Strängsetens ojämnhet i dragkraft/"tension"...

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/"tension"...

Inlägg av Hånken »

strummer skrev: Eeeeh va? Näää. Det skulle ju i så fall betyda att du skulle kunna stämma alla strängar på en bas till G, och det kan du ju lätt testa själv att det inte funkar.

Som jag skrev tidigare:

http://www.daddario.com/DAstringtension" onclick="window.open(this.href);return false; ... 98fb07a207

"String tension is determined by vibrating length, mass, and pitch. The string diameter alone does not determine a string’s tension. By using different raw materials (nickelplated steel or phosphor bronze, etc.) or by varying the ratio between the core and the wrap wire, two strings with the same diameter, tuned to the same pitch, could have two different tensions"

Detta är en direkt quote ifrån deras sida, och inte något påhitt ifrån min sida.
Skriv nu till D'Addario och läs lusen av dem då då! Det är sååå enkelt! :D Bara att gå in på deras sida och skriva ngt roligt i CONTACTS fliken där deras mailadress står. INGET jag har påstått, har jag hittat på själv. Det har andra gjort långt före mig. Jag orkar inte översätta om du inte kan engelska. Du får babelflasha det. Eller googla på översättningen.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/"tension"...

Inlägg av Hånken »

strummer skrev:Trist att du haft dåliga erfarenheter av EB-strängar, men med din gedigna kunskap om precis allt kan du säkert ta kontakt med dem och hjälpa dem förbättra sina strängar Det är ju bara världens största strängtillverkare så de har nog satt i system att göra strängar som ska ta slut fort, tror du inte?
Om ni använder EB så gärna för mig. Och EB. De skrattar hela vägen till banken. Naturligtvis vill de flesta tillverkare att du byter till nya strängar så ofta som möjligt. Det där med coated var kanske inte så bra idé trots allt? :? På baksidan av Fender paketeten brukade det stå "Change string often, and change to Fender" eller nått. Naturligtvis, precis som med glödlampor bygger de in "livstid" i sin design. Så de så. Det gör alla, inte bara strängtillverkarna.

Hade jag varit jättekänd stjärna och turnerat jorden runt, och varit sponsrad, hade jag gärna låtit min råddare byta till EB strängar varenda dag. Helst 2 ggr om dagen om man hade kunnat.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/"tension"...

Inlägg av Hånken »

Nick skrev:Hur kan det vara skillnad i tension på två basar som båda är 34" om man använder samma typ av stängar?

På de flesta av mina basar använder jag D'Addarios EXL165.

På min Ibanez Iceman känns strängarna mycket styvare än på min bandlösa jazzbas och min squier p51.

Hur kommer detta sig?
Skilj på tension och hur det känns när man trycker ner. Om du höjer strängläget över greppbrädan, så har du väl ändå samma tension eller hur? Tension är det som sker LÄNGS med strängen enbart. Alltså lös sträng, stämd upp till pitch. Man ökar/minskar inte tension i strängen bara för att man trycker ner en sträng på tolfte bandet. Har du olika relief på halsarna? Naturligtvis "känns" de styvare då. Hur ser det ut på strängarna EFTER stallet och sadeln? Går strängarna IGENOM KROPPEN bakom stallet? Gör de inte det på din Squier p51? Hur skarp vinkel är det bakom sadeln? Hur långt har strängen att gå ifrån sadel till stämskruv? Att strängarna har längre väg att gå både bakom stall och sadel kan påverka känslan av hur hårt det är att trycka ner. Det lustiga är att det påverkar inte tension i någon nämnvärd grad. Det är trycket över stall och sadel som påverkas. Alla sådana grejor påverkas HUR DET KÄNNS att trycka ner strängarna. Du kan ha höga bandstavar på den ene basen, låga på den tredje. Och bandlös är ju ett kapitel för sig.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/"tension"...

Inlägg av Hånken »

Om ni tycker denna tråden är nördig om strängars CSI och forensic, spana in denna då:

http://www.professorstring.com/string_s ... W239zfgd8E" onclick="window.open(this.href);return false;

Allt ni ville veta om strängar, men var för fega att fråga om...
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Sv: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/"tension"...

