Strängsetens ojämnhet i dragkraft/"tension"...

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/"tension"...

Inlägg av Hånken »

Alltså. Jag hävdar inte att DR BEAMS skulle vara gjorda på detta viset. Kanske, kanske inte. Men troligen. Annars blir det inte någon högre tension, och jag undrar isåfall hur de skulle få till med högre tension överhuvudtaget, om de inte fepplar med materialet, och byter ut legeringar allteftersom. Men det tror jag inte. Att byta material mitt inne i ett set, för att få jämn tension skullle inverka för mycket på ljudet och outputen.
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/"tension"...

Inlägg av BB3000S »

Hånken skrev:Alltså. Jag hävdar inte att DR BEAMS skulle vara gjorda på detta viset. Kanske, kanske inte. Men troligen. Annars blir det inte någon högre tension, och jag undrar isåfall hur de skulle få till med högre tension överhuvudtaget, om de inte fepplar med materialet, och byter ut legeringar allteftersom. Men det tror jag inte. Att byta material mitt inne i ett set, för att få jämn tension skullle inverka för mycket på ljudet och outputen.
Du har redan övertygat mig i sak, men jag ska ändå kolla mina favvisar DR Fat Beams 40-120 vs 45-125 när jag får möjlighet! :tummenupp:
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/"tension"...

Inlägg av Hånken »

BB3000S skrev: Men du har säkert rätt så då har man lärt sig nåt idag då! :tummenupp:)
Varsågod!
Inte alls säkert jag har rätt. Det är bara för den som är tillräckligt nördig och inbiten att googla loss själv, och jag vill gärna bli överbevisad om att jag har helt och hållet fel och snackar i nattmössan. Jag är den förste att "stand corrected" på detta här, men ingenting jag har påstått här är något jag hittat på själv. Det finns andra som sagt detta långt tidigare, och har funnits på nätet långt före jag var påtänkt... tja, kanske inte... men ändå, i böcker då i alla fall. :D

Hitta länkar och sidor som påstår motsatsen, så enkelt är det.

Det hela är erfarenhet av musikaffärsarbete, reparera och göra set-ups på basar, gitarrer i all evighet. Till sist börjar man undra "vad ligger bakom..." . Och sen börjar man tänka "om de bara skulle kunna..."

Det hela blev klart för mig när jag fick min första Digwall Combustion för några år sedan. Med Fanned Fret. När man spelar låga E-tonen på tjocka b-strängen (mostvarande öppen E-sträng på en vanlig fyrsträngad) låter den och klingar likadant FRETTAD som på den öppna E-strängen. Sustain i evighet. Häromdagen slog jag an b-strängen innan jag gick till jobbet på morgonen, och den stod fortfarande och sjöng när jag kom tillbaks hem igen. Om det är Dingwall basarna som är så bra byggda eller om det är vi i Sverige som har så kort arbetstid vet jag inte... 8)
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/"tension"...

Inlägg av Hånken »

Är det han.... Truijillo i Metallica som har ett signature set ifrån Jim Dunlop, där alla strängar är tapered wound UTOM den tjockaste b-strängen !?!??!? Går totalt emot alla mina principer... ju. Eller inte mina principer. Alla principer egentligen. Det är ju den tjockaste som borde vara open-core eller tapered wound... ju. Annars blir vinkeln över stallet för snäv och en tjock STAV som det blir då knäcks ju lättare... för att inte tala om höjden över stallet. Sedan kan den ha gudomlig ton dock, och intonera som aldrig förr...
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/"tension"...

Inlägg av Hånken »

För övrigt. DR Rockar fett ändå. Har aldrig hört något negativt om dem. Du skall vara nöjd med DR. Jag själv är mer av den "kvittande" sorten. bara inte Ernie Ball. De låter bra i 3 timmar, bättre än alla andra, men efter 4 dagar måste man byta dem. DeadTone borde de byta namn till. Har inte den blekaste aning om varför. Det har i alla fall inte med tension eller thicker core att göra... :-)
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Sv: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/"tension"...

