Som Chromes fast...

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
Max
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 08:08
Ort: Västerås

Re: Sv: Som Chromes fast...

Inlägg av Max »

bootsy skrev:
Max skrev:Är det där ett svar på frågan?
Nej, det är bara en metafor till varför frågan är omöjlig att svara på.

Om man inte nöjer sig med svaret "därför att D'addario har bestämt att det ska vara så".
Haha okej tack iaf :D får ringa D'addario då ;P
// Max

Mitt band:
https://www.facebook.com/Slatemetal/?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: Som Chromes fast...

Inlägg av Mungi »

Hur länge har Chromes funnits? Det satt Chromes på min LP Triumph när jag köpte den för snart två år sen. Säljaren hade inte använt basen på många år. Dom är allt annat än brighta men det finns fortfarande definition. Vågar inte ta av dom. Det känns som dom och basen vuxit ihop. Låter riktigt bra.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Re: Som Chromes fast...

Inlägg av GurraG »

Enligt en tråd på Talkbass har Chromes (för bas) funnits sen tidigt åttiotal.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Som Chromes fast...

Inlägg av BB3000S »

Alternativt "för att du inte hunnit fetta in dom med handsvett o hudavlagringar ännu, men när det är gjort har man ett sjukt nice flats-sound".
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Funkfingers
Medlem+
Inlägg: 2236
Blev medlem: sön 10 feb 2008, 18:16
Ort: Göteborg

Re: Som Chromes fast...

Inlägg av Funkfingers »

Thomastik Jazz flats.
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: Som Chromes fast...

Inlägg av Mungi »

Funkfingers skrev:Thomastik Jazz flats.
Men dom har ju ovanligt låg dragkraft och Chromes har ovanligt hög.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: Som Chromes fast...

Inlägg av Mungi »

Jag skulle definitivt rekommendera DR Legend. Det är mina nya favoriter. Innan har det mest varit Chromes och TI Flats, men Chromes tycket jag bara passar på vissa basar/mickar och de är lite väl stiffa. TI Flats låter fantastiskt men är på tok för sladdriga för min smak. DR Legend är roundcore som TI Flats men dom är inte alls sladdriga, men samtidigt inte lika stiffa som Chromes. Dom är enormt sköna att spela på och dom har inte det där zinget som Chromes har, men samtidigt är det mycket liv i dom till skillnad mot vissa flats. Rekommendas å det grövsta!
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8593
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Re: Som Chromes fast...

Inlägg av engson »

Jag brukar klippa strängarna lite i toppen innan jag sätter dit dom...
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: Som Chromes fast...

Inlägg av Mungi »

engson skrev:Jag brukar klippa strängarna lite i toppen innan jag sätter dit dom...
:lol:
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
klasextas
VIP medlem
Inlägg: 1617
Blev medlem: mån 18 aug 2008, 12:49
Ort: Stockholm

Re: Som Chromes fast...

Inlägg av klasextas »

Ah, visst ja - jag har fortfarande inte packat upp mina Maru-flats för att testa, tack för påminnelsen! Om de har lägre dragningskraft än chromes som jag har på nu så kanske jag får mindre böj på halsen också...(nej, min dragstång fungerar inte...)
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: Som Chromes fast...

Inlägg av Mungi »

Jag har precis fått ett set Maru flats av Eagle Hazze. Ska återkomma med en jämförelse mellan dom och DR Legend.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
klasextas
VIP medlem
Inlägg: 1617
Blev medlem: mån 18 aug 2008, 12:49
Ort: Stockholm

Re: Sv: Som Chromes fast...

Inlägg av klasextas »

Mungi skrev:Jag har precis fått ett set Maru flats av Eagle Hazze. Ska återkomma med en jämförelse mellan dom och DR Legend.
Kul, jämför med Chromes också?
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Som Chromes fast...

Inlägg av Mr Spock »

Chromes är bra skit. Riktigt bra.
Det faktum att karaktären över tid utvecklas till det bättre, får ses som en fin vink om att inte hålla på och byta strängar.

Nuff said.
Moderator: lås tråden!
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: Som Chromes fast...

Inlägg av Mungi »

klasextas skrev:
Mungi skrev:Jag har precis fått ett set Maru flats av Eagle Hazze. Ska återkomma med en jämförelse mellan dom och DR Legend.
Kul, jämför med Chromes också?
Fick Maru-flatsen i lådan igår (tack än en gång, Eagle Hazze!). Mitt första intryck är att Maru har samma känsla och ljud som DR Legend men är lite styvare. Chromes har mycket mer topp och bredd men är ännu styvare. Fenders flats är väldigt lika Chromes men är inte riktigt lika styva (har den tunnare gaugen) och inte riktigt lika mycket topp, men är mycket livligare än Maru och DR. TI Jazz Flats är ljudmässigt mer som Chromes och Fender iom att dom har en större bredd på frekvenserna. Dom har nog mest sustain också, mäst efter Fender och nya Chromes. Men TI är väldigt floppiga.

