Strängsetens ojämnhet i dragkraft/"tension"...

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Re: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/"tension"...

Inlägg av criss »

Hm, har aldrig känt att det är ett problem.
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Re: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/"tension"...

Inlägg av criss »

Jag tycker helt tvärtom. det mest osexiga jag vet är instrument utan egenheter. och klart att man känner ifall halsen är lite mkt banan men det innebär för mig ingenting om inte intoneringen ändrats men det är oftast inga problem att kompensera(hjälpligt med hjälp av teknik) tills man kommer i närheten av en halsnyckel. klangskillnader mellan strängarna tycker jag att det är ganska enkelt att kompensera med anslag. Kanske inte lika lätt om man spelar plektrum med det gör jag extremt sällan. Allt det här kan vara anledningen till att jag fort sålt de premium instrument jag ägt. Jag tycker att hitechbasar är fruktansvärt oinspirerande att spela på. kanske pga att de stämmer så "bra" och är så till dödens tråkigt balanserade i ljudet. :-)
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jazzgurkan
Medlem
Inlägg: 408
Blev medlem: tor 27 dec 2012, 23:41
Ort: Stockholm

Re: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/"tension"...

Inlägg av Jazzgurkan »

Diskantsidan är alltid mer framåtböjd än bassidan om man har en bas med en dragstång. M.a.o. helt tvärt emot hur det borde vara.
Har en bas med standard roundwound set (105-45) och där är det mer relief vid E och A strängarna än vid D och G strängarna. Detta är väl tvärt emot hur det borde vara om D och G har högre dragkraft. Med mindre dragkraft från strängarna borde man få backbow och inte relief.

Bild
Användarvisningsbild
bostrowskij
Medlem+
Inlägg: 567
Blev medlem: mån 02 feb 2009, 02:27
Ort: Boden (Västerbottning i exil)

Re: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/"tension"...

Inlägg av bostrowskij »

Intressant, stämmer helt med mina erfarenheter. Har en äldre 34" bas där det med tiden blivit klart mer relief på diskantsidan och därmed svårare att få en bra setup. Shortscalebasarna har inte detta fenomen, antagligen p g a styvare hals (den ena dessutom en Hagström med H-skena). Fenderjazzen med grafitstänger i halsen märker jag heller ingen skillnad på.
Skulle absolut vara intressant att testa dessa strängar!
Gubbstrutt 60+
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/"tension"...

Inlägg av BB3000S »

Har två femset Circle K liggandes sen jag beställde strängar senast, får väl rapportera här när det blir dags att sätta på dom! En lustig detalj var att dom inte kom ihoprullade i ett paket som brukligt, utan på en hängare som fem "rökta ålar". :)
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Urban Guerilla
Medlem
Inlägg: 444
Blev medlem: mån 16 nov 2009, 19:40
Ort: Malmö

Re: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/"tension"...

Inlägg av Urban Guerilla »

http://www.daddario.com/DADProductDetai ... t___45_107Daddario har precis släppt sina balanserade strängar.
Rickenbacker 4003 - 84, Lakland Skyline 44-64 Custom - 14, Fender Pawn Shop Bass VI - 13,
Sunn 300T, Sunn 2x15 x2
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/"tension"...

Inlägg av Hånken »

Bass Mayhem skrev:Nä. Det är inte alla som känner det. Jag har inte sagt att det är ett problem, men om man testar något annat än det uppenbart vanliga får man lite mer att jämföra med. Lyssna hur basen klingar från sträng till sträng så förstår du hur/vad jag menar. Det känns mer om man spelar med fingrarna eller slappar än om man spelar med plektrum. Kolla sen halsens krökning så förstår du vad jag menar.