Inlägg av RolleHarris »

Hånken skrev:För övrigt. DR Rockar fett ändå. Har aldrig hört något negativt om dem. Du skall vara nöjd med DR. Jag själv är mer av den "kvittande" sorten. bara inte Ernie Ball. De låter bra i 3 timmar, bättre än alla andra, men efter 4 dagar måste man byta dem. DeadTone borde de byta namn till. Har inte den blekaste aning om varför. Det har i alla fall inte med tension eller thicker core att göra... :-)
Konstigt. Jag har Slinkys på min Stingray och de låter nya efter snart 2 månader ;-)
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/"tension"...

Inlägg av Hånken »

För att göra det lite lättare för er alla. Så vart det ju bra att någon tog upp D'addario och deras equal tension. De listar ju också på deras hemsida tension, om än ngt felaktigt i lbs och kg. Gör följande tanke-experiment istället:

1. De flesta tillverkare har set ifrån alla gauge från 035-95 (D'addario, se nedan länk) upp till 055-120.
2. Då är den ena D-strängen i ena setet lika tjock som A-strängen i det andra, eller hur?
3. Få skulle vilja våga dra upp A-strängen till D och tro att den håller. Det borde ju gå isåfall eller hur? Eftersom den fungerar som D-sträng i det tjocka setet?


http://www.daddario.com/DADProductDetai ... abca89f040" onclick="window.open(this.href);return false;

Om ni kollar i schemat, så som exempel kan sägas att deras 035 set (EXL-180) har en andra sträng D på diameter 055 och tension på 34.700 (lbs) eller hur?

Om ni kollar längre ner så har de ett 055 set (EXL230) som har en första sträng G på diameter 055 med tension 63.000 (lbs)

Ni kan själv växla mellan inch/lbs och kg/mm. Alla dessa strängar har samma mensur. Eller är gjorda för samma mensur, long scale.

Få jag känner skulle våga skruva upp D-strängen i det första setet upp till att stämma i G, eftersom det går ju uppenbarligen med den g-strängen i det "heavy gauge" settet eller hur? Exakt samma gauge! Då borde det gå eller hur? Den kommer att spricka långt innan. Men de har ju samma gauge ju. Det har med TENSION att göra och att kärnan är tjockare. Kärnan har helt enkelt en annan "gauge". Därför kan du fortfarande göra en 055 sträng med olika tension. Naturligtvis är den tensionen mätt på hur pass uppstämd den är, dvs tensionen är ju ändå aldrig samma för G och D tonerna, såklart. Men titta i listan och jämför. De har flera tjocka lägsta e-strängar på samma 095 gauge där tension varierar allt mellan 26.800 (lbs) till 34.400 (lbs). Vad kan det då bero på tror ni? Jo, thicker core. Det är inte samma 095 set enkel sträng som de slängt i det andra setet.
Senast redigerad av Hånken den lör 06 apr 2013, 17:53, redigerad totalt 1 gånger.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/"tension"...

Inlägg av Hånken »

Mer matnyttig info om skillnaden i tension på en hex core och round core:

http://www.newtonestrings.com/mechanics.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Bild

Den till vänster är vad som normalt är brukligt. Det kallas HEX CORE. Skall man då börja göra avvägda strängset med inbördes

a) olika sortes core, vissa i round core, vissa i hex core p g a olika tension vid samma pitch?
b) olika tjocklekar på dessa, dessutom, dvs både på hexcore och roundcore inom samma set?
c) Taper wound, eller Open Core borta, nere vid stallet? Vissa strängar inom ett set skall vara så, vissa inte ?
d) olika material, nickel wrap för d-g strängarna stainless steel för E-A ?

Då är man ute i en total djungel!!! Och då har vi inte talat om roundwound, flatwound, eller groundwound ännu! Mja, köp en basgura med fanned frets istället (inte nödvändigtvis Dingwall) och få bort alla dessa problem med en gång. Eller nja... då får man börja leta efter strängar som är tillräckligt långa för den allra lägsta b-strängen istället. SUCK! Hur man än vänder sig har man arslet bak! :shock:
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Sv: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/"tension"...

Inlägg av RolleHarris »

Hånken skrev:Mer matnyttig info om skillnaden i tension på en hex core och round core:

http://www.newtonestrings.com/mechanics.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Bild

Den till vänster är vad som normalt är brukligt. Det kallas HEX CORE. Skall man då börja göra avvägda strängset med inbördes

a) olika sortes core, vissa i round core, vissa i hex core p g a olika tension vid samma pitch?
b) olika tjocklekar på dessa, dessutom, dvs både på hexcore och roundcore inom samma set?
c) Taper wound, eller Open Core borta, nere vid stallet? Vissa strängar inom ett set skall vara så, vissa inte ?
d) olika material, nickel wrap för d-g strängarna stainless steel för E-A ?

