Död E-sträng

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

precision65 skrev:Låter onekligen suspekt!
Man kanske kan gnida det på tungan också? Innan sillen trillar ner??
Lite som valla?? :roll:
Nej det fungerade inte...[/quote]

hahaha! Lysande om man vill de-pletera något hardware?? ;)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

BarbequeVillage skrev:Jag ska helt gå över till slipade strängar, de ska låta dött... :lol:
A very common misconception. Flatwounds måste absolut inte låta dött (även om det kan vara härligt ibland!). Prova ett set D'addario Chromes så får du se hur dött det låter.

Flea spelade på en gammal stack-knobjazzbas med flats på huvuddelen senaste Red Hotskivan. Det låter inte krispigt precis, men långt ifrån dött.
basic
VIP medlem
Inlägg: 1469
Blev medlem: tis 06 nov 2007, 20:29
Ort: Eskilstuna

Inlägg av basic »

Gör ett kort inlägg om strängtvätt!

Här e ett tips som jag fick, testade och kör med:


Koka strängarna i hett vatten
med pytsa i ett par droppar diskmedel!!!

Man får passa kokandet lite så att det inte skummar över.

Sen hänger jag upp dom i duschen, och spolar av dom med ljummet vatten och låter dom hängtorka!
Man vill ju inte att det ska löddra om strängarna när man lirar så svetten sprutar! :D

Kliniskt rena strängar och tonen e tillbaka!
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Makten skrev: Det är nog helt naturligt att E dör först (även om jag inte märkt det själv). Lindningarna är tjocka och dubbla (mycket utrymme för skit att leta sig in i). Dessutom är kärnan väldigt tunn i förhållande till strängens totala tjocklek, så om lindningarna rör sig lite av "anslagsslitage" så pajjar E nog ihop lättare än övriga strängar.
Tack för svaret, Makten!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

bootsy skrev:
BarbequeVillage skrev:Jag ska helt gå över till slipade strängar, de ska låta dött... :lol:
A very common misconception. Flatwounds måste absolut inte låta dött (även om det kan vara härligt ibland!). Prova ett set D'addario Chromes så får du se hur dött det låter.

Flea spelade på en gammal stack-knobjazzbas med flats på huvuddelen senaste Red Hotskivan. Det låter inte krispigt precis, men långt ifrån dött.
Jag vet att flats kan ha zing! Första gången jag provade en P-bas med nya flats (SIT Power Flats) blev jag besviken eftersom det inte alls lät som jag ville. Nu först, efter ett par år, börjar det låta riktigt bra!

Att slipade strängar ska låta dött är alltså min egen, högst subjektiva preferens, inte en universell sanning.
Senast redigerad av BBQV den tor 15 nov 2007, 13:17, redigerad totalt 1 gånger.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

BarbequeVillage skrev: Jag vet att flats kan ha zing! Första gången jag provade en P-bas med nya flats (SIT) blev jag besviken eftersom det inte alls lät som jag ville. Nu först, efter ett par år, börjar det låta riktigt bra!

Att slipade strängar ska låta dött är alltså min egen, högst subjektiva preferens, inte en universell sanning.
Bra - skulle bara kolla att du var med!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

bootsy skrev:
BarbequeVillage skrev: Jag vet att flats kan ha zing! Första gången jag provade en P-bas med nya flats (SIT) blev jag besviken eftersom det inte alls lät som jag ville. Nu först, efter ett par år, börjar det låta riktigt bra!

Att slipade strängar ska låta dött är alltså min egen, högst subjektiva preferens, inte en universell sanning.
Bra - skulle bara kolla att du var med!
Right behind ya! :wink:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Jeff
Medlem+
Inlägg: 835
Blev medlem: mån 12 nov 2007, 01:07
Ort: Borlänge

Inlägg av Jeff »

Det här borde väl funka att tvätta strängarna med?
http://www.thomann.de/se/ghs_fast_fret.htm
No Parole from Rock 'n' Roll
Skriv svar