Det är ju trevligt om basen har en någotsånär homogen klang över hela registret istället för spretigt diskantrik G-sträng och luddig E- eller B-sträng, vilket det är i de allra flesta fallen med viss överdrift.
Alltså faktiskt. Jag har känt det. Och tycker det är ett problem efter ett tag. På vissa basar. Jag håller med dig. Ett exempel som INTE är ventilerat här är detta med vad som händer med tension BAKOM stall och sadel. Dvs även om ni stämmer upp till standard pitch, så kan ni ju göra det oavsett vinkeln bakom sadel eller stall eller hur? Men trycket ovanifrån ner på sadel och stall blir olika även om pitchen är densamma. Folk som har prövat på sig med VÄNSTER huvuden på halsen, dvs lägsta e-strängen går bakom sadeln en längre väg till stämskruven och med flatare vinkel, upplever viss skillnad, samma om vinkel inte skulle vara skarp bakom stallet, ungefär såsom alla strängar gör vid string through body designs.

Man kan känna det speciellt mycket på huvudlösa basar där strängen liksom bara slutar efter nollbandet. Det blir mer gummibandskänsla över spänsten och dragkraften. Lite väl sladdrigt. Eller motsvarande på elguror med floyd rose och låsbara sadlar. Man kan lätt prova detta med att ta av den låsbara sadeln och känna hur "spänsten" i tjocka e-strängen ändras, utan att stämmas om.

Denna ojämnhet är faktiskt ett aber och ett problem för halsar som påverkas. Dragkraften blir skev. På en med fanned fret, och med strängar för det ändamålet, så är dragkraftten över halsen mer jämn, och reliefen kan ställas för alla strängarna, eftersom tunna g-strängen vibrerar med lika stor eller liten amplitud som lägsta b-strängen till och med. På en vanlig bas måste man alltid ställa denna relief efter den sträng som vibrerar mest. Och då blir reliefen egentligen lite för stor för tunna g-strängen. Den som har provat fanned fret eller en Dingwall vet att man kan ha mycket lägre strängläge där och man kan attackera strängarna likadant rent dynamiskt och behöver inte tänka så mycket på att "smeka" strängarna som vibrerar för mycket. När man haft och spelat på fanned fret ett tag, så märker man vad som egentligen är meningen, där är lite andra små fördelar som så sakteligen växer fram. Det ÄR mer balans och sträng tension och jämnare klang över alla strängarna på en sådan. Man behöver inte EQ:a så förbannat i heller.

---

Sedan att det inte bekommer någon annan hör ju inte hit. Det är ju bara för de som märker det eller hur?
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/"tension"...

Inlägg av Hånken »

Någon som har provat ett helt set med ROUND CORE strängar ifrån t ex NewTone strings MEN ersatt låga e-strängen med en gjord på HEX CORE? Hex core strängar får ALLTID mer tenstion än motsvarade gjorda på ROUND CORE:
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/"tension"...

Inlägg av Hånken »

För det andra står det inte ett endaste dgg om tension på CirkleKs chart eller sidor. Inte ens D'Addario listar detta, de listar i kilo. Dragkraft skall och bör mätas i Newton enbart. Och skrivas ut som det.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/"tension"...

Inlägg av basmartin »

Bass Mayhem skrev:Diskantsidan är alltid mer framåtböjd än bassidan om man har en bas med en dragstång. M.a.o. helt tvärt emot hur det borde vara. En shortscale-bas har ofta mycket fylligare ton på de tunnare strängarna, eftersom de får en lösare spänning och inte lika accentuerade övertoner. På samma sätt har en super long scale-bas betydligt klarare, renare och tydligare tjocka strängar.
Är så fallet på att halsen är mer böjd på G-strängssidan så skulle jag säga att det beror på en dålig hals i första hand. Men visst, Dingwall har ett bra koncept om man stör sig mycket på att strängarna har olika dragkraft. Testa!

Personligen så störs jag inte alls så mycket av detta.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/"tension"...