Inlägg av strummer »

Hånken skrev:
strummer skrev: Eeeeh va? Näää. Det skulle ju i så fall betyda att du skulle kunna stämma alla strängar på en bas till G, och det kan du ju lätt testa själv att det inte funkar.

Som jag skrev tidigare:

http://www.daddario.com/DAstringtension" onclick="window.open(this.href);return false; ... 98fb07a207

"String tension is determined by vibrating length, mass, and pitch. The string diameter alone does not determine a string’s tension. By using different raw materials (nickelplated steel or phosphor bronze, etc.) or by varying the ratio between the core and the wrap wire, two strings with the same diameter, tuned to the same pitch, could have two different tensions"

Detta är en direkt quote ifrån deras sida, och inte något påhitt ifrån min sida.
Skriv nu till D'Addario och läs lusen av dem då då! Det är sååå enkelt! :D Bara att gå in på deras sida och skriva ngt roligt i CONTACTS fliken där deras mailadress står. INGET jag har påstått, har jag hittat på själv. Det har andra gjort långt före mig. Jag orkar inte översätta om du inte kan engelska. Du får babelflasha det. Eller googla på översättningen.
Mm me läs då vad du själv skriver och så jämför det med daddarios text du citerar, så ser du att ni inte skriver samma saker.

Du skriver bara en massa svammel tyvärr.
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Sv: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/"tension"...

Inlägg av strummer »

Hånken skrev:
strummer skrev:Trist att du haft dåliga erfarenheter av EB-strängar, men med din gedigna kunskap om precis allt kan du säkert ta kontakt med dem och hjälpa dem förbättra sina strängar Det är ju bara världens största strängtillverkare så de har nog satt i system att göra strängar som ska ta slut fort, tror du inte?
Om ni använder EB så gärna för mig. Och EB. De skrattar hela vägen till banken. Naturligtvis vill de flesta tillverkare att du byter till nya strängar så ofta som möjligt. Det där med coated var kanske inte så bra idé trots allt? :? På baksidan av Fender paketeten brukade det stå "Change string often, and change to Fender" eller nått. Naturligtvis, precis som med glödlampor bygger de in "livstid" i sin design. Så de så. Det gör alla, inte bara strängtillverkarna.

Hade jag varit jättekänd stjärna och turnerat jorden runt, och varit sponsrad, hade jag gärna låtit min råddare byta till EB strängar varenda dag. Helst 2 ggr om dagen om man hade kunnat.
Jag har faktiskt spelat bas ganska många år, men självklart är det bara dina erfarenheter som räknas. Så dumt av mig att tro något annat.
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/"tension"...

Inlägg av Nick »

Hånken skrev:
Nick skrev:Hur kan det vara skillnad i tension på två basar som båda är 34" om man använder samma typ av stängar?

På de flesta av mina basar använder jag D'Addarios EXL165.

På min Ibanez Iceman känns strängarna mycket styvare än på min bandlösa jazzbas och min squier p51.

Hur kommer detta sig?
Skilj på tension och hur det känns när man trycker ner. Om du höjer strängläget över greppbrädan, så har du väl ändå samma tension eller hur? Tension är det som sker LÄNGS med strängen enbart. Alltså lös sträng, stämd upp till pitch. Man ökar/minskar inte tension i strängen bara för att man trycker ner en sträng på tolfte bandet. Har du olika relief på halsarna? Naturligtvis "känns" de styvare då. Hur ser det ut på strängarna EFTER stallet och sadeln? Går strängarna IGENOM KROPPEN bakom stallet? Gör de inte det på din Squier p51? Hur skarp vinkel är det bakom sadeln? Hur långt har strängen att gå ifrån sadel till stämskruv? Att strängarna har längre väg att gå både bakom stall och sadel kan påverka känslan av hur hårt det är att trycka ner. Det lustiga är att det påverkar inte tension i någon nämnvärd grad. Det är trycket över stall och sadel som påverkas. Alla sådana grejor påverkas HUR DET KÄNNS att trycka ner strängarna. Du kan ha höga bandstavar på den ene basen, låga på den tredje. Och bandlös är ju ett kapitel för sig.
Även lösa strängar är styvare på min Iceman jämfört med mina två "fenderbasar". Men du menar alltså att det inte är tension?

