Tension

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Skriv svar
Silverfisk
Medlem+
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 23:08

Tension

Inlägg av Silverfisk »

Ser här på d'addarios hemsida hur hårt olika strängar är spända. Och när man kollar på de vanligaste strängseten, typ 45-105 etc., så är strängarna ojämt spända. D-strängen sitter hårdast och E-strängen lösast... Finns det någon vettig anledning till det? För det går ju att kombinera ihop strängar så alla sitter ungefär lika hårt spända.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Den vettiga förklaringen är väl att det är olika material, kanske både kärna och lindning (dvs att flatwounds kanske inte har samma material i kärna och lindning som roundwounds) + konstruktion. Om du komponerar så du får lika spänning så får du garanterat olika frekvensrespons på de olika strängarna vilket nog är ganska irriterande.
Silverfisk
Medlem+
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 23:08

Inlägg av Silverfisk »

Men om bara kollar på strängar inom en serie, typ bara nickel roundwounds. Dom lär ju vara likadant konstruerade, skillnaden är bara tjockleken väl? Och när man stämmer upp ett G med en 0.045" sträng sitter den si och så hårt. Men för att stämma upp ett D med en 0.065" sträng måste man spänna den hårdare. Men säg att man sätter en 0.060" D-sträng, så lär ju den klinga fint D i alla fall, men sitter ungefär lika hårt som 0.045" G-strängen.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Ok, du menar så. Ja för all del. Det borde ju kunna funka även om responsen skiljer sig en del även med spänningen.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Ofta har man ju högre stränghöjd på de grövre strängarna, så jag tror att känslan skulle bli lite skum om alla var lika hårt spända. Varför man inte har en jämt stigande spänning från E och uppåt kan man ju undra. Jag tror inte att det finns något särskilt rationellt i det. Det kan ha med balansen i utsignal att göra i och för sig, då en tjock sträng ju ger högre signal om den är av samma legering.
Själva dragkraften beror endast på massan per längdenhet, så strängar som är lika tjocka kan ge olika kraft om de är olika konstruerade.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17236
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

GHS hade tidigare en String Tension Calculator på sin hemsida. Där kunde man räkna ut total dragkraft och se hur olika strängar låg till i förhållande till varandra. Om man plockade ihop ett eget set som hade liknande spänning på varje sträng så blev det väldigt udda dimensioner...
Senast redigerad av BBQV den sön 17 feb 2008, 12:50, redigerad totalt 1 gånger.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
yngwie
Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 17 nov 2007, 02:15

Inlägg av yngwie »

Makten skrev:Varför man inte har en jämt stigande spänning från E och uppåt kan man ju undra. Jag tror inte att det finns något särskilt rationellt i det.
Anledningen varför det inte är så är därför att en tunnare sträng upplevs mer spänd än vad den är, därför skulle det snarare vara mer aktuellt med motsatsen. Anledningen till varför inte e-strängen har högst spänning och de andra successivt lägre, är antagligen för att... jag tapapde det. började tänka på det här alldeles för mycket, och alldeles för mycket är även klockan så.. här är en länk till en intressant "krönika" på ämnet.

http://www.zacharyguitars.com/Strings.htm
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

yngwie skrev:här är en länk till en intressant "krönika" på ämnet.

http://www.zacharyguitars.com/Strings.htm
Hjälp!
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
Jeff
Medlem+
Inlägg: 835
Blev medlem: mån 12 nov 2007, 01:07
Ort: Borlänge

Inlägg av Jeff »

Vad ska man ha för typa av tjocklek om man vill ha en hårt spänd E-sträng?
No Parole from Rock 'n' Roll
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

Skepp87 skrev:Vad ska man ha för typa av tjocklek om man vill ha en hårt spänd E-sträng?
jag spelar alltid med ganska tunn E-sträng, typ 0.100. har varit ner på 0.90 nån gång också.

edit: med det vill jag ha sagt att jag gillar spända E-strängar och försöker köra med tunna sådana.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

hosse skrev:
Skepp87 skrev:Vad ska man ha för typa av tjocklek om man vill ha en hårt spänd E-sträng?
jag spelar alltid med ganska tunn E-sträng, typ 0.100. har varit ner på 0.90 nån gång också.