Inlägg av Hånken »

Jadå, naturligtvis, man störs av olika saker. Vissa störs av intonationen i alla instrument, annars hade vi inte haft TrueTemperament och annat. Vissa störs av aktiva pickuper på bas, o s v. Det är bara det att min combustion är enormt vanebildande och faktiskt helt ärligt, skämmer bort mig å det jävligaste åt det elitistiska och snobbiga hållet. Jag har numera lagt till mig med en väl skyddad falskhet när jag provar andras basar. speciellt om de "braggar" om sina möbelbasar - speciellt 5 str då. När jag provar dem så svarar man bara artigt att "jaa, o va bra, fräck bas å så" och så vidare, för man vill inte såra någon, men innerst inne så tänker man "hur fan kan de spendera .... kr på detta skitet".

När då samma person spelar på min Combustion så har de sina fördomar och kommer med rent utseendemässiga invändningar. Dock efter ett tag så tittar jag på dem i ansiktet och ser saliven samlas i deras mungipor medan de spelar. Och jag ställer frågan "varför dräglar du då?" Inget svar. de bara skrattar... Numera låter jag aldrig någon prova eller spela på min Combustion, de saglar bara ner den. 9 av 10 gör det. De som inte gör det har DIngwall själv, eller fanned fret. Jag dräglar aldrig över någon annans bas, när jag spelar, och gjorde det inte i heller när jag provade fanned fret för första gången. Men märklig anekdot, jo, så vissa saker stör mig, men inte andra. Precis som det skall vara. Det är därför det finns olika basar på marknaden, som tillfredställer de som inte varit nöjda med det som funnits tidigare eller hur? Vare sig det är utseende, ergonomi, ljud, 5 str eller fyrsträngade, 35 tums eller 34 tums skala... you name it.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/"tension"...

Inlägg av Hånken »

Jag skulle t o m vilja se en bas som har SAMMA stränghöjd på ovansidan av strängarna. Vilket gör att man kan bara bestämma sig för en string gauge. Dvs att ovansidan var helt jämn och rak mellan strängarna. Det innebär att man inte kan ha radius (som till viss del begränsar strängarnas olika höjd). Det gör inte ngt för intonationen, och naturligtvis skall undersidan av strängarna fortfarande ha samma avstånd ner till bandstavarna. Detta kan lösas med en greppbräda som går "nedåt" ju tjockare strängarna blir, eller helt enkelt att ha högre bandstavar vid g-strängen och lägre vid e-strängen. Vad det kallas för vetefan, varken fanned fret, radius, eller compund radius eller nått..
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/"tension"...

Inlägg av basmartin »

Hånken skrev:Jag skulle t o m vilja se en bas som har SAMMA stränghöjd på ovansidan av strängarna. Vilket gör att man kan bara bestämma sig för en string gauge. Dvs att ovansidan var helt jämn och rak mellan strängarna. Det innebär att man inte kan ha radius (som till viss del begränsar strängarnas olika höjd). Det gör inte ngt för intonationen, och naturligtvis skall undersidan av strängarna fortfarande ha samma avstånd ner till bandstavarna. Detta kan lösas med en greppbräda som går "nedåt" ju tjockare strängarna blir, eller helt enkelt att ha högre bandstavar vid g-strängen och lägre vid e-strängen. Vad det kallas för vetefan, varken fanned fret, radius, eller compund radius eller nått..
Man uppnår väl i princip samma resultat om man vinklar hela basen lite bakåt när man spelar, förutom möjligtvis att halsprofilen hade upplevts lite annorlunda. OM jag förstått det hela rätt. Annars så kan jag tänka mig att du menar att greppbrädan ska ha en asymmetrisk radie där E-strängssidan viker av lite mer, som det är på vissa kontrabasar, eller kanske rent av tvärtom; att banden är högre på E-strängsidan, men är konkav under A och D-strängarna.... Känns inte helt optimalt kanske.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/"tension"...

Inlägg av Hånken »

Nja, såg nu att jag borde talat om att det gäller rakt ifrån tunnaste g-strängen till tjockaste e-strängen eller tom b-strängen. Det är liksom alltid en för hög "backe" att klättra uppför med fingrarna. Detta för att de skall ju ligga och vara jämnt UNDERTILL strängen, och ha samma avstånd ner till bandstavarna. Det är mest uppenbart kring de första banden på sadeln, men eftersom det skall kännas lika tension när man trycker ner, så "lurar" man fingrarna eftersom de inte behöver lyftas upp högre för att hoppa till b-strängen och tillbaks till t ex G-sträng. Men det blir en såpass speciell bas att man kan bara hålla sig till en gauge hela tiden. Men kör för det. Jag känner inte många som byter gauge på samma bas. Då skaffar de istället en bas till, och har den liggandes med annan gauge för de tillfällena det behövs.

