EBMM Cobalt Slinkys

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

EBMM Cobalt Slinkys

Inlägg av BB3000S »

Nån som testat EBMM's nya Cobalt Slinkys?
Har just beställt ett par set, först ut att provköra blir min HH Stingray. Ska bli intressant!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=hAU1n1HM5oA[/youtube]
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Jag tycker att det är en mycket intressant idé. Om de även dyker upp som flats kommer jag överväga att köpa ett set.
Användarvisningsbild
Elfström
VIP medlem
Inlägg: 1895
Blev medlem: tis 20 sep 2011, 18:17
Ort: Järfälla

Re: EBMM Cobalt Slinkys

Inlägg av Elfström »

BB3000S skrev:Nån som testat EBMM's nya Cobalt Slinkys?
Har just beställt ett par set, först ut att provköra blir min HH Stingray. Ska bli intressant!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=hAU1n1HM5oA[/youtube]
Kul! Var beställer du strängar?
Kollade på med DLX i förra veckan, verkar inte komma nåt till Svedala förrän början Maj!
:D :?
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: EBMM Cobalt Slinkys

Inlägg av BB3000S »

ElvisP skrev:
BB3000S skrev:Nån som testat EBMM's nya Cobalt Slinkys?
Har just beställt ett par set, först ut att provköra blir min HH Stingray. Ska bli intressant!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=hAU1n1HM5oA[/youtube]
Kul! Var beställer du strängar?
Kollade på med DLX i förra veckan, verkar inte komma nåt till Svedala förrän början Maj!
:D :?
Kör med http://www.stringsandbeyond.com - snabba leveranser, bra priser (dessutom 15% rabatt nu, kod på första sidan) och dom är hjälpsamma om man vill ta hem nåt speciellt (tex sexsträngset DR :))

Strängar är tyvärr ett område där det inte alltid funkar att handla lokalt (iaf här i Uppsala), både map pris o utbud. Åtminstone om man kör DR till vardags. Ska bli väldigt spännande att se hur Cobaltsträngarna funkar! :D
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Elfström
VIP medlem
Inlägg: 1895
Blev medlem: tis 20 sep 2011, 18:17
Ort: Järfälla

Inlägg av Elfström »

OK! Ser väl bra ut!
Tråkigt med lokala förmågor som inte förmår!!
Vänta med spänning på ett första utlåtande från "landsorten".

mvh//se :)
Användarvisningsbild
kristofferbas
Medlem
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 12:45
Ort: Skara
Kontakt:

Inlägg av kristofferbas »

Har inte testat dom än men är sugen på att ta med ett paket i strängbeställningen som måste bli av nu i veckan (man behöver tydligen köpa strängar oftare när man spelar mycket...). Verkar ju lovande om än lite dyrare än de vanliga EB-strängarna. Kör också på Strings & Beyond för pris och leverans passar alltid mig perfekt :)

/k
EBMM SR/EBMM 20th Anniversary SR5 - Ashdown ABM EVO II - TKS 112 x 2 - A-Designs Audio Reddi
Basist i Radio!
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

kristofferbas skrev:Har inte testat dom än men är sugen på att ta med ett paket i strängbeställningen som måste bli av nu i veckan (man behöver tydligen köpa strängar oftare när man spelar mycket...). Verkar ju lovande om än lite dyrare än de vanliga EB-strängarna. Kör också på Strings & Beyond för pris och leverans passar alltid mig perfekt :)

/k
Ja, dom är ju rejält mkt dyrare än vanliga Slinkys, shit 50% upp ungefär, men ska man tro hypen på EBMM-forumet så är dom väl värda påslaget. Jag hoppas framförallt att dom ska tygla diskanten lite grann jmf med mina favvo-DR-strängar, Stingrayen har ju ganska mkt av den varan i sig själv. Aja, nu är det bara att vänta!

