Lite hjälp

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Saad
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:47

Lite hjälp

Inlägg av Saad »

När det kommer till strängar så vet jag inte ett dugg! Har faktiskt aldrig köpt ett par strängar på egen hand, behöver därför lite hjälp/information.

Vad är skillnaden mellan Pure Nickel Roundwound och Stainless Steel Roundwound?

Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Stainless steel betyder i strängsammanhang ett ljud med bra bett och diskant. Slapping och plektrumrockande brukar låta bra på stålsträngar. De sliter lite mer på banden och skillnaden mellan nya och nästan nya strängar är ofta markant hörbar. Nickelallergiker bör använda stålsträngar.

Nickelsträngar är lite middigare med mjukare diskant. Jag tycker att de ger ett souligare eller bluesigare ljud än stålsträngar. Vissa basister saknar skärpan i diskanten, medan andra tycker att det ger ett behagligare ljud.

Pure nickel betyder (om jag har fattat rätt) att lindningen består av ren nickel snarare än en stål/nickellegering.

Som alltid så är det mycket tyckande i sån'a här trådar, fakta handlar om materialet i sig, ljudupplevelsen är subjektiv.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Saad
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:47

Inlägg av Saad »

Så om jag har greppat det rätt så tillför Pure Nickel Roundwound ett mer varmt och mjukt ljud medan Stainless Steel Roundwound passar bättre till slaping och distkantinriktat spel?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag önskar att jag kunde sagt det med så få ord :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Saad
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:47

Inlägg av Saad »

Haha men då vet jag! Tack! :)
Skriv svar