Alltså så här bli det på de flesta basar idag:

Bild

Den tjocka b-strängen hamnar högt ovanför sadeln. Om man skall sänka ovansidan så måste man följa efter med antingen greppbrädan, bandstavarna eller både och. Detta är det som de har försökt göra med radius i någon viss mån. Detta har enbart med "lättspelbarhet att göra" och inget med intonation och tension eller någon "eureka" effekt att göra. Bara lite allmän "manikyr" så att säga.

------
Jag har alltid undrat varför det finns bara en gauge för pianosträngarnas olika ton, men för basar och gitarrer kan man hejvilt välja mellan både olika mensur (short scale 32 basar till 35 long scale) SAMT OVANPÅ DETTA olika gauge ändå? Dvs alltifrån 030-090 strängar till 050-120 ... alla dessa varianter finns inom dessa olika mensurer. Dvs tjocka strängar (050-130) på en skala och mensur som är 32" är ju inte likadant (varken tension, eller ton) som tunna strängar (030 - 090) på en long scale 35". Men på piano används det alltid bara XX gauge för C tonen i mitten. Och den är alltid av en viss längd. Det är först när vi talar om flyglar som bassträngarna blir längre, även där.

Jag tycker att det torde, borde, skulle finnas en optimal skala och gauge som passar allra bäst (rent objektivt) för E-A-D-G tonerna. Egentligen. Fanned Fret eller multiscale torde nog kunna ingå i denna. Jag har IOFS aldrig sett en fanned fert bas gå ifrån 32 tum till 37 tum. Vet inte om det hade behövts så stort spann. Det hade väl varit total ospelbar på, för fingrarna hade inte räckt till. Möjligen som tapping instrument liggandes i knäet, som en sorts Stick.

----
Det där med att "det är inget som stör mig".
Jag har också en kompis som retar sig på gitarrerna. Tunna e-strängen låter alltid för tunn. Så han byter ut den till EN TJOCKLEK Större, oavsett vilket strängset och gauge han kör på. Jag har aldrig förstått detta, och intresserar mig inte. Han kan "loose sleep" över detta. Jag har aldrig märkt detta, inte ens när han visat mig exakt hur man skall försöka upptäcka detta, men säger att det är därför vissa proffsgitarrister byter ut tunna e-strängen mot "en storlek tjockare" hela tiden. Det har med små små subtila hörbara skillnader att göra som man bara upptäcker när man spelar på guran. Så visst, det finns massor med saker som inte stör mig, men stör andra.
Han själv tycker att gitarrer bara borde komma som 5 strängat...:-) ja ja... each to their own. Han och Keith Richard... :-)
LowB-ing
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: sön 17 jun 2012, 18:10

Re: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/"tension"...

Inlägg av LowB-ing »

Inte riktigt. Typiska set (.045-.105 eller .040-.100) har en G-sträng som är klart lösare än D-strängen. Sedan blir A något lösare igen och E ännu lösare. Jag har byggt mina egna set av "singles" i över 10 års tid nu därför att jag irreterar mig ordentligt på den stora skillnaden i spänning mellan D- och G- strängen. Den stegvisa skillnaden mellan övriga strängar är inte alls lika irriterande.
Bass Mayhem skrev:Om man kollar hur ett vanligt set strängar är konstruerat, så blir strängarna "lösare och lösare" när man går från G (eller C) mot E (eller B).
Testade för övrigt Circle-K när de kom ut för ett par år sedan. Utmärkt balans och känsla. Tyvärr låter de mer nickel än stål i mina öron (de är en nickel-stål hybrid) och jag föredrar stål-soundet för det mesta. Väntar fortfarande på att Skip skall börja göra en variant i stål...
LowB-ing
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: sön 17 jun 2012, 18:10

Re: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/"tension"...

