Skillnad på 100 eller 105?

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Skillnad på 100 eller 105?

Inlägg av TDHP »

Har lite olika feta strängar på basarna och satt och funderade på vad det egentligen gör för faktiskt ljudskillnad på en 100-sträng och en 105-sträng? Mediumsträngarna är ju en hel del mer lättspelade än heavy, men är det egentligen så stor ljudskillnad? Ger 105-strängen mer lågbasregister eller starkare volym eller? Tycker sällan det HÖRS nån markant skillnad när man spelar normalstämt, det är mest bara jobbigare att spela med grövre strängar. Fast bruksbasen sitter det 105-set på!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jag tror att olika fabrikat på strängar gör större skillnad.
Men lite fläskigare blir det helt klart tycker jag personligen.
Bytte från ett Blue Steel med 105 E-sträng till Ernie Ball med 100´s, hela set:et var aningens tunnare och jag var helt förtvivlad först för jag tyckte det var så dåligt tryck, vet inte om det var för att jag kört på Blue Steel länge och bytte till annat eller om det var för att det var en helt annan sorts sträng eller om det var tjockleken. Troligtvis en kombination.

Klart märkbart i fläsket är det på de GHS 55-115 jag har på jazzspecialen.... Men då är det 115 istället för 100..

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Har spelat 100 sträng i över 10år nu.. har aldrig fått några klagomål på att min e-sträng saknar tryck... ;)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Liten skrev:Har spelat 100 sträng i över 10år nu.. har aldrig fått några klagomål på att min e-sträng saknar tryck... ;)
Så därför kan inte jag uppleva när jag byter från 105 till 100 att det känns som att det är mindre tryck?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

blackparkas skrev:
Liten skrev:Har spelat 100 sträng i över 10år nu.. har aldrig fått några klagomål på att min e-sträng saknar tryck... ;)
Så därför kan inte jag uppleva när jag byter från 105 till 100 att det känns som att det är mindre tryck?
Stod det något i min post om vad folk får och inte får tycka? Brukar det stå så i något jag postar?? (utom i virtuostråden om Stuuu.. ;) )
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Liten skrev:
blackparkas skrev:
Liten skrev:Har spelat 100 sträng i över 10år nu.. har aldrig fått några klagomål på att min e-sträng saknar tryck... ;)
Så därför kan inte jag uppleva när jag byter från 105 till 100 att det känns som att det är mindre tryck?
Stod det något i min post om vad folk får och inte får tycka? Brukar det stå så i något jag postar?? (utom i virtuostråden om Stuuu.. ;) )

Förvisso inte, men det var ganska lätt att se att ditt inlägg var riktat mot mitt och inte som svar till TDHP.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

blackparkas skrev:
Liten skrev:
blackparkas skrev:
Liten skrev:Har spelat 100 sträng i över 10år nu.. har aldrig fått några klagomål på att min e-sträng saknar tryck... ;)
Så därför kan inte jag uppleva när jag byter från 105 till 100 att det känns som att det är mindre tryck?
Stod det något i min post om vad folk får och inte får tycka? Brukar det stå så i något jag postar?? (utom i virtuostråden om Stuuu.. ;) )

Förvisso inte, men det var ganska lätt att se att ditt inlägg var riktat mot mitt och inte som svar till TDHP.
SILENCE!!! I KILL YOU!!!! :twisted:

Det var inte riktat till ditt inlägg.. sorry...
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Stu kör för övrigt på frökensträngar.


OnT: Tror att den största skillnaden är i känslan. Om man känner sig bekvämare med 100 än 105 ska man naturligtvis köra på det, skillnaden i ljudet torde vara så pass liten att det gåt bra att kompensera med en gnutta EQ.
Själv har jag en historia av att köra på väldigt feta strängar, har precis som Brakas tidigare haft 115, men nu är jag nere på 105 igen. När jag lyssnar på gamla skivor jag spelat in med de feta strängarna hörs det ingen skillnad tycker jag.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Liten skrev:

SILENCE!!! I KILL YOU!!!! :twisted:

Det var inte riktat till ditt inlägg.. sorry...

