Fat Beams?

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Levin
Medlem
Inlägg: 124
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 10:59
Ort: Örebro

Fat Beams?

Inlägg av Levin »

Tjo, undrar bara om det är en god idé att sätta på DR:s Fat Beams, Marcus Millersträngarna, på en ' http://www.thomann.de/se/yamaha_rbx_375_dog.htm" onclick="window.open(this.href);return false; ', har ett 4-set liggande, och en lös D'addario-B-sträng. Fat beams verkar grymma! Har 1½ år gamla Elixir 5-strängset på elbasen för tillfället, börjar kännas lite att de har suttit på ett tag... tacksam för tips, är inte så kunnig! : D
Bass is also nice to eat
Användarvisningsbild
JonasBygdemo
Medlem+
Inlägg: 859
Blev medlem: ons 07 jan 2009, 01:48
Ort: Skellefteå

Re: Fat Beams?

Inlägg av JonasBygdemo »

Strängade min RBXJM2 med dom nyligt, och det låter kanon!
Yamaha RBXJM2, Yamaha TRB-5, OLP Tony Levin, Washburn SB40, Hemmagjord sak, snart en bandlös 4:a

Ampeg B-5R, Line 6 LD150
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Fat Beams?

Inlägg av Aslan »

Mina favoritsträngar:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Levin
Medlem
Inlägg: 124
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 10:59
Ort: Örebro

Re: Fat Beams?

Inlägg av Levin »

Då blir det det! Woo, tack.
Bass is also nice to eat
Användarvisningsbild
Levin
Medlem
Inlägg: 124
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 10:59
Ort: Örebro

Re: Fat Beams?

Inlägg av Levin »

Har hört att de funkar bra på bandlös också, är det stor risk att halsen slits ner för att man inte har slipade strängar?
Bass is also nice to eat
Användarvisningsbild
anthax
Medlem+
Inlägg: 1837
Blev medlem: tis 09 jun 2009, 18:53
Ort: Hudiksvall

Re: Fat Beams?

Inlägg av anthax »

Jag har Fat beams på min bandlösa Bongo6:a, låter mums! :)
Lestrange Jazz 5:a , VT Bass, Riedmar, TKS 1158
Användarvisningsbild
Levin
Medlem
Inlägg: 124
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 10:59
Ort: Örebro

Re: Fat Beams?

Inlägg av Levin »

Har haft på Fat Beams'en sen typ 1 oktober nu, de låter fortfarande grymt! Riktigt grymma på höjden som botten, mitten, överallt! Nästan för mycket zing på toppen för min smak, ska testa nickel lo-riders nästa gång jag byter strängar på den här : ] kommer nog inte bli på ett tag dock, de håller groooft länge! :'D
Bass is also nice to eat
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Re: Fat Beams?

Inlägg av Liten »

Angående Fat-Beams på bandlös så går det givetvis hur bra som helst, om man gillar den tonen. Jag föredrar Hi-Beams på bandlös, de ligger närmre mitt ljudideal men är betydligt snällare mot fingrarna än "orginalen" (rotosound). ;)
Jag har provat Hi, Fat och Sun på bandad och bandlös. Fat funkar bäst på bandad och Hi på bandlös. Imo, som alltid. :)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Levin
Medlem
Inlägg: 124
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 10:59
Ort: Örebro

Re: Fat Beams?

Inlägg av Levin »

Nice, bra att veta! Har flats på min bandlösa nu, får se om jag testar någon gång med Hi-beams när man vill ha ett annat sound! : ]
Bass is also nice to eat
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Fat Beams?

Inlägg av lowfreq »

Testade ett set Fat-Beams på jazzen och det lät bra, men...
tycker dom var en aning basiga som tog bort lite av definitionen.
möjligen också en aning stiffare än Hi-Beams men det var inga problem.

Gillar dock Hi-Beams bättre som har bättre definition och lite tightare och överlag skönare sound,
också en aning skönare för fingrarna. Alltså.. definition är för mig extremt viktigt då jag spelar mycket ghostnotes/deadnotes. -- Hi-Beams är de absolut bästa strängarna, IMHO.

Förstår dock att Marcus gillar Fat-Beams för det var ett sjuhelvetes spätta i dem, snap & bite i slap'et.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
Levin
Medlem
Inlägg: 124
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 10:59
Ort: Örebro

Re: Fat Beams?

Inlägg av Levin »

Ok, kul att hitta sin grej!
Själv har jag hittat min sträng för jazzbasen än så länge i alla fall: LaBellas Deep Talkin' Roundwound! 45-110 eller vad det är, känns som Fat Beams fast ännu mer basiga och framförallt varmare, utan att vara så extremt bra till slap som marcussträngarna... men bra är de! Fett bra för jag tyckte inte att de blir otydliga trots att de är mycket... mörkare än marcus!
Bass is also nice to eat
Skriv svar