Inlägg av LowB-ing »

Vill för övrigt bara påpeka att Dingwalls konstruktion inte är till för att jämna ut strängarnas dragkraft sinsemellan. Det kan man göra på vilken mensur som helst bara strängarna har exakt rätt tjocklekar i förhållande till varandra (jmf. Circle-K). Och vill man, kan man åstadkomma hur obalanserad dragkraft man vill på en Dingwall genom rätt (fel) strängval. Poängen med fanned fets är bättre balans i tonen mellan strängarna. Sedan kan balanserad dragkraft också bidra till bättre balanserad ton, förutom bättre spelkänsla.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/"tension"...

Inlägg av Hånken »

LowB-ing skrev:Vill för övrigt bara påpeka att Dingwalls konstruktion inte är till för att jämna ut strängarnas dragkraft sinsemellan. Det kan man göra på vilken mensur som helst bara strängarna har exakt rätt tjocklekar i förhållande till varandra (jmf. Circle-K). Och vill man, kan man åstadkomma hur obalanserad dragkraft man vill på en Dingwall genom rätt (fel) strängval. Poängen med fanned fets är bättre balans i tonen mellan strängarna. Sedan kan balanserad dragkraft också bidra till bättre balanserad ton, förutom bättre spelkänsla.
Jo, det är det. För att jämna ut tension. Det viktiga i sammanhanget är att Dingwall drar inte alla över en kam. Det som inte tagits upp ett dugg här, är själva sträng-kärnans tjocklek. Eftersom det är spunnet runt om en kärna med en ytterligare tråd så är det den sammanlagda tjockleken som avgöra vad en sträng går under för gauge.

Det är nämligen så att strängens CORE tjocklek spelar enormt stor roll vilket man inte tror. Detta kan man bara avslöja om man tittar nere i kuländen på varje sträng, om själva COREN är lika tjock över alla strängar och de har snurrat runt bara med a) antinge gradvis större tjocklek runt om b) eller flera lager, dvs gjort den "tapered".

Dingwall kräver då att själva CORE är lika på alla strängar, för det är där den mesta och största dragkraften (tension) finns, såväl som på tapered och un-tapered strängar. Där finns också den mesta magnetismen för pickuperna att plocka upp.

----

Om man tittar på elgitarrer, så gjordes det t ex Strator förr med pikcuper avsedda för en spunnen trea. G-strängen... Den var lindad runt en ännu tunnare sträng än tunnaste e-strängen och därför var de tvugna att höja polen på pickupen för just den strängen. Den var likväl 019 i tjocklek. Men man måste flytta magnetismen närmare strängen.

Sedan kom då ospunna treor, som var PLAIN med fortarande 019 i storlek, och de svängde med en stor amplitud, och man var tvungen för att inte volymen skulle bli för stark trycka ner polerna i pickupen så volymen på den strängen, blev mer i balans med de andra. Oavsett stainless steel eller nickel eller vad det nu var.

---

Vad jag vet är det bara Rotosound som hävdar på sin hemsida, och på strängseten för basar, som verkligen spinner sina strängar runt en TJOCKARE CORE allt eftersom du går ner i basen. På en Dingwall skulle detta då bli skevt, och inte ha lika tension mellan de olika strängarna. Det var John Entwhistle som en gång krävde detta av Rotosound, att "om ni gör dom så här så sätt mitt namn på dem, annars inte". Redan på 60-talet.

Så jag tror att alla som kör "equal tension" eller hävdar det idag, lindar sina strängar runt en tjockare core. Det blir även högre tension på en HEX CORE än vad det blir på en ROUND CORE sträng. Jag känner folk som har Newtones, eller DRs round core på alla strängar utom låga E. Där har de hexcore. För att jämna ut tensionen något.