Ingen av basarna har stringtrough. På min Iceman är huvudet vinklad något, kan det göra den stora skillnaden? Förstår att det påverkar trycket över sadeln, men som sagt, lösa strängar är styvare.
Relifen är nog ganska lik på basarna.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/"tension"...

Inlägg av Hånken »

En kompis till mig forwardade just detta ifrån mailkonversation med Rotosound, och HUR DE GÖR:

"Yes there is a certain core/wrap ratio formula we had devised many years ago. The heavier the gauge then the core will increase but not for each step in gauge. For example, our SBL045 has a 0.019” core but then so does our SBL065. The core diameter generally changes with an increase of 3 gauges. However, this will change yet again depending on the number of wraps a string might have. Again, for example, a two wrap 105 has a 0.024” core but a three wrap 105 has a 0.022” core, so it is not that simple. When designing a set we aim for it to be what we call balanced, that is, in tension, volume and tone that prove to be the best match for all four strings in a standard set. It is impossible to get things spot on of course but as best we can."
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Sv: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/

Inlägg av Hånken »

strummer skrev: Mm me läs då vad du själv skriver och så jämför det med daddarios text du citerar, så ser du att ni inte skriver samma saker.

Du skriver bara en massa svammel tyvärr.
Jamen, istället för att påstå detta, skriv istället vad som är motsägelsefullt, och länka gärna till tillverkare, eller andra sidor som påstår motsatsen istället, eller hur? Vad är det jag har påstått som inte stämmer överens med D'addarios påståenden? Visa mig det istället, för att påstå att jag svamlar. Ingen annan har bevisat med länkar till andra sajter, eller strängtillverkare att jag påstår motsatsen. Inget jag har påstått här, är något jag har hittat på själv, som inte andra har gjort LÅNGT före mig. Att folk inte har läsförståelse eller orkar läsa igenom mer än en halv skärm innan de tröttnar, kan ju inte jag hjälpa. Det är oftare än inte, som några svarar på trådar med "jag har inte läst igenom hela tråden, men..." och bara där vet jag att jag skall inte fortsätta läsa det svaret.

---------------------------

När det gäller att man kan spänna en tjock e-sträng upp till g, så är det ju klart att det inte går. För er som har någorlunda läsförståelse och öppnat en enstaka bok i skolan, kan gå in på just ovannämda PROFESSORSTRING och läsa.

Om:

1) strängen hade haft s.k. OPEN CORE både vid stall och sadel hade det gått att stämma en E-gauge till G förutsatt att:

2) Den strängen som de lindar runt STÄMS UPP TILL DEN TENSION den skall ha när den är stämd, INNAN MAN BÖRJAR LINDA RUNT STRÄNGEN.

Annars börjar ju lindningen släppa, och nystas upp och det blir för långa glapp och gap mellan lindingarna, ifall de skulle snurra runt en sträng runt en slak lina så att säga. Naturligtvis måste strängarna lindas runt en sträng som har spänts upp till den tension som den skall ha senare. Vidare, så om lindningen går över både sadel och stall med "full gauge" dvs den är varken open core och/eller tapered core så utövar den större påfrestningar på just de ställena än annars, och då är det därför den går av om man försöker skruva upp en låg e-sträng till g-strängens spänning.

Det brukar hålla sig bra inom "en kvart" i tonhöjderna och gauge. Att det tunnaste seten:s d-strängar KAN funka lika bra som de tjockaste setens g-strängar. Och allt däremellan. Men att hoppa i mer än oktav är lite väl vanskligt.

T o m Rotosound svarade ju : "It's not that simple".
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Sv: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/

Inlägg av strummer »

Hånken skrev:
strummer skrev: Mm me läs då vad du själv skriver och så jämför det med daddarios text du citerar, så ser du att ni inte skriver samma saker.