Av alla ovan nämda tycker jag TI låter bäst, dom känns mest "musikaliska", men det är förstås en smaksak. Tyvärr är dom alldeles för slappa för min smak. Jag grämer mig över det för dom är verkligen fantastiskt väljudande och svarar så fint på fingerspel. Vill man ha lite mer traditionella flats (mer thump) skulle jag välja DR eller Maru. Dom har thumpet men har ändå lite liv i sig. Fender är mest prisvärda. Dom är betydligt bättre än sitt rykte.

Jag hade alla ovan nämnda strängar samtidigt på samma bas när jag provade. Bytte runt lite så jag kunde jämföra. Typ Fender på E, TI på A, Maru på D, DR på G, och sen kastade jag om det. Testade allt på en Epi Jackbass (och DR, TI samt Fender testade jag även på en Ric). Fullständigt ovetenskapligt alltsammans.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
klasextas
VIP medlem
Inlägg: 1617
Blev medlem: mån 18 aug 2008, 12:49
Ort: Stockholm

Re: Sv: Som Chromes fast...

Inlägg av klasextas »

Uj det var en väldans massa strängar, är du säker på att du hade koll på vilken som var vilken hela tiden? :-)
Vad menar du med bredd förresten, Chromes hade topp och bredd? (Som när Kurt Ohlsson frågade Patrik Sjöberg hur brett han hoppat som mest :-))
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: Som Chromes fast...

Inlägg av Mungi »

Jag menar samma som Kurt förstås. Bredd på frekvensregisteret, mycket topp men utan att förlora mid och botten.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Re: Som Chromes fast...

Inlägg av peter_s »

Mungi skrev:Fick Maru-flatsen i lådan igår (tack än en gång, Eagle Hazze!). Mitt första intryck är att Maru har samma känsla och ljud som DR Legend men är lite styvare. Chromes har mycket mer topp och bredd men är ännu styvare. Fenders flats är väldigt lika Chromes men är inte riktigt lika styva (har den tunnare gaugen) och inte riktigt lika mycket topp, men är mycket livligare än Maru och DR. TI Jazz Flats är ljudmässigt mer som Chromes och Fender iom att dom har en större bredd på frekvenserna. Dom har nog mest sustain också, mäst efter Fender och nya Chromes. Men TI är väldigt floppiga.

Av alla ovan nämda tycker jag TI låter bäst, dom känns mest "musikaliska", men det är förstås en smaksak. Tyvärr är dom alldeles för slappa för min smak. Jag grämer mig över det för dom är verkligen fantastiskt väljudande och svarar så fint på fingerspel. Vill man ha lite mer traditionella flats (mer thump) skulle jag välja DR eller Maru. Dom har thumpet men har ändå lite liv i sig. Fender är mest prisvärda. Dom är betydligt bättre än sitt rykte.

Jag hade alla ovan nämnda strängar samtidigt på samma bas när jag provade. Bytte runt lite så jag kunde jämföra. Typ Fender på E, TI på A, Maru på D, DR på G, och sen kastade jag om det. Testade allt på en Epi Jackbass (och DR, TI samt Fender testade jag även på en Ric). Fullständigt ovetenskapligt alltsammans.
Tack för den genomgången, mycket intressant och matnyttig! :tummenupp: Fast, det du skriver gör mig ambivalent, och får mig att undra om det ens är lönt för mig att testa något annat än Thomastik Infeld-strängar, nästa gång jag köper flats...
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: Som Chromes fast...

Inlägg av Mungi »

Om du inte stör dig på att TI flatsen är så sladdriga så är det bara att gratulera. Då finns det nog ingen vettig anledning att leta vidare. Dom låter ju absolut bäst tycker jag. Men samtidigt kan olika strängar passa olika bra på olika basar. På Rickenbacker lät dom lite fjösigt. Där tycker jag Fender var bättre. Men på JC Epiphonen låter dom ljusår bättre än alla andra. Jag måste nog testa TI på Triumphen snart men det sitter ett set riktigt gamla Chromes på den som låter fantastiskt och jag vågar inte riktigt ta bort dom för jag är rädd att dom kan gå av. Dom är så gamla att dom i princip har vuxit fast.

Vad gäller spelkänsla skulle jag nog sätta DR Legend högst. Fantastiskt sköna. Dom kan nog passa finemang på en p-bas, så du kanske skulle testa det när du får din nya. Ljudmässigt tror jag att den kombon skulle passa perfekt för ditt band. Jag har nog ett oanvänt set över om du är intresserad.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
klasextas
VIP medlem
Inlägg: 1617
Blev medlem: mån 18 aug 2008, 12:49
Ort: Stockholm

Re: Sv: Som Chromes fast...

Inlägg av klasextas »

peter_s skrev: Tack för den genomgången, mycket intressant och matnyttig! :tummenupp: Fast, det du skriver gör mig ambivalent, och får mig att undra om det ens är lönt för mig att testa något annat än Thomastik Infeld-strängar, nästa gång jag köper flats...
+1 måste prova TI flats nästa gång!
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: Som Chromes fast...