Då är man ute i en total djungel!!! Och då har vi inte talat om roundwound, flatwound, eller groundwound ännu! Mja, köp en basgura med fanned frets istället (inte nödvändigtvis Dingwall) och få bort alla dessa problem med en gång. Eller nja... då får man börja leta efter strängar som är tillräckligt långa för den allra lägsta b-strängen istället. SUCK! Hur man än vänder sig har man arslet bak! :shock:
Eller så skiter man i det och bara spelar. Det är svårt men det går
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/"tension"...

Inlägg av Hånken »

Eller både och. Fortsätta spela och inte skita i det. Det går ju lika bra eller hur? ;-)
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Sv: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/"tension"...

Inlägg av RolleHarris »

Hånken skrev:Eller både och. Fortsätta spela och inte skita i det. Det går ju lika bra eller hur? ;-)
Precis ;-)
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++
Inlägg: 3715
Blev medlem: sön 18 feb 2007, 06:05
Ort: Fetholm

Re: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/"tension"...

Inlägg av DoggyD »

Wow, jag har just tagit mej igenom hela tråden nu, och kan bara konstatera att det som står där lika gärna kunde vara skrivet med noter, eller på kinesiska. Det där var liksom inte alls min kind of tepåse eftersom jag inte fattar ett dugg av det. Nosireee säger Nalle Puh. Fee-fi-fo-fum.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=htT4ErBz1Oc[/youtube]
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/"tension"...

Inlägg av Hånken »

De som har Dingwall och/eller använder Circle K strings har ju fattat vad det handlar om eller hur? Så är det med forum öht. Du blandar förste klassare med universitetsklasser i en salig blanding och så får det bli. Och det kommer man nog inte att kunna ändra på. Eller hur?

Är det någon tråd jag inte fattar, eller forum som handlar om teknisk kärnfysik, reggar jag mig inte där bara för att posta "jag fattar inget..."
Man bryr sig inte om att posta där överhuvudtaget.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/"tension"...

Inlägg av Hånken »

Jag fattar mig inte på djent metal eller strupsång ifrån inre tibet. För det postar jag inte trådar om att "det där var inte min bag". Jag tar mig inte ens dit och bemödar mig att tala om att det inte är min tepåse. Hälsan tiger still.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/"tension"...

Inlägg av inber »

RolleHarris skrev:
Hånken skrev:Eller både och. Fortsätta spela och inte skita i det. Det går ju lika bra eller hur? ;-)
Precis ;-)
Jag är lite fascinerad över själva ämnet och den här extrema nördigheten.

På elgitarr är jag oerhört petig med strängar och sound, för där hörs ju allt, men basen... det är ju mest ett jävla muller. Speciellt om man har det där A***g-soundet som så många gillar. För att höra allt strängrassel och andra subtiliteter så måste man ju ha ett sånt "Youtube-sound", dvs orealistiskt uppskruvad mellanregister och diskant, så att allt hörs. Allt IMHO och IME såklart.

Hör ni verkligen det ni skriver om i en bandsituation, eller är det solo-soundet, hemma i soffan, som vi talar om?
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++
Inlägg: 3715
Blev medlem: sön 18 feb 2007, 06:05
Ort: Fetholm

Re: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/"tension"...

Inlägg av DoggyD »

Hånken skrev:De som har Dingwall och/eller använder Circle K strings har ju fattat vad det handlar om eller hur? Så är det med forum öht. Du blandar förste klassare med universitetsklasser i en salig blanding och så får det bli. Och det kommer man nog inte att kunna ändra på. Eller hur?