edit: med det vill jag ha sagt att jag gillar spända E-strängar och försöker köra med tunna sådana.
Vill du ha hårt spända strängar så verkar det lite märkligt att välja tunna. :? .105" är ganska lagom om man vill ha lite stuns. Med kortare skala än 34" så behövs ännu tjockare.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Silverfisk
Medlem+
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 23:08

Inlägg av Silverfisk »

yngwie skrev:
Makten skrev:Varför man inte har en jämt stigande spänning från E och uppåt kan man ju undra. Jag tror inte att det finns något särskilt rationellt i det.
Anledningen varför det inte är så är därför att en tunnare sträng upplevs mer spänd än vad den är, därför skulle det snarare vara mer aktuellt med motsatsen. Anledningen till varför inte e-strängen har högst spänning och de andra successivt lägre, är antagligen för att... jag tapapde det. började tänka på det här alldeles för mycket, och alldeles för mycket är även klockan så.. här är en länk till en intressant "krönika" på ämnet.

http://www.zacharyguitars.com/Strings.htm
E-strängen sitter oftast lösast, följt av G- eller A-strängen, och D-strängen hårdast i alla vanliga strängset. Nått sånt. Så om en tunnare sträng upplevs mer spänd är det ju konstigt att D-strängen alltid är den hårdast spända strängen... Kaka på kaka liksom.
Silverfisk
Medlem+
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 23:08

Inlägg av Silverfisk »

Makten skrev:Ofta har man ju högre stränghöjd på de grövre strängarna, så jag tror att känslan skulle bli lite skum om alla var lika hårt spända. Varför man inte har en jämt stigande spänning från E och uppåt kan man ju undra. Jag tror inte att det finns något särskilt rationellt i det. Det kan ha med balansen i utsignal att göra i och för sig, då en tjock sträng ju ger högre signal om den är av samma legering.
Själva dragkraften beror endast på massan per längdenhet, så strängar som är lika tjocka kan ge olika kraft om de är olika konstruerade.
Jo, men det köper jag. Att E-strängen är längre än de andra, både för att man höjer den mer och för att man måste flytta bak den lite för att få rätt intonering. Skalan blir då inte 34", utan 34,1", om man ha en 0,100" E-sträng.
Men kompenserar verkligen en tiondels tum skillnaden i spänning mellan strängarna? Nu när jag är medveten om det, så kan jag känna skillnad på i alla fall den hårdast och den lösast spända strängen med ett bra intonerat instrument med bra stränghöjd osv...
Silverfisk
Medlem+
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 23:08

Inlägg av Silverfisk »

BarbequeVillage skrev:GHS hade tidigare en String Tension Calculator på sin hemsida. Där kunde man räkna ut total dragkraft och se hur olika strängar låg till i förhållande till varndra. Om man plockade ihop ett eget set som hade liknande spänning på varje sträng så blev det väldigt udda dimensioner...
Nu har jag ju snöat in mig på detta.... :roll: Och om jag går efter dom siffrorna som finns på d'addarios hemsida så skulle jag få ihop ett bra set med liknande spänning utan att det blir konstiga dimensioner. Typ 45 60 80 105. Och det funkar ju med 45 60 80 100 också om man tycker 105 är för fet. :lol:
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17236
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Silverfisk skrev:
BarbequeVillage skrev:GHS hade tidigare en String Tension Calculator på sin hemsida. Där kunde man räkna ut total dragkraft och se hur olika strängar låg till i förhållande till varndra. Om man plockade ihop ett eget set som hade liknande spänning på varje sträng så blev det väldigt udda dimensioner...
Nu har jag ju snöat in mig på detta.... :roll: Och om jag går efter dom siffrorna som finns på d'addarios hemsida så skulle jag få ihop ett bra set med liknande spänning utan att det blir konstiga dimensioner. Typ 45 60 80 105. Och det funkar ju med 45 60 80 100 också om man tycker 105 är för fet. :lol:
Det har du rätt i... Hos GHS blev det 40 55 75 105 har jag för mig. Undrar om det är GHS som gör konstiga strängar?
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Silverfisk skrev:Men kompenserar verkligen en tiondels tum skillnaden i spänning mellan strängarna?
Onej! Det ÄR ju en stor skillnad i spänning mellan strängarna. Det kompenseras inte på något sätt.