Om allt detta har ngn sexuell betydelse är ju upp till var och en att avgöra. Vissa säger ju likadant om strängarna är av s.k. Tapered Core, eller Open Core typ. Att det är milsvid skillnad. Jag själv väljer nog samma storlek på core, när jag kör med strängar på Dingwall, eftersom multi-mensuren ändå jämnar ut det. Dingwall själva säger att de inte rekommenderar för mycket olika skillnad i gauge i heller. Jag menar att, allt ifrån ett 030 set till ett 055 set skulle duga lika bra. Det gör de inte på Dingwall eller fanned fret. Jag tror att det finns någon sorts optimal GAUGE for just de tonerna som en bas har, förutsatt en viss mensur, och en viss tension.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/"tension"...

Inlägg av Hånken »

Med detta vill ja ha sagt att det inte är den totala tjockleken (allmänna GAUGEN som är listat på paketen) som spelar roll för den utjämnande dragkraften. Det är BARA KÄRNAN av strängen och DESS STORLEK som är avgörande för hur mycket den i själva verket drar. Den listas väldigt sällan på paketen.
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/"tension"...

Inlägg av BB3000S »

Hånken skrev:Med detta vill ja ha sagt att det inte är den totala tjockleken (allmänna GAUGEN som är listat på paketen) som spelar roll för den utjämnande dragkraften. Det är BARA KÄRNAN av strängen och DESS STORLEK som är avgörande för hur mycket den i själva verket drar. Den listas väldigt sällan på paketen.
Är det verkligen så??
Isf är alltså förklaringen till varför tex ett 45-125 set känns stiffare än ett 40-120 av samma märke och modell att 45-125 setet har en fetare kärna, inte att gaugen är högre? Låter mycket märkligt i mina öron måste jag säga. Tror nog att både kärnans tjocklek, gaugen, hårdheten på lindningen och flera ytterligare faktorer spelar in.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/"tension"...

Inlägg av Hånken »

Tänk så här. Är det du ROTERAR runt en sträng det som drar? Naturligtvis spelar materialet också in, om det är pure nickel eller stainless steel eller annat. Men om vi nu förhåller oss till exakt samma material kan du själv prova. En sträng med HEX KÄRNA i samma totala gauge som en sträng med ROUND CORE känns mer stiff när man spelar. Det är nämligen så att tension kan bara mätas när strängen har sin totala längd, dvs tonen den har på öppen sträng. När du slår till den så förkortas strängen en aning (negligerbart) och det är då de svänger som tonen bildas. Att du sedan fingrar, och greppar uppe på greppbrädan där den känns olika stiff vid 12:e bandet och nere vid 1:a bandet (som är trögare att trycka ner), ändrar inte ett dugg på strängens tension, dragkraft. Skilj på detta "vad som känns stiffare" och vad dragkraften egentligen är.

En sträng känns stiffare (speciellt g-strängen) vid de första banden, än uppe vid tolfte, när du trycker ner eller hur? Men det förändrar inte strängens själva "tension" eller dragkraft. Tänk på lindansare, det är mest svikt i mitten av linan, den känns ju inte så stiff där. Dragkraften, med vad/hur linan är spänd ändrar sig inte ifrån utgångsläget.

Ett 45-125 set av samma märke och material har INTE samma dragkraft om kärnan är lika tjock på alla fem strängarna - men de har bara SNURRAT runt tjockare stål på den för att uppnå samma gauge - som samma 45-125 set av samma märke material men där de ökat kärnans gauge efterhand på de fem strängarna, men använt tunnare stål att SNURRA runt den för att uppnå samma gauge. Det som du snurrar runt har inte med tension att göra. Det är bara att titta på s.k. OPEN CORE strängar:

Bild

Skulle dragkraften helt plötligt bli mindre här bara för att kärnan är "öppen" och lindningen börjar en bit in?

