Rotosound

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Rotosound

Inlägg av Zalle »

Har försökt få tag på Rotosound strängar, men fick höra att det inte finns nån generalagent för dem i sverige just nu, nån som vet något om detta ? jag tycker det är grymma strängar jämfört med många andra märken, dessutom inte så dyra heller.
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Re: Rotosound

Inlägg av Matte »

Mabass Custom i Karlskoga har dem hemma.
0586-31300 når du Mats på.
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Re: Rotosound

Inlägg av Zalle »

Matte skrev:Mabass Custom i Karlskoga har dem hemma.
0586-31300 når du Mats på.
Tack!!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Hagströms i Västerås hade dom sist jag var där.
Användarvisningsbild
PH
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 12:33
Ort: skurup

Inlägg av PH »

hiPro music (osäker på stavningen) i malmö har rotosound
it's all in your hands...
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Beställ från Thomann i Tyskland annars, bra mycket billigare!

http://www.thomann.de
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

rix76se skrev:Beställ från Thomann i Tyskland annars, bra mycket billigare!

http://www.thomann.de
Om man köper många set så frakten per set blir låg. I övrigt är det marginellt. en tia hit eller dit. Själv betalar jag mindre i Sverige för dessa strängar jag använder än de kostar exkl. frakt från Thomann.........
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

Matte skrev:
rix76se skrev:Beställ från Thomann i Tyskland annars, bra mycket billigare!

http://www.thomann.de
Om man köper många set så frakten per set blir låg. I övrigt är det marginellt. en tia hit eller dit. Själv betalar jag mindre i Sverige för dessa strängar jag använder än de kostar exkl. frakt från Thomann.........
Om man får betala nån tia mer i sverige så är det inte hela världen, jämfört med många andra märken så är rotosound ändå rätt billiga och prisvärda, bra strängar tycker jag, bra att jag fick så många tips på vilka som har dom, konstigt inte nån i stockholm som har dom.
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Hejs,
Jag har köpt Rotosound här: http://www.musik-schmidt.de/
...snabbt, billigt, smidigt !!
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

suverän service av Mabass, ringde på Torsdagen förra veckan, på fredagen hade jag strängarna, mot postförskott, jädrar vad snabbt och bra, nu har jag mina Rotosound.
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Zalle skrev:suverän service av Mabass, ringde på Torsdagen förra veckan, på fredagen hade jag strängarna, mot postförskott, jädrar vad snabbt och bra, nu har jag mina Rotosound.
Det var inte illa jobbat av Mats!
Gröna Lyktan
Medlem
Inlägg: 310
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 16:15
Ort: Göteborg

Inlägg av Gröna Lyktan »

Jag köpte nyligen ett set på M.U.G i Göteborg. Helt klart ett speciellt sound i Rotosound strängar, jag läste dock att de förstör banden, stämmer det?
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Alla oslipade strängar "äter" mer på banden, men att Rotosound skulle vara exeptionella i det avseendet kan jag inte hålla med om.
Jag har använt Rotosound i 30 år och tycker fortfarande de är bäst.
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Bean skrev:Alla oslipade strängar "äter" mer på banden, men att Rotosound skulle vara exeptionella i det avseendet kan jag inte hålla med om.
Jag har använt Rotosound i 30 år och tycker fortfarande de är bäst.
Hum, kanske ska prova Rotosound nästa gång jag köper strängar om dom är "bäst" :P Har hört mycket bra om dom...
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Smaken är ju bekant som baken.....
Jag har alltid gillat klangen och känslan i Rotosounds oslipade strängar. Lagom mjuka/styva är de också.

Har givetvis använt många andra fabrikat genom åren också, men jag kommer alltid tillbaks till Rotosound förr eller senare.
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Bean skrev:Smaken är ju bekant som baken.....
Jag har alltid gillat klangen och känslan i Rotosounds oslipade strängar. Lagom mjuka/styva är de också.

Har givetvis använt många andra fabrikat genom åren också, men jag kommer alltid tillbaks till Rotosound förr eller senare.
hehe, har hört från flera andra håll också att rotosound ska vara bra... Får slänga på ett set på min Dean och se hur det låter, kanske går över till Rotosound efter det 8)
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

Absolut, smaken är som baken, helt klart, men nu sitter det rotosound både på 5:an och 4:an, jag är helnöjd, efter att dels fått så bra svar här på forumet var jag kan hitta dom, han var grymt snabb, mabass, på att skicka dom, sen när man istort sett varit hjälplös efter att kutat runt i stockholm efter dom o ingen har dom, utan dom slänger fram dyra EBS strängar och säger nåt om att dom tillverkas på samma fabrik som rotosound (tror dom), mjaee.....jag tror inte det, ebs strängarna låter döda på mina basar, vet inte vad det är som gör det, men rotosound låter otroligt levande, dessutom lite billigare oxå.
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Zalle skrev:Absolut, smaken är som baken, helt klart, men nu sitter det rotosound både på 5:an och 4:an, jag är helnöjd, efter att dels fått så bra svar här på forumet var jag kan hitta dom, han var grymt snabb, mabass, på att skicka dom, sen när man istort sett varit hjälplös efter att kutat runt i stockholm efter dom o ingen har dom, utan dom slänger fram dyra EBS strängar och säger nåt om att dom tillverkas på samma fabrik som rotosound (tror dom), mjaee.....jag tror inte det, ebs strängarna låter döda på mina basar, vet inte vad det är som gör det, men rotosound låter otroligt levande, dessutom lite billigare oxå.
Hmm, Zalle enligt de uppgifter jag har så stämmer det precis som de säger att Rotosound gör EBS strängarna. Möjligen är det så att EBS har egna specar på dem. Men har för mig att det inte ska vara någon skillnad. Och jag kan lova dig att dessa uppgifter kunde inte komma från en säkrare källa :wink:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