Är det någon tråd jag inte fattar, eller forum som handlar om teknisk kärnfysik, reggar jag mig inte där bara för att posta "jag fattar inget..."
Man bryr sig inte om att posta där överhuvudtaget.
How sweet it is to be an "förste klassare", alltså, förste klassare, vad fan är det för något egentligen ?
Jag antar att det inte har något med teknisk kärnfysik att göra. Eller med "universitetsklasser" heller för den delen.
Du skriver att de som har ******** och/eller ****** * har ju fattat. Om du nu själv är en av "de" som fattat borde du kunnat kosta på dej att skriva "vi" i stället för "de". Då fattar tom. jag att du skriver om något du har personlig erfarenhet av och inte något du suttit och googlat fram på några av alla de tekniska kärnfysikforum du nämner ovan.
Grejen med PB är ju att det tycks och tänks rätt fritt här oavsett ämne, i bland med mer eller mindre piff. Givetvis med mer eller mindre passande kommentarer. Det är för det mesta rätt kul. Nu vet jag att man inte skämtar om nåt så allvarligt som strängtension, men så är jag bara en vanlig "förste klassare" som diggar slipers, inget annat. Jo, bluesen förstås.
Av resonemanget att döma skall man visst noga akta sej för att blanda skit i chokladen.
Senast redigerad av DoggyD den sön 07 apr 2013, 17:34, redigerad totalt 1 gånger.
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/"tension"...

Inlägg av Mr Spock »

Bild
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/

Inlägg av Hånken »

inber skrev:
RolleHarris skrev: Hör ni verkligen det ni skriver om i en bandsituation, eller är det solo-soundet, hemma i soffan, som vi talar om
Är det bara de två scenariorna du kan tänka dig? Vart tog studioinspelningarna vägen... med riktigt band i? Kanske är det så, att dagens unga sitter med ProTools och har aldrig spelat in med ett riktigt band i en studio. Sovrumsljudet. Vad vet jag ?

En duktigt FOH mixare, och studiotekniker hör sånt med en gång. "Den låga tonen låter lite väl..." och får ta till EQ och en massa kompression för att åtgärda problemet.

För det andra är det varken jag eller trådskaparen som började, eller hur? Varför finns det då märken som D'Addario och Cirkle K som hävdar att det är ett problem, och släpper strängar med "equal tension"? De är väl ännu nördigare om någon? Dessa strängset släpptes före denna tråden. Det kan väl ändå inte vara så att den populationen är så liten som begriper detta, att det inte är lönt att släppa strängar med "den finessen" för antalet kunder är så begränsat? De hade inte varit någon bra business... och tja, John Entwhistle upptäckte det uppenbarligen redan på 60-talet. Och Sheldon Dingwall lite senare, fast med en annan lösning på problemet. Och en massa andra som tycker si och så om equal tension. Så behovet tycks väl ändå finnas där ute, och har uppmärksammats av flera än oss, dom som har betydligt bättre koll på ljud i studio, basar, live-sound m m än vad jag har.

Visst, en punkrockare kanske kunde inte bry sig mindre...

Det finns massor av folk som inte gillar den "senaste" trenden med digitala switchade slutsteg och gillar inte ljudet i lättvikts-bastoppar oavsett märke. Det låter processat och hämmat. Resten av folket älskar RÖRsteg på 500 W till bas. Och annat folk (eller samma) dissar neodynium högtalare p g a "saknad punch" inget "tryck" och annat. Precis samma sak här, och ingen skillnad. Det diskuteras lika mycket hårklyverier där som här.

Och vad skulle skillnaden vara?
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/"tension"...

Inlägg av BB3000S »

Bass Mayhem skrev:
Hånken skrev:För det andra står det inte ett endaste dgg om tension på CirkleKs chart eller sidor. Inte ens D'Addario listar detta, de listar i kilo. Dragkraft skall och bör mätas i Newton enbart. Och skrivas ut som det.
Här tycker jag nog att allt står så klart och tydligt angivet som det bara kan göra:
http://circlekstrings.com/CKSIMAGES/Cir ... nChart.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Betänk att vi talar om tillverkare som har en helt annan syn på enheter och beteckningar. (Imperial units) Det som är mest intressant att se är ju hur stor skillnaden/likheten är mellan olika strängdimensioner, oavsett om vi kallar det kilo, kronor eller pund...

Tänk att mitt lilla inlägg skulle bli en tråd med sån spänning... :shock:
Ja, visst är det gott om info på Cirkle K's hemsida - rimligtvis avser dom "pound force" (lbf) när dom skriver "pound", 1 lbf = 4.448 N. Och på samma sätt avser nog dom som anger tension i kg egentligen kgf, 1kgf = 9.807 N.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/"tension"...

