Nån som vet?

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Tänk på att större dimension på en sträng inte automatiskt gör den styvare. Styvare än en likadant konstruerad sträng ja, men inte per automatik mellan olika konstruktioner. D'Addario är ett bra val av fabrikat iaf eftersom deras strängar är hyfsat styva (jämförelsevis samma dimension med många andra fabrikat). Den där tapercore-strängen kan ju vara ganska slapp för om inte jag minns fel brukar tapercore vara ganska slappa vilket gör att de måste gå upp i dimension. Det behöver ju inte betyda att den är så jättestyv trots sina '145. Visste inte ens att D'Addario gör sådana.

Eftersom du stämmer ner såpass tror jag inte halsen kommer att belastas värre än vid vanlig 440-stämning. Däremot kanske du behöver fila upp spåren i översadeln om du märker att strängarna hakar upp sig.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Ah, my bad. Förväxlade tapercore med taperwound :oops: . Måste lära mig att inte skriva här förrän första kaffet kickat in. Du blir säkert nöjdare med de strängarna iaf.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

JunJun skrev:En annan grej jag tänkt på är om basen på nåt sätt kan ta skada av just så fetare strängar?. De är en vanlig 34 skala med en enkel dragstång.
Det beror ju på hur lågt du stämmer. Jag fattar inte hur du menar med Ciss på en femma. Eller är det en fyra och du ämnar använda bara tre av strängarna i setet och lägga till en grövre för E?
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Skriv svar