groovyjr skrev:
Zalle skrev:Absolut, smaken är som baken, helt klart, men nu sitter det rotosound både på 5:an och 4:an, jag är helnöjd, efter att dels fått så bra svar här på forumet var jag kan hitta dom, han var grymt snabb, mabass, på att skicka dom, sen när man istort sett varit hjälplös efter att kutat runt i stockholm efter dom o ingen har dom, utan dom slänger fram dyra EBS strängar och säger nåt om att dom tillverkas på samma fabrik som rotosound (tror dom), mjaee.....jag tror inte det, ebs strängarna låter döda på mina basar, vet inte vad det är som gör det, men rotosound låter otroligt levande, dessutom lite billigare oxå.
Hmm, Zalle enligt de uppgifter jag har så stämmer det precis som de säger att Rotosound gör EBS strängarna. Möjligen är det så att EBS har egna specar på dem. Men har för mig att det inte ska vara någon skillnad. Och jag kan lova dig att dessa uppgifter kunde inte komma från en säkrare källa :wink:
Groovy, eftersom uppgifterna kommer från dig så stämmer det säkert, aha, där ser man, det är alltså som dom säger. Det är klart, det är två helt skilda typer av strängar, är ju helt olika sound på dem, så dom kan ju tillverkas på samma fabrik. Men jag vet inte vad det är med dom där Ebs strängarna, jag gillar dom inte, liksom döda på nåt vis, eller så är det jag som är briljans-diskant freak eller nåt :lol:
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Zalle skrev:Men jag vet inte vad det är med dom där Ebs strängarna, jag gillar dom inte, liksom döda på nåt vis, eller så är det jag som är briljans-diskant freak eller nåt :lol:
Märkligt att du tycker att EBS låter "döda".
Jag provade dem vid ett akut läge då inga Rotosounds fanns att uppbringa här i Helsingborg och en av orsakerna till att jag gillade dem skarpt var att de hade en jädrans fin klang och briljans. Påminde massor om Rotosound tyckte jag. Groovyjr berättade sen att de tillverkas av Rotosound och...ja...it makes sense.

Där ser man så olika man kan uppfatta saker.
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

Bean skrev:
Zalle skrev:Men jag vet inte vad det är med dom där Ebs strängarna, jag gillar dom inte, liksom döda på nåt vis, eller så är det jag som är briljans-diskant freak eller nåt :lol:
Märkligt att du tycker att EBS låter "döda".
Jag provade dem vid ett akut läge då inga Rotosounds fanns att uppbringa här i Helsingborg och en av orsakerna till att jag gillade dem skarpt var att de hade en jädrans fin klang och briljans. Påminde massor om Rotosound tyckte jag. Groovyjr berättade sen att de tillverkas av Rotosound och...ja...it makes sense.

Där ser man så olika man kan uppfatta saker.
Ja, man uppfattar nog saker olika, det är ju alltid en personlig smak som avgör.
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Zalle, får kanske reservera mig med att de kan ha bytat leverantör också. Var ju något år sedan jag jobbade där... :wink:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

JunJun skrev:EBS strängarna tillverkas faktiskt av Rotosound, men bara dem rosfria, deras Titanium Nickel set tillverkas på annat håll.
Så den enda skillnaden mellan de rostfria EBS-strängarna och de rostfria Rotosound-strängarna är... Märket och priset? :? Om jag förstått det rätt?

Förresten: JunJun, dig ser man inte ofta här omkring, jag vänta fortfarande på bra bilder på din bas :P
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

senast jag strängade om min jazzbas satte jag på rotosounds nickelsträngar.. aha, det är så strängar ska kännas var den spontana reaktionen.. faktiskt.
Nu har samma set suttit på i upptill ett halvår och dom låter svinbra fortfarande, dom börjar bli lite slöa i sustainen men tusan, dom kickar rumpa jämfört med allt jag någonsin haft på en jazzbas.. jag är otroligt nöjd.. så för min del blir det bara rotosounds i fortsättningen.. Dom är konstigt nog fortfarande nästan lika "vassa" som en ny sträng.. så man undrar ju om dom ändå inte sliter mer på banden.. för övrigt köpte jag dom på MUG..
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

Kan nog vara som ni säger, det där med tillverkningen.

Macahan: jag känner igen det där som du beskriver, samma feeling har jag när jag kör på Rotosound, dom liksom håller briljansen så bra, kort sagt jag gillar dom skarpt.
Skriv svar