Eller hur? De måste dra upp tension och dragkraft till samma nivå, så att strängen blir stämd i den ton den skall ha. Som du ser på bilden så har alla strängar samma core, och dessutom är de tjockaste strängarna taperwound, dvs de har tagit 2-3 st tunna lager ovanpå varandra och snott runt. Slutsats: Det är CORE och tjockleken där som gör det mesta av dragkraften. Om OPEN CORE är bra eller dåligt vet jag inte, varken för intonation eller "svängning" men så är pianosträngar konstruerade. Man kan ju undra om de går av fortare där nere vid stallet ju. Dvs hållbarheten. Men dragkraften och tension är densamma. Om man tittar ännu närmare på dessa "open core" kärnor så ser man att de är inte runda, utan hex.

Är det någon som vet om Cirkle-K (eftersom de hävdar equal tension) använder sig av olika tjocklekar på kärnan eller inte? För jag tror att det är det enda sättet att utjämna lika tension. De kan inte helt plötsligt börja använda sig av annat material, för då förändrar du ljudet för mycket.

Det, ELLER som Dingwall gör, med fanned fret, att öka den totala mensuren gradvis för varje sträng. Om man följer alla fysikaliska principer, så borde det - EGENTLIGEN - bara finnas en endaste gauge som passar för varendra sträng, där dragkraften och tonen är OPTIMAL för den ton som strängarna skall ha. Det borde inte gå hejvilt att välja mellan 030-090 till 55-160 set och sedan tycka att de känns och - speciellt - intonerar och låter lika bra.

Jag har full förståelse för Rotosound. Men jag skulle tveka att sätta "thicker core" på Dingwall Fanned Frets. Då blir tensionen skev åt andra hållet kanske.

Det med hex core eller round core, är just den känslan när du spelar och trycker ner. Den lilla skillnad där är i diameter på en hex core, (som ntaurligtvis har "klippt" hörnen och tagit bort material) jfrt med motsvarande round core, känns mer i fingrarna när man trycker ner här och där på halsen. Hex känns mer stiff än roundcore. Det är nästa omjligt att jämföra sida vid sida. Möjligen om man har en huvudlös bas på 34 tum mensur med DOUBLE BALL END stall och huvud, så kan man sätta på 2 st E-strängar, den ena i vanliga skåran, och den andra där A-strängen borde suttit. Och sedan stämma upp och jämföra. Sedan kan man ta av den som sitter på A-skåran, och sätta dit en vanlig A sträng igen.

De flesta strängtillverkare jag känner till, utom Rotosound, gör strängarna på samma tjocklek i kärnan. Se ovanstående bild på Open core. Cirkle K känner jag inte till, och har inte provat. de verkar som om de säljer i bulk.

Om de tillverkare som säljer och hävdar "equal tension" ... hur gör de annars då isåfall ? :?
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/"tension"...

Inlägg av Hånken »

http://www.thewho.net/whotabs/gear/bass/bassmisc.html" onclick="window.open(this.href);return false;

"... told him (James How Rotosound) his D and G strings were great but the E and A didn’t vibrate properly...."

"... After a couple of hours, we realised that the problem wasn’t in the wire winding, but in the core of the string. You could see that the strings vibrated in a big circle and that was wrong; the core needed to be thicker..."
Senast redigerad av Hånken den lör 06 apr 2013, 13:15, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/"tension"...

Inlägg av BB3000S »

Jag säger inte emot men låt oss ta DR Fat Beams 40-120 jämfört med DR Fat Beams 45-125. 45-125 setet har märkbart högre tension, ingen tvekan där. Du menar alltså att det beror på att 45-125 setet har lite grövre kärna på samtliga strängar jmf med 40-120 setet? Intressant isf, jag har alltid härlett det till skillnaden i gauge, dvs total strängtjocklek.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/"tension"...

Inlägg av BB3000S »

BB3000S skrev:Har två femset Circle K liggandes sen jag beställde strängar senast, får väl rapportera här när det blir dags att sätta på dom! En lustig detalj var att dom inte kom ihoprullade i ett paket som brukligt, utan på en hängare som fem "rökta ålar". :)
Tror det börjar bli dags att byta strängar på en av mina femmor snart, ska bli intressant att testa Circle K!
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/"tension"...

