Vilka flats skall jag välja?

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Skriv svar
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Vilka flats skall jag välja?

Inlägg av busse »

Förvirringen är total, jag tänkte sätta flats på min Danelectro Longhorn och vad skall man köpa??? Jag har kolla på lite stränga hos Thomann och där finns ju bla dessa strängar om man vill ha lite tjockar dimension.

http://www.thomann.de/se/hoefner_h1133_ ... saiten.htm
http://www.thomann.de/se/rotosound_rs88 ... _short.htm
http://www.thomann.de/se/pyramid_black_ ... et_648.htm
http://www.thomann.de/se/thomastik_jf324.htm

Vad är dessa black tape nylon för nåt, är det strängar med "plast" på utsidan? Vad andvänds för strängar på en "gamla goda tiden" 50, 60-talet? Nån som kan förklara lite mer för mig skillnaderna och vad som är lämpligt att sätta en Longhorn?
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Jag kan varmt rekommendera thomastiksträngarna. Jag har sådana på min Jazzbas och älskar dem. Lite mer sustain och topp än många andra flats.
Jag har också haft Fender 7120-strängar på min Jazz, och de strängarna är "vanliga" strängar med en nylonlindning ovanpå, och så tror jag att Roto och Pyramidsträngarna också är. Lät rätt schysst, men avsevärt mer topp och sustain än jag hade förväntat mig. Om det intresserar dig så påstår Rotosound att Paul McCartney hade trubasssträngar (alltså de du har länkat till) på sin rickenbacker när beatles spelade in Abbey Road.
Vad gäller den gamla goda tiden så var det flats som gällde under hela femtiotalet och större delen av sextiotalet.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Är det som nån "standard" att det är nylonlinding på flats?
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Thomastik är det bästa jag lirat på, helt utan konkurrens, men de passar inte riktigt om man vill ha "thump" som amerikanerna säger. De låter som något skumt mellanting mellan rundspunna och flatspunna strängar (dock inte alls som "halfrounds"). Den väldigt låga dragkraften tar ett tag att vänja sig vid också. Sen har jag ingen aning om hur de beter sig på en kortskalig bas heller.

Tillägg: Nä, nylonlindning är inte så vanligt. Det är bara vissa specialare som har det. Jag gillar det inte riktigt.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Thomastik har ingen nylonlindning. Borde ha stått om Höfner-strängarna hade det också så de är nog också vanliga flatwounds.
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Thomastik har ingen nylonlindning. Borde ha stått om Höfner-strängarna hade det också så de är nog också vanliga flatwounds.
Undra om "tryckfels-Nisse" har varit framme hos thomann? Dimensionerna är ju olika för E-strängen på bilden som visas på bilden av paketet mot vad som uppges då det gäller Thomastik, de övriga strängarna är ju "rätt", lite konstigt med en mycket grövre E-sträng. Nån som vet hur Höfner strängarna är?
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

busse skrev:
Thomastik har ingen nylonlindning. Borde ha stått om Höfner-strängarna hade det också så de är nog också vanliga flatwounds.
Undra om "tryckfels-Nisse" har varit framme hos thomann? Dimensionerna är ju olika för E-strängen på bilden som visas på bilden av paketet mot vad som uppges då det gäller Thomastik, de övriga strängarna är ju "rätt", lite konstigt med en mycket grövre E-sträng. Nån som vet hur Höfner strängarna är?
Thomastik strängarna på bilden är ett 34 tumssätt inte ett 32 som det står i texten
För många basar är inte nog
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Thomastik strängarna på bilden är ett 34 tumssätt inte ett 32 som det står i texten
Jo det ser jag ju nu :oops: Men verkar det inte lite lustigt med "klena" G till A strängar för att sen ha en "tjock" E sträng?
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Hejsan!
LaBella Deep Talking Bass flatwounds är mycket bra. Det är bra sjung i dem till skillnad från många andra flatlindade strängar.
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++
Inlägg: 3158
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 00:42
Ort: Sundsvall

Inlägg av Surfin' »

Till en go gammal Dano skulle jag köra antingen på Thomastik Jazz Flats eller D'addario Chromes. Thomastikarna har ett lent och fint ljud när de väl är inspelade (räkna med minst 3 månader), Lirade i ett jazz band med dessa i 2-3 månader när strängarna var "inspelade" och jag vet inte hur mycket komplimanger jag fick för mitt mjuka och passande basljud! Med inspelade Chromes har du en bra allround flatwound.

Din Dano har 30" skala om jag inte minns fel, därför kan man inte ha mitt tredje val som är Ernie Balls flatwounds. Helt otroligt grymma men tyvärr har de inte fått någon publicitet i basvärlden. En gömd diamant!
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Mumin skrev:Till en go gammal Dano skulle jag köra antingen på Thomastik Jazz Flats eller D'addario Chromes. Thomastikarna har ett lent och fint ljud när de väl är inspelade (räkna med minst 3 månader), Lirade i ett jazz band med dessa i 2-3 månader när strängarna var "inspelade" och jag vet inte hur mycket komplimanger jag fick för mitt mjuka och passande basljud! Med inspelade Chromes har du en bra allround flatwound.

Din Dano har 30" skala om jag inte minns fel, därför kan man inte ha mitt tredje val som är Ernie Balls flatwounds. Helt otroligt grymma men tyvärr har de inte fått någon publicitet i basvärlden. En gömd diamant!
Finns Thomastik Jazz Flats eller D'addario Chromes i "grövre" dimensioner säg 45-105? Var hittar man dessa strängar billigast?
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

GNUlars skrev:Hejsan!
LaBella Deep Talking Bass flatwounds är mycket bra. Det är bra sjung i dem till skillnad från många andra flatlindade strängar.
Lars
+1
Kör La Bella 045'or på alla mina basar nu.
Fender
Ampeg
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

GNUlars skrev:Hejsan!
LaBella Deep Talking Bass flatwounds är mycket bra. Det är bra sjung i dem till skillnad från många andra flatlindade strängar.
Lars
Var hitttar man dom och finns det 45-105 scort scale av dom?
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++
Inlägg: 3158
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 00:42
Ort: Sundsvall

Inlägg av Surfin' »

Nja, Chromes finns i 45,65,80 och 100 i short scale 525:- via svenska återsäljaren Crafton musik.
busse skrev:Finns Thomastik Jazz Flats eller D'addario Chromes i "grövre" dimensioner säg 45-105? Var hittar man dessa strängar billigast?
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6575
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Thomastik

Inlägg av B-Å Åhs »

Har precis för 2 timmar sen fått hem Thomastik Jazz flats från "tysken"
Des itter nu på den banlösa <Squire:n och låter utmärkt.

Det är billigare att ta hem ett par från thomann än att köpa på stan ...
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Jag älskar Chromes, klangfulla och härliga. Mina favoritflats på jazzbasen. Kör GHS på P-basen. Fläskigt och mullrigt.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17236
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

SIT Power Flats.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem
Inlägg: 3011
Blev medlem: sön 30 dec 2007, 02:38
Ort: Umeå

Inlägg av Valle »

Har Thomastik Jazz på jazzen. Låter fin fint och är oerhört lättspelade när man vänjer sig med sladdret. Sitter och klurar på om jag ska prova flats på p-basen också :hmm:
/Johan
Van Zandt, Guild, Aguilar, TKS mm.
Presentation
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Valle skrev:Sitter och klurar på om jag ska prova flats på p-basen också :hmm:
Här kommer Dereborn att heja på (gör det själv, kör med Galli-flats på min Spitfire P/M)
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Skriv svar