Trivs du bra med 20th SR5'an förresten? :)
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
jimbeam
Medlem+
Inlägg: 2352
Blev medlem: ons 17 mar 2010, 15:06
Ort: Lindesberg

Inlägg av jimbeam »

kristofferbas skrev:Har inte testat dom än men är sugen på att ta med ett paket i strängbeställningen som måste bli av nu i veckan (man behöver tydligen köpa strängar oftare när man spelar mycket...). Verkar ju lovande om än lite dyrare än de vanliga EB-strängarna. Kör också på Strings & Beyond för pris och leverans passar alltid mig perfekt :)

/k
Du vill inte ta med ett extra set åt mig?

Om du ändå beställer menar jag..
Användarvisningsbild
kristofferbas
Medlem
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 12:45
Ort: Skara
Kontakt:

Inlägg av kristofferbas »

BB3000S skrev:Trivs du bra med 20th SR5'an förresten? :)
Hur bra som helst! Och det har blivit många timmar spelat på den också :) Stora testet blir väl sommarens turné, men jag kan inte tänka mig att det ska vara några problem där heller. Det enda problemet som jag ser det är att jag vill ha en till... ;)

jimbeam skrev:Du vill inte ta med ett extra set åt mig?

Om du ändå beställer menar jag..
Beställer i företaget, så det blir tyvärr lite krångligt.

/k
EBMM SR/EBMM 20th Anniversary SR5 - Ashdown ABM EVO II - TKS 112 x 2 - A-Designs Audio Reddi
Basist i Radio!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Skapligt pris på de här strängarna...

Tänkte ta hem några set att sälja till vettigt pris i GH men vetesjutton om det är värt det.... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: EBMM Cobalt Slinkys

Inlägg av strummer »

BB3000S skrev:Nån som testat EBMM's nya Cobalt Slinkys?
Har just beställt ett par set, först ut att provköra blir min HH Stingray. Ska bli intressant!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=hAU1n1HM5oA[/youtube]
Har du fått dem? Hur är de?
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: EBMM Cobalt Slinkys

Inlägg av BB3000S »

strummer skrev:
BB3000S skrev:Nån som testat EBMM's nya Cobalt Slinkys?
Har just beställt ett par set, först ut att provköra blir min HH Stingray. Ska bli intressant!
Har du fått dem? Hur är de?
Jotack, dom är jättefina i sina coola små påsar... :roll: :roll: :?
Strängarna som sitter på HH'n är fortfarande väldigt zingiga och fina, plus att jag fick grandiosa planer, eller iaf tankar, på att det kanske kunde vara kul att spela in nåt litet med de nuvarande (DR) och sen Cobalts'en i samband med bytet.

Men, det är ett löfte att jag har som målsättning att jobba i riktningen att komma med ett utlåtande vad det lider!

Dom är säkert kanon dock.

:D
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

Vad är speciellt med dom?
Lakland, Fender, HPD, Wilfer
Eden, GK, Ampeg, Aguilar
DT-10, Deep Impact, Octavius Squeezer, PQ-3B

Presentation
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re:

Inlägg av strummer »

basnalle skrev:Vad är speciellt med dom?
Materialet. De är gjorda av en järn/kobolt-blandning, och något med detta är tydligen annorlunda nog för att kunna patenteras...

Har inte haft råd att testa än, men ser fram emot recension.
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Kenne
Medlem
Inlägg: 227
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:36
Ort: SOLLENTUNA

Re: EBMM Cobalt Slinkys

Inlägg av Kenne »

Köpte ett set till min Nordstrand 5:a. Mycket nöjd med dom! Lagom hårda, och jag gillar soundet. Lite råare touch än andra DR jag provat (Fat Beams och Lo Riders). Rekommenderas!
Finurlig skämtsam signatur med anspelning på bas. Alternativt alla basprylar jag någonsin ägt...
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: EBMM Cobalt Slinkys

Inlägg av BB3000S »

Fyra av strängarna på min Windmillfemma är Cobalts, hade inget femset hemma när jag bytte. Blev kalasbra, fast det var 1,5 år sen jag hade den basen i min ägo så nåt vettigt i jämförelseväg blir svårt att leverera. Häromdan damp det ner ett femset i brevlådan, så nu ska Windmillen få sin B-sträng också. Inget vidare val av bas för att testa B-strängar dock, den rackaren låter bra och homogent vilka strängar man än matar den med...

