DR Fat-Beams, a first glance...

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

DR Fat-Beams, a first glance...

Inlägg av Liten »

Halloj..

Tänkte dela med mig lite av mina första impressions av Dr's Marcus Miller signatursett... Vet att flera här inne har testat dessa och merparten verkar ha gillat dem.

Har inte haft dessa strängat på min Fender mer än 2 dagar, så jag kan inte säga något om livslängd ännu.. men om de håller samma livslängd som Hi-beams brukar.. så vill jag påstå att dessa kommer få full pott på den skalan sedermera..

Har spelat Dr Hi-beams i en bit över 12 år.. har testat många märken till och från för att jämföra.. Kan inte säga att jag egentligen tycker något fabrikat kommer i närheten av tydlighet eller livslängd.. Mång asäger att Prosteels är almost the same.. men jag håller inte med dem.. nåja...

Dr Fat-Beams påstås vara (enligt tillverkaren och Marcus):
The latest development from DR HandMade Strings, for Marcus' exacting standards. Marcus notes that FAT BEAMS are "fatter, deeper and smoother."

För att ge någon som helst referens ang detta så beställde jag samma sträng-gauge som jag spelat på de senaste 10+ åren, ett 40-100 sett.. Mao ett ligth-sett som är väldigt löst och ledigt.. :wink:

Jag kan inte NOG rekommendera dessa strängar..
De har samma karaktär som Hi-beams.. lika lätta att handskas med..
Man får samma tonalitet ur dessa strängar som Hi-beams men med en fetare botten.

Intressant nog så upplevde jag dessa strängar styvare än mina tidigare.. ytterst lite.. näst intill subtilt... men dock.. känner också att det inte är samma string to string size ratio som det varit innan. med det menar jag att tjocklekarna inte är exakt som på Hi-beams.. tycker mig känna att E och A strängen känns lite "fetare" än på Hi-beams sättet.. vilket passade mig bättre än jag kunnat ana...
Fingerpelet känns lättare och tydligare, Slaptonen är definitivt mer punch och botten i.. Mucho impressed..

Har som sagt alltid jämfört strängar mot Dr Hi-beams och hittils så är Fat-beams bättre på alla sätt.. hittar inget negativt så här långt.. får återkomma med livslängden om någon månad och efter x antal kokningar..

Posta gärna era egna erfarenheter av dessa... pros/cons... :)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Word. Fat Beams is da shiat.
Användarvisningsbild
Rufnek Oslo
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: sön 17 jun 2007, 23:30

Inlägg av Rufnek Oslo »

Jahapp... Som Hi-Beams beroende själv får jeg beställa lite Fat Beams dårå.... 8)
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Ska ju till GBG imorrn och gå igenom stans musikaffärer, däribland MUG, där har de väl DR va? Är det nån som vet vad de kostar där? Och Liten: har du prövat deras färgade strängar, eller har nån annan gjort det? Det är ju lite lagom coolt sådär... :)
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

the_great_alfonzo skrev:Ska ju till GBG imorrn och gå igenom stans musikaffärer, däribland MUG, där har de väl DR va? Är det nån som vet vad de kostar där? Och Liten: har du prövat deras färgade strängar, eller har nån annan gjort det? Det är ju lite lagom coolt sådär... :)
har inte testat deras färgserier..

Vill också understryka att dessa strängar passade mig och min bas..
Inte alls säkert att det passar alla..
Dom här har mycket brillians och mycket punch.. inte alla som vill ha det..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Liten skrev:
the_great_alfonzo skrev:Ska ju till GBG imorrn och gå igenom stans musikaffärer, däribland MUG, där har de väl DR va? Är det nån som vet vad de kostar där? Och Liten: har du prövat deras färgade strängar, eller har nån annan gjort det? Det är ju lite lagom coolt sådär... :)
har inte testat deras färgserier..

Vill också understryka att dessa strängar passade mig och min bas..
Inte alls säkert att det passar alla..
Dom här har mycket brillians och mycket punch.. inte alla som vill ha det..
Jomen brillians och punch verkar ju bra! Låter väldigt slaplämpat, brillians och punch va? Isåfall är det bra! Håller de den där fina snärtiga slaptonen länge då? Många andra strängar tappar ju den efter en dag eller 2 :roll:
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Håller hyffsat länge faktiskt. Fast mina EBS northern light höll längre vill jag minnas.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Svarte_Jack skrev:Håller hyffsat länge faktiskt. Fast mina EBS northern light höll längre vill jag minnas.
har inte testat några strängar som håller längre.. (inte ebs heller)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

the_great_alfonzo skrev:Ska ju till GBG imorrn och gå igenom stans musikaffärer, däribland MUG, där har de väl DR va? Är det nån som vet vad de kostar där? Och Liten: har du prövat deras färgade strängar, eller har nån annan gjort det? Det är ju lite lagom coolt sådär... :)
Har testat ett 10-tal paket DR coated (färgade) röda och svarta. Visst är det coolt men ljudmässigt inte någon succe. Ingen brillians och dog supersnabbt,
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Tycker du att jag ska köpa ett set??
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

the_great_alfonzo skrev:Tycker du att jag ska köpa ett set??
Tycker du ska göra en snögubbe!! :D
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Skriv svar