Nehepp.
Då var det bara taget ur luften?

Trodde vi skulle försöka skärpa oss med sådana där inlägg i åtminstone en sida innan det får balla ur...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Cool, alla åsikter, personangrepp och allmäna utsvävningar angående bassträngar är tillåtna i denna tråd! :D

Kanske måste tillägga att frågan kom upp i mitt huvud när jag satt och spelade bas hemma häromkvällen och tyckte det började bli dåligt schvung i strängarna samtidigt som jag tittade på ett oöppnat paket EBS Nordic Light 100´s som har legat på en hylla sen jag vann dem på Bass´n´drum i en väska EBS-prylar 2006!

(EBS strängar är nästan de enda jag har lyckats spela av!)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

bootsy skrev:Stu kör för övrigt på frökensträngar.


OnT: Tror att den största skillnaden är i känslan. Om man känner sig bekvämare med 100 än 105 ska man naturligtvis köra på det, skillnaden i ljudet torde vara så pass liten att det gåt bra att kompensera med en gnutta EQ.
Själv har jag en historia av att köra på väldigt feta strängar, har precis som Brakas tidigare haft 115, men nu är jag nere på 105 igen. När jag lyssnar på gamla skivor jag spelat in med de feta strängarna hörs det ingen skillnad tycker jag.

Nej, allt beror ju hur man ställer EQ osv.
Men Jazzspecialen nu med 115 och med de 105 jag hade på innan, det är skillnad, om man kör samma EQ.... (kör för tillfället ingen EQ alls så det är lätt kollat..)
Kan för övrigt tycka att 50-115 är aningen för grovt set för mig, 50-110 är nog perfekt.


EDIT: Det är .050 .070 .090 .115 i det set jag har. 50 65 90 110 tror jag skulle vara ypperligt för min del..

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Jag bänder rätt mycket när jag spelar så det skulle vara skönt att ha lite tunnare strängar. Jag får väl helt enkelt testa!

Är det för övrigt nån på forumet som säljer billiga, bra strängar eller vet nån bra näthandel? Billigt = max 200-250:-/set för kvalitetssträngar.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

TDHP skrev:Jag bänder rätt mycket när jag spelar så det skulle vara skönt att ha lite tunnare strängar. Jag får väl helt enkelt testa!

Är det för övrigt nån på forumet som säljer billiga, bra strängar eller vet nån bra näthandel? Billigt = max 200-250:-/set för kvalitetssträngar.

Thomann, billigt och ska ju vara snabba.
Kan vara smart att beställa några set då frakten kostar 15 euro oavsett vad du beställer typ.

Men Blue Steel t.ex. kostade 250 spänn på Thomann tror jag och här hemma i butik skulle de gå på 550....
Finns även billigare strängar förstås, men ändå kvalitetsprylar.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Parkas: JAG MENADE INGET ILLA!!!! DET VAR PÅ SKOJ!!! http://pratabas.se/viewtopic.php?t=5485
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17239
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Enligt Paul Guy så ökar outputen med uppemot 20% om man sätter på ett snäpp grövre strängar. Det gällde iochförsig gitarr, men principen borde vara densamma för bas. Dessutom brukar grövre strängar kännas styvare vilket gör attt man spelar lite hårdare. Summan av kardemumman borde bli att grövre strängar upplevs som punchigare.

Min egen uppfattning är att tunnare strängar har mer övertoner och därför låter "luftigare", men det kan också vara ett resultat av att jag spelar lösare på dem...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

20% ?????? :shock: eummmm???
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Liten skrev:20% ?????? :shock: eummmm???
Ja men du behöver inte bry dig, när du köpt Aguilarriggen du tänkt kan du gå ner till .45 som E-sträng :lol:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17239
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Liten skrev:20% ?????? :shock: eummmm???
Det har med massan att göra och jag kan varken bekräfta eller dementera hans påstående utan formelsamling och miniräknare. Dessutom har det med materialet och konstruktionen att göra, nickel och stål är olika mycket magnetiska, flats har mer massa än rounds etc...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

TDHP skrev:
(EBS strängar är nästan de enda jag har lyckats spela av!)
Faktiskt samma här!? Två D-strängar samma vecka?