Skön feeling är det helt klart på dom iaf, kommer nog att köra Cobalts när jag vill ha en stiffare känsla och DR Fat Beams 40-100(120) när det ska vara mer följsamt.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Kenne
Medlem
Inlägg: 227
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:36
Ort: SOLLENTUNA

Re: EBMM Cobalt Slinkys

Inlägg av Kenne »

Ska väl tillägga också att H-strängen lät riktigt bra. Nog den bästa jag lirat på!
Finurlig skämtsam signatur med anspelning på bas. Alternativt alla basprylar jag någonsin ägt...
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re:

Inlägg av blackparkas »

basnalle skrev:Vad är speciellt med dom?


Enl Erik på EM så ska Cobolt-blandningen utöver ljudegenskaperna (vilka jag inte upplevt ännu då det inte fanns i lager när vi skulle ta hem...) så skulle Cobolten göra att skit och smuts inte trängde sig in lika bra eller fäste på strängarna..
= Strängarna håller sig fräschare längre.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Kenne
Medlem
Inlägg: 227
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:36
Ort: SOLLENTUNA

Re: EBMM Cobalt Slinkys

Inlägg av Kenne »

Intressant. Ja, hittils har dom inte åldrats nåt ljudmässigt. Men dom är bara typ 3 månader än så länge...
Finurlig skämtsam signatur med anspelning på bas. Alternativt alla basprylar jag någonsin ägt...
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: EBMM Cobalt Slinkys

Inlägg av blackparkas »

Kenne skrev:Intressant. Ja, hittils har dom inte åldrats nåt ljudmässigt. Men dom är bara typ 3 månader än så länge...

3 månader brukar jag aldrig ha kvar strängar.... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Kenne
Medlem
Inlägg: 227
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:36
Ort: SOLLENTUNA

Re: EBMM Cobalt Slinkys

Inlägg av Kenne »

Aha... Ja, då blir det dyrt! Du kanske spelar många snabba toner och därmed transpirerar en del... :)
Finurlig skämtsam signatur med anspelning på bas. Alternativt alla basprylar jag någonsin ägt...
Användarvisningsbild
jimbeam
Medlem+
Inlägg: 2352
Blev medlem: ons 17 mar 2010, 15:06
Ort: Lindesberg

Re: EBMM Cobalt Slinkys

Inlägg av jimbeam »

Jag har ett set sitter på JazzRicsion-basen men den är hos BBQV än så länge så jag har inte testat än men det ska bli intressant.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: EBMM Cobalt Slinkys

Inlägg av BBQV »

Lite sträv känsla tycker jag, men bra tryck i ljudet. Inte så styva som jag trodde när jag strängade upp den.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
J-man
Medlem
Inlägg: 212
Blev medlem: tis 18 okt 2011, 18:50
Ort: STHLM

Re: EBMM Cobalt Slinkys

Inlägg av J-man »

Har dem på basen nu. Sjukt mysiga strängar! 50-110.
De är middiga, utan zing men med bra diskant. Min p-bas får ett helt underbart sound med dem på!
Lite mindre styva än rotosound som jag hade tidigare.
Vad jag förstod det på Basse så drar legeringen mer ur micken. Suger mer ur mickarna eller hur man nu ska säga.
Det tekniska ger jag mig inte in på, men jag gillar dem.
Det jag verkligen gillade var att med plektrum blev de inte för vassa, utan snarare tydliga.
Helt klart värt att testa.
Fender P CSL -58', Fender Jazz RI -62'
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: EBMM Cobalt Slinkys

Inlägg av RolleHarris »

Har beställt från stringsandbeyond. Blir spännande att testa
Skriv svar