Lite teori kanske är på sin plats?
Det här förhållandet råder mellan frekvens (f), längd (L), massa per längd (μ) och dragkraft (T):

f = (1/(2∙L))√(T/μ)

Bryter man ut dragkraften så får man:

T = (f∙2∙L)²μ

Dragkraften är alltså som synes linjärt beroende av strängens massa per längdenhet. Dubblar man massan (inte tjockleken!) så måste man spänna strängen dubbelt så hårt för att bibehålla samma grundfrekvens (f = konstant). Vi ser också att dragkraften har ett kvadratiskt förhållande till strängens längd. Dubblar man mensuren så måste strängen spännas fyra gånger så hårt för samma grundfrekvens!

Om vi för enkelhetens skull antar att strängen är homogen, utan luftglipor, så blir skillnaden i massa per längdenhet mellan .100" och .105":

(ρ∙π(0,105/2)²)/(ρ∙π(0,100/2)²) = 105²/100² = 1,1 = +10%

Nu är inte strängen homogen, så i verkligheten är nog skillnaden större. Vi kan alltså inte räkna på detta utan att veta hur strängens konstruktion ser ut. Däremot kan vi exempevis enkelt räkna ut hur mycket mer dragkraft 35" mensur ger mot 34":

35²/34² = 1,06 = +6%

En väldigt marginell skillnad alltså. Man tjänar inte mer än att man istället kan byta till lite fetare strängar. Ljudet blir förstås olika, men är det spänst i B-strängen man är ute efter så är det inga storslagna skillnader.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Silverfisk
Medlem+
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 23:08

Inlägg av Silverfisk »

:D
Mycket informativt!
Övervägde att själv leta upp formlen och räkna lite på det. Men egentligen var frågan retorisk. (Tro det eller ej, men jag har en magisterexamen i fysik. :wink: )
Men jag är fortfarande konfunderad av varför man valt att göra strängset med olika spänning.
Detta med upplevd spänning beroende på strängen tjocklek vet jag inte om man kan räkna, men det kan ju spela in. Och sen är det, precis som du säger, väldigt beroende på strängens konstruktion, hur det påverkar ljudet osv. Men i slutändan tycker jag nog att både spänning och ljud i t.ex. D-strängen både känns och hörs annorlunda än de andra strängarna...
Men ja... Det är väl kanske inte mycket mer att snacka om. Får väl helt enkelt byta till smalare D-sträng och sluta gnälla. :lol:
Användarvisningsbild
Hatt_Johan
Medlem+
Inlägg: 1054
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 17:07
Ort: Visby

Inlägg av Hatt_Johan »

Makten skrev:
hosse skrev:
Skepp87 skrev:Vad ska man ha för typa av tjocklek om man vill ha en hårt spänd E-sträng?
jag spelar alltid med ganska tunn E-sträng, typ 0.100. har varit ner på 0.90 nån gång också.

edit: med det vill jag ha sagt att jag gillar spända E-strängar och försöker köra med tunna sådana.
Vill du ha hårt spända strängar så verkar det lite märkligt att välja tunna. :? .105" är ganska lagom om man vill ha lite stuns. Med kortare skala än 34" så behövs ännu tjockare.
34" är mardröm! Jag kör nerstämt i c och det rasslar rejält :S
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

Silverfisk skrev:
BarbequeVillage skrev:GHS hade tidigare en String Tension Calculator på sin hemsida. Där kunde man räkna ut total dragkraft och se hur olika strängar låg till i förhållande till varndra. Om man plockade ihop ett eget set som hade liknande spänning på varje sträng så blev det väldigt udda dimensioner...
Nu har jag ju snöat in mig på detta.... :roll: Och om jag går efter dom siffrorna som finns på d'addarios hemsida så skulle jag få ihop ett bra set med liknande spänning utan att det blir konstiga dimensioner. Typ 45 60 80 105. Och det funkar ju med 45 60 80 100 också om man tycker 105 är för fet. :lol:

Jag brukar faktiskt köpa lösa D'addario 45-60-80-100-120 eller 45-65-85-105-125 till min normalstämda Clover XP15 femma (och har även gjort det till mina tidigare femmor)
Funkar kanon tycker jag. Ger både jämnare känsla och output än ett normal 45-130 set.Iaf i mina fingrar och öron
Skriv svar