Inlägg av Hånken »

Bass Mayhem skrev: Tänk att mitt lilla inlägg skulle bli en tråd med sån spänning... :shock:
Hur mycket spänning eller tension? i Newton/kilopund/pund/milliliter eller joule? ... visst, tråden har haft en enorm dragkraft. :D Mer än någon sträng... :wink:

http://www.daddario.com/DAstringtension ... 98fb07a207" onclick="window.open(this.href);return false;

"String tension is determined by vibrating length, mass, and pitch. The string diameter alone does not determine a string’s tension. By using different raw materials (nickelplated steel or phosphor bronze, etc.) or by varying the ratio between the core and the wrap wire, two strings with the same diameter, tuned to the same pitch, could have two different tensions"
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/"tension"...

Inlägg av Hånken »

BB3000S skrev: Ja, visst är det gott om info på Cirkle K's hemsida - rimligtvis avser dom "pound force" (lbf) när dom skriver "pound", 1 lbf = 4.448 N. Och på samma sätt avser nog dom som anger tension i kg egentligen kgf, 1kgf = 9.807 N.
Men helt säker kan man aldrig vara eller hur? :wink:
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/"tension"...

Inlägg av Nick »

Hur kan det vara skillnad i tension på två basar som båda är 34" om man använder samma typ av stängar?

På de flesta av mina basar använder jag D'Addarios EXL165.

På min Ibanez Iceman känns strängarna mycket styvare än på min bandlösa jazzbas och min squier p51.

Hur kommer detta sig?
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/"tension"...

Inlägg av strummer »

Hånken skrev:
BB3000S skrev:Jag säger inte emot men låt oss ta DR Fat Beams 40-120 jämfört med DR Fat Beams 45-125. 45-125 setet har märkbart högre tension, ingen tvekan där. Du menar alltså att det beror på att 45-125 setet har lite grövre kärna på samtliga strängar jmf med 40-120 setet? Intressant isf
YES!
Titta i kulan! Änden av den. Längst bak!
Naturligtvis använder de inte samma kärna till 40-120 som till 45-125! Det är INOM seten de är lika tjocka.

De har bestämt sig för EN KÄRNA AV EN VISS TJOCKLEK för ALLA FYRA-FEM STRÄNGAR till 40-120 settet och EN ANNAN KÄRNA AV GRÖVRE TJOCKLEK för ALLA FYRA-FEM STRÄNGAR till 45-125 settet. Såklart! Naturligtivs! Det är INOM SETTET som kärnan är lika grov, MEN KAN VARA annorlunda för ett annat set. Det viktiga är att de är LIKADANA INOM SAMMA SET. Inbördes.
Eeeeh va? Näää. Det skulle ju i så fall betyda att du skulle kunna stämma alla strängar på en bas till G, och det kan du ju lätt testa själv att det inte funkar.
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/"tension"...

Inlägg av strummer »

Hånken skrev:bara inte Ernie Ball. De låter bra i 3 timmar, bättre än alla andra, men efter 4 dagar måste man byta dem. DeadTone borde de byta namn till. Har inte den blekaste aning om varför. Det har i alla fall inte med tension eller thicker core att göra... :-)
Trist att du haft dåliga erfarenheter av EB-strängar, men med din gedigna kunskap om precis allt kan du säkert ta kontakt med dem och hjälpa dem förbättra sina strängar Det är ju bara världens största strängtillverkare så de har nog satt i system att göra strängar som ska ta slut fort, tror du inte?
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/"tension"...

Inlägg av strummer »

Hånken skrev:
Det är nämligen så att strängens CORE tjocklek spelar enormt stor roll vilket man inte tror. Detta kan man bara avslöja om man tittar nere i kuländen på varje sträng, om själva COREN är lika tjock över alla strängar och de har snurrat runt bara med a) antinge gradvis större tjocklek runt om b) eller flera lager, dvs gjort den "tapered".
a) det är bara DR's hellborgsträngar som är gjorda med kärna samt en winding över hela setet.
b) tapered avser den gradvisa avskalningen av spunna lager när strängen närmar sig stallsadeln.

Dessutom, om du tar en viss strängsort, låt oss säga EB Slinkies, så är varje gauge optimerad enligt ett recept med si tjock core, så tjock första wrap (och så vidare för de tjockare strängarnas ytterligare wraps).
Kompressor, det är livet!
Skriv svar