Inlägg av Hånken »

BB3000S skrev:Jag säger inte emot men låt oss ta DR Fat Beams 40-120 jämfört med DR Fat Beams 45-125. 45-125 setet har märkbart högre tension, ingen tvekan där. Du menar alltså att det beror på att 45-125 setet har lite grövre kärna på samtliga strängar jmf med 40-120 setet? Intressant isf
YES!
Titta i kulan! Änden av den. Längst bak!
Naturligtvis använder de inte samma kärna till 40-120 som till 45-125! Det är INOM seten de är lika tjocka.

De har bestämt sig för EN KÄRNA AV EN VISS TJOCKLEK för ALLA FYRA-FEM STRÄNGAR till 40-120 settet och EN ANNAN KÄRNA AV GRÖVRE TJOCKLEK för ALLA FYRA-FEM STRÄNGAR till 45-125 settet. Såklart! Naturligtivs! Det är INOM SETTET som kärnan är lika grov, MEN KAN VARA annorlunda för ett annat set. Det viktiga är att de är LIKADANA INOM SAMMA SET. Inbördes.

Det kan vara totalt olika för olika tillverkare såklart! Se exemplet med Rotosound. Men det listas inte alls på paketen, utan det är totala gaugen. Nu har de ÄNTLIGEN börjat lista "equal tension", D'addario listar tension på sina strängar på hemsidan. Men det är stört omöjligt för oss vanliga döda att ta reda på innan vi köper ett paket. Jag tror att lilla tillverkaren NEWTONE listar också. Hex core, round core, och tc (thicker core). Vi för hålla oss till godo med coated hit eller dit, nerfryst i 180 grader, stål ifrån månen, ollad av en eskimå i Canada, och andra oviktiga försäjlningstrick. Men fan att vi får reda på om de har "thicker core".

Jag tycker faktiskt det är bra att de listar tension ifall man sätter de på basar med svagare halsar o s v. Det spelar egentligen mer roll än det övriga. Eftersom det påverkar instrumentet och halsens hållbarhet.
Du kan INTE få reda på om de har gradvis "thicker core" inom ett set strängar.
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/"tension"...

Inlägg av BB3000S »

Hånken skrev:
BB3000S skrev:Jag säger inte emot men låt oss ta DR Fat Beams 40-120 jämfört med DR Fat Beams 45-125. 45-125 setet har märkbart högre tension, ingen tvekan där. Du menar alltså att det beror på att 45-125 setet har lite grövre kärna på samtliga strängar jmf med 40-120 setet? Intressant isf, jag har alltid härlett det till skillnaden i gauge, dvs total strängtjocklek.
Titta i kulan! Änden av den. Längst bak!
Naturligtvis använder de inte samma kärna till 40-120 som till 45-125! Det är INOM seten de är lika tjocka.

De har bestämt sig för EN KÄRNA AV EN VISS TJOCKLEK för ALLA FYRA-FEM STRÄNGAR till 40-120 settet och EN ANNAN KÄRNA AV GRÖVRE TJOCKLEK för ALLA FYRA-FEM STRÄNGAR till 45-125 settet. Såklart! Naturligtivs! Det är INOM SETTET som kärnan är lika grov, MEN KAN VARA annorlunda för ett annat set. Det viktiga är att de är LIKADANA INOM SAMMA SET. Inbördes.
Självklart för dig visst men inte för mig, jag har aldrig funderat närmare på varför tjockare jämfört med tunnare strängset av samma märke o modell har högre tension. Har aldrig ens reflekterat över att kärnan är lika tjock på alla strängar i ett normalt set. Men du har säkert rätt så då har man lärt sig nåt idag då! :tummenupp: Tyvärr har jag bara DR Fat Beams 40-100(120) och DR Legends 45-105 hemma så då faller det med att jämföra samma märke OCH modell, men nästa beställning ska jag ta hem ett 45-105 set Fat Beams bara för sakens skull. Kul med ditt engagemang i ämnet! :)
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Skriv svar