Gillade ljudet, men törs inte sätta på ett nytt set. Har väl haft säkert 25 set på den basen sedan dess, och ingen sträng har gått av.
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

BarbequeVillage skrev:
Liten skrev:20% ?????? :shock: eummmm???
Det har med massan att göra och jag kan varken bekräfta eller dementera hans påstående utan formelsamling och miniräknare. Dessutom har det med materialet och konstruktionen att göra, nickel och stål är olika mycket magnetiska, flats har mer massa än rounds etc...
20% "mer ljud" låter inte realistiskt i praktiken.
Min fråga från början var ju egentligen hur stor skillnad det FAKTISKT är ut i högtalaren! Kanske då inte främst i ljudvolym utan snarare frekvensmässigt. Mao om det blir avsevärt "tunnare" bas med 100 än med 105-110!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

precision65 skrev:
TDHP skrev:
(EBS strängar är nästan de enda jag har lyckats spela av!)
Faktiskt samma här!? Två D-strängar samma vecka?

Gillade ljudet, men törs inte sätta på ett nytt set. Har väl haft säkert 25 set på den basen sedan dess, och ingen sträng har gått av.
Nä, det gör också att jag blir lite skeptisk till deras strängar.
Behöver dock ha nya tills vi ska in i studio om 14 dar, där kan det ju vara lagom att testa dem. Live vet jag inte om jag törs!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

BarbequeVillage skrev:Enligt Paul Guy så ökar outputen med uppemot 20% om man sätter på ett snäpp grövre strängar. Det gällde iochförsig gitarr, men principen borde vara densamma för bas. Dessutom brukar grövre strängar kännas styvare vilket gör attt man spelar lite hårdare. Summan av kardemumman borde bli att grövre strängar upplevs som punchigare.

Min egen uppfattning är att tunnare strängar har mer övertoner och därför låter "luftigare", men det kan också vara ett resultat av att jag spelar lösare på dem...
Angående min uppfattning om Paul Guy:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Charlatan
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25810
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

precision65 skrev:
TDHP skrev:
(EBS strängar är nästan de enda jag har lyckats spela av!)
Faktiskt samma här!? Två D-strängar samma vecka?

Gillade ljudet, men törs inte sätta på ett nytt set. Har väl haft säkert 25 set på den basen sedan dess, och ingen sträng har gått av.
+1
E-sträng tror jag. Kan ha varit A-sträng.

Har bara haft av denna EBS-sträng och en annan, men det var en sån där som smalnar av så i stort sett bara kärnan går över stallsadeln så det var nästan väntat att den skulle gå efter ett tag... Minns inte märke.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

bootsy skrev:
BarbequeVillage skrev:Enligt Paul Guy så ökar outputen med uppemot 20% om man sätter på ett snäpp grövre strängar. Det gällde iochförsig gitarr, men principen borde vara densamma för bas. Dessutom brukar grövre strängar kännas styvare vilket gör attt man spelar lite hårdare. Summan av kardemumman borde bli att grövre strängar upplevs som punchigare.

Min egen uppfattning är att tunnare strängar har mer övertoner och därför låter "luftigare", men det kan också vara ett resultat av att jag spelar lösare på dem...
Angående min uppfattning om Paul Guy:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Charlatan
Hahaha! Gillar "Se även psykopat"! :lol:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

bootsy skrev:
BarbequeVillage skrev:Enligt Paul Guy så ökar outputen med uppemot 20% om man sätter på ett snäpp grövre strängar. Det gällde iochförsig gitarr, men principen borde vara densamma för bas. Dessutom brukar grövre strängar kännas styvare vilket gör attt man spelar lite hårdare. Summan av kardemumman borde bli att grövre strängar upplevs som punchigare.

Min egen uppfattning är att tunnare strängar har mer övertoner och därför låter "luftigare", men det kan också vara ett resultat av att jag spelar lösare på dem...
Angående min uppfattning om Paul Guy:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Charlatan
:lol:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Skriv svar