Om man väljer ett heavyset av nickelvarianten landar man på över 100Kg. Så det kanske snarare var strängtjockleken
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »


Ps. jag är en omtänksam far och bytte åt dottern till .04 halfrounds. Frågade om det kändes bättre. "um" blev svaret, succé alltså !
De kan konsten att kommunisera se små liven. Förmodligen mer pratsam i andra lägen
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Du är en god far, Anli!

Jo, jag har hört många skräckhistorier om rickar med klena halsar som fått stryk av feta strängar. Men det är klart, om ditt exemplar överlevde ett hårt 70-tal måste det vara av gott virke (sic!)...

Men bäst att ta det säkra för det osäkra, skulle jag säga... :-)
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

anli skrev:Det är individuellt på gamla 70-tals Rickar, mitt ex är exeptionellt... måste tvärt om lossa på dragstängerna, nästa lösa ett par månader. Har standard rics 45-105 Antagligen hade det suttit nåt djävulusiskt på innan jag la rabarber på den.

Lite kul siffror dock, annars snackas det ju om att gamla rickar var gjorda för flats och lägre tension.
Just dessa siffror motsäger den tesen :)

Det var väl Rotosound rounds som knäckte Rickar på 70-talet, då alla skulle leka Chris Squier.

Ps. jag är en omtänksam far och bytte åt dottern till .04 halfrounds. Frågade om det kändes bättre. "um" blev svaret, succé alltså !
Även om det är individuella instrument var nog dragstångsdöden orsakad av många hemmapulare (säkert en del erfarna också) som trodde att de justeras på samma sätt som en Fender i de fall man kommer åt muttern utan att lossa halsen. Gamla Ric-dragstänger må icke bli skruvade på förrän man med handkraft pressat halsen till önskad position.
Skriv svar