Som Chromes fast...

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: Som Chromes fast...

Inlägg av Mungi »

Fluktbas skrev:
Mungi skrev:Det är ju en enorm skillnad i tension på TI och Chromes. TI har ju klart lägst tension av alla flats och Chromes troligtvis högst tension.

Att Chromes är "metalliska" förstår jag men vad menar du med "plastig"?
Jag satt mest och försökte lyssna. Jag spelar så jävla illa att någon åsikt om hur de är att spela på har jag inte.

Dämpad. Lite som när man stoppar disksvamp vid stallet, fast tonen klingar inte ut naturligtvis. Saknar de skarpa övertonerna som finns i Chromes, vilket möjligen kan vara en effekt av skillnaden i tension.
Då fattar jag. För att vara flats är det ovanligt mycket liv i TI, men dom har inte det där zinget som Chromes har (det du kallar metalliskt om jag förstått rätt). Jämfört med vissa andra flats är det enormt mycket liv och sustain i TI. Chromes är väl stål och TI är nickel. Jag tror det gör en stor skillnad på ljudet. Sen är TI roundcore och Chromes har hexkärna. Det bidrar till TI är mycket slappare. Jag tror även att TI är lindade med silke innanför den yttre lindningen, som Silk'n'Steel strängar till akkegura. Det gör också att dom är slappare.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Fluktbas
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: tor 28 mar 2013, 21:36

Re: Som Chromes fast...

Inlägg av Fluktbas »

Mungi skrev: Då fattar jag. För att vara flats är det ovanligt mycket liv i TI, men dom har inte det där zinget som Chromes har (det du kallar metalliskt om jag förstått rätt). Jämfört med vissa andra flats är det enormt mycket liv och sustain i TI. Chromes är väl stål och TI är nickel. Jag tror det gör en stor skillnad på ljudet. Sen är TI roundcore och Chromes har hexkärna. Det bidrar till TI är mycket slappare. Jag tror även att TI är lindade med silke innanför den yttre lindningen, som Silk'n'Steel strängar till akkegura. Det gör också att dom är slappare.
Ja, något nytt kommer jag inte med, annat än att jag inte tycker skillnaden är enorm. Även om den är tydlig när man direkt jämför. Sen kanske man kallar det zingigt. Är inte så hemma på nomenklaturen, om till exempel vad "knorr" är, även om det verkar höra till själva intrumentet. Får väl förresten ta en annan tråd till det.

För övrigt tycker jag såna här direkta jämförelser är intressanta, men kanske med en bättre förstärkare än min. Orsaken till övningen var att jag det bara brummade, (oavsett sträng), i det lägsta registret, så jag stämde om den till EADGC i stället, och bara hade en Chromes-sträng för C-et.

Jag kan också tänka mig att hex-kärnan ger mer av övertonerna utöver de vanliga än en cirkulär.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Re: Som Chromes fast...

Inlägg av peter_s »

Intressant diskussion. :tummenupp:

Jag kan tillägga att jag på en av mina kortskaliga basar har haft Chromes, och numera har Thomastik-flats, och att jag inte heller har känt så stor skillnad i känslan på de båda strängarna vad gäller tension. Men, om jag inte minns fel så är Thomastik-strängarna grövre än vad Chromes-arna var, vilket givetvis påverkar känslan. Thomastik-strängarna känns också väldigt annorlunda mot fingrarna, jämför med andra flats som jag testat. Jag tycker också att de två högre strängarna låter och känns ganska olika jämfört med de två lägre, vilket kanske inte är helt optimalt, men heller inte katastrofalt jobbigt. Kan inte minnas att det var samma sak med de Thomastik-flats som jag hade på en långskalig P-bas en gång i tiden, så det kanske är något unikt för det kort-/mediumskaliga setet.
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: Som Chromes fast...

Inlägg av Mungi »

Då har du nog fått ett dåligt set. Mina korta TI känns likadana på alla strängar. Jag fick ett sånt dåligt set DR. E-strängen hade mycket sträcare yta än de andra. Men jag fick ett nytt set gratis av DR. Fick även en död E-sträng i ett set TI en gång. Jag klagade till TI men dom erbjöd ingen ersättning. Dåligt tycker jag.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Re: Som Chromes fast...

Inlägg av peter_s »

Mungi skrev:Då har du nog fått ett dåligt set. Mina korta TI känns likadana på alla strängar. Jag fick ett sånt dåligt set DR. E-strängen hade mycket sträcare yta än de andra. Men jag fick ett nytt set gratis av DR. Fick även en död E-sträng i ett set TI en gång. Jag klagade till TI men dom erbjöd ingen ersättning. Dåligt tycker jag.
Hm, ja kanske. Fast alla strängar låter bra, så jag borde nog inte klaga. Kan leva med att de känns och låter lite olika. Blir nog annorlunda när jag spelat in setet, om några år sådär. :)

Att TI inte bjöd dig på, åtminstone, en ny sträng är dåligt. Många strängtillverkare tycker jag annars verkar vara ganska generösa med att ersätta döda strängar, på no-questions-asked-basis. Hatten av åt DR i det här fallet. Nu har du gett mig ytterligare ett bra argument för att testa DR:s slipade - bra kundsupport. :tummenupp:
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: Som Chromes fast...

Inlägg av Mungi »

Ja, just nu lutar jag åt att DR Legend är det allra bästa flatsen jag testat. Och bra kundsupport som sagt. En kvinna som jobbar på DR i USA är svensk för övrigt. Trevlig och hjälpsam.

En sak att komma ihåg med DR Legend är att de är väldigt känsliga när man klipper dom. Man måste vara nogrann med att bocka strängen innan man klipper annars går lindningen upp. De är mycket känsliga för det än TI, som också är roundcore. En annan sak är att dom kortskaliga är väldigt korta. Det är nästa så att de inte passar på min Guild SF.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Fluktbas
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: tor 28 mar 2013, 21:36

Re: Som Chromes fast...

Inlägg av Fluktbas »

Nu har jag satt Rotosounds nylonsträngar på min bas. Vet inte riktigt än om jag tycker om det, men de låter i alla fall "fupp, fupp" när jag spelar, och har inte de där skarpa övertonerna som Chromes.
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: Som Chromes fast...

Inlägg av Mungi »

Det finns en sån här tråd på talkbass: http://www.talkbass.com/forum/showthread.php?t=1001639
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Skriv svar