Inlägg av Mungi »

Om man ska gå tillbaka till trådämnet - som Chromes fast med mindre zing... Jag skulle först rekommendera Chromes faktiskt, men ett gammalt inspelat set. Nya Fender funkar också. Dom är snarlika men Fender har lite mindre zing. Maru är inte samma typ av stränger. Dom och DR är mer old-school. Båda är fantastiskt sköna att spela på. TI är ljudmässigt lite mer åt Chromes/Fender hållet iom att dom har bredare frekvensregister än Maru och DR Legend, men dom är verkligen inte alls lika Chromes när det gäller spelkänsla. Dom verkar även ha mer betoning på midfrekvenserna medan Chromes har det där zinget plus fet botten. Det gillar jag verkligen med TI.

Nåt sånt skulle jag svara.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
klasextas
VIP medlem
Inlägg: 1617
Blev medlem: mån 18 aug 2008, 12:49
Ort: Stockholm

Re: Sv: Som Chromes fast...

Inlägg av klasextas »

Jag bytte precis från Chromes till Maru-flats och det som slog mig mest är att det var stor volymskillnad - Chromes spelade starkare än Maru, kanske som Mungi säger för att de är bredare. För mig var det positivt, för Chromes-strängarna "överstyrde" om jag tog i för mycket, med ett otrevligt elektroniskt ljud som bieffekt. Maru är liksom mer träiga skulle jag vilja säga och Chromes mer fylliga i tonen.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Re: Som Chromes fast...

Inlägg av peter_s »

Mungi skrev:Om du inte stör dig på att TI flatsen är så sladdriga så är det bara att gratulera. Då finns det nog ingen vettig anledning att leta vidare.
Jag har i nuläget TI flats på min kortskaliga MPU, som jag också har haft TI Jazz Rounds på. De är betydligt mer sladdriga än de slipade Jazz-strängarna. Jag hade också TI flats på min sedan länge sålda, långskaliga, JV Precision. Och aldrig tyckte jag att strängarna var för sladdriga. Men, jag har mest spelat hemmavid med de aktuella basarna, och det är ju något annat än att repa med band eller spela live. I bandsituation kan det ju ibland vara önskvärt med lite mer motstånd i spelbarhet, kan jag tycka.
Mungi skrev:Vad gäller spelkänsla skulle jag nog sätta DR Legend högst. Fantastiskt sköna. Dom kan nog passa finemang på en p-bas, så du kanske skulle testa det när du får din nya. Ljudmässigt tror jag att den kombon skulle passa perfekt för ditt band. Jag har nog ett oanvänt set över om du är intresserad.
Om du har det, så är jag absolut intresserad. Du får ett PM. :)
Användarvisningsbild
Fluktbas
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: tor 28 mar 2013, 21:36

Re: Som Chromes fast...

Inlägg av Fluktbas »

Jag har just haft anledning att flytta strängar mellan två basar. Det gjorde att jag kunde ha en av vardera sorten bredvid varandra på basen. Strängarna var Chromes och Thomastik flats. Båda relativt nya, och dimensionerna 0.045 till 0.135.

Det som skiljer mest är att Chromes har blått lud i ändarna om strängarna medan Thomastik har ljust rött. Den klara och djupa blå färgen är klart snyggast.

Strängarna kändes väldigt lika att ta på, även om Chromes hade lite mer struktur när man jämförde med handen. I de lägre registren låter de också väldigt lika, även om det mycket väl kan vara en begränsande effekt av den Roland Microcube jag har.

I de övre registren är däremot skillnaden mera markant, där Chromes har ett klart metalliskt ljud medan Thomastik är mer dämpad. Personligen föredrar jag Chromes över det närmast plastiga ljudet från Thomastik. Men ändå, en så oerhörd skillnad är det faktiskt inte.
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: Som Chromes fast...

Inlägg av Mungi »

Det är ju en enorm skillnad i tension på TI och Chromes. TI har ju klart lägst tension av alla flats och Chromes troligtvis högst tension.

Att Chromes är "metalliska" förstår jag men vad menar du med "plastig"?
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Fluktbas
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: tor 28 mar 2013, 21:36

Re: Som Chromes fast...

Inlägg av Fluktbas »

Mungi skrev:Det är ju en enorm skillnad i tension på TI och Chromes. TI har ju klart lägst tension av alla flats och Chromes troligtvis högst tension.

Att Chromes är "metalliska" förstår jag men vad menar du med "plastig"?
Jag satt mest och försökte lyssna. Jag spelar så jävla illa att någon åsikt om hur de är att spela på har jag inte.

Dämpad. Lite som när man stoppar disksvamp vid stallet, fast tonen klingar inte ut naturligtvis. Saknar de skarpa övertonerna som finns i Chromes, vilket möjligen kan vara en effekt av skillnaden i tension.
Skriv svar