Du skriver bara en massa svammel tyvärr.
Jamen, istället för att påstå detta, skriv istället vad som är motsägelsefullt, och länka gärna till tillverkare, eller andra sidor som påstår motsatsen istället, eller hur?
Eftersom du uppenbarligen inte har fulll kolll på ens vad du själv skriver sätter jag här in ditt eget påstående, komplett med ditt fjantiga användande av versaler:

"De har bestämt sig för EN KÄRNA AV EN VISS TJOCKLEK för ALLA FYRA-FEM STRÄNGAR till 40-120 settet och EN ANNAN KÄRNA AV GRÖVRE TJOCKLEK för ALLA FYRA-FEM STRÄNGAR till 45-125 settet. "

och detta: "Det är nämligen så att strängens CORE tjocklek spelar enormt stor roll vilket man inte tror. Detta kan man bara avslöja om man tittar nere i kuländen på varje sträng, om själva COREN är lika tjock över alla strängar och de har snurrat runt bara med a) antinge gradvis större tjocklek runt om b) eller flera lager, dvs gjort den "tapered". "

Edit: Sätter in ett till av dina citat så du förstår: "Med detta vill ja ha sagt att det inte är den totala tjockleken (allmänna GAUGEN som är listat på paketen) som spelar roll för den utjämnande dragkraften. Det är BARA KÄRNAN av strängen och DESS STORLEK som är avgörande för hur mycket den i själva verket drar. Den listas väldigt sällan på paketen."

Förstått?

Edit igen: Det jag vill ha sagt med detta är alltså att du, Hånken , om du orkar jämföra med den info du via din kompis fått från Rotosound samt den info från Daddario du tidigare länkat till, lite ödmjukt borde inse att du inte har alla rätt hela tiden.
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Sv: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/

Inlägg av strummer »

Hånken skrev: Att folk inte har läsförståelse eller orkar läsa igenom mer än en halv skärm innan de tröttnar, kan ju inte jag hjälpa.
Pathetique.
Kompressor, det är livet!
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/"tension"...

Inlägg av Hånken »

Nick skrev: Även lösa strängar är styvare på min Iceman jämfört med mina två "fenderbasar". Men du menar alltså att det inte är tension?

Ingen av basarna har stringtrough. På min Iceman är huvudet vinklad något, kan det göra den stora skillnaden? Förstår att det påverkar trycket över sadeln, men som sagt, lösa strängar är styvare.
Relifen är nog ganska lik på basarna.
Ja, det kan vara huvudet på Iceman som är vinklat. Eller rättare sagt strängarna som är mer vinklade. Men effekten uppstår enbart vid de 2-3 första banden efter sadeln. Du kan få samma effekt med strängträd bakom sadeln. De första banden känns enormt mycket styvare att trycka ner. Om du inte har så skarp vinkel bakom sadeln, dvs t o m för lite så att strängen börjar "buzza" och vibrera i sadelns "slot" så känns det lättare att trycka ner. Det kan vem som helst med huvudlösa basar intyga och s.k. double ball end strängar. De slutar precis bakom nollbandet, och första bandet känns lättare att trycka ner, dessutom uppstår det aldrig intonationsproblem vid de första banden, som det brukar hävdas av de som bygger TrueTemperament halsar, Earvana sadlar, samt Buzz Feiten (det fanns en anledning, ju, till att dessa påhitt kom till marknaden). Strängar som man låst vid sadeln och stallet börjar och slutar där. Ingen vinkel bakom, och fortsättning på strängen. Det är också oerhörd skillnad på samma strängar, när man sätter de i svängning. På huvudlösa känns de lite mer som gummiband än om det skulle vara motsvarande. De får större amplitud, mer output in i micken, men också större relief krävs då av halsen.

Det kommer att kännas skillnad på lägsta e-strängen också om du skulle ha ett vänsterhuvud påsatt med alla stämskruvar på en sida. Dvs att låga e-strängen behöver längre väg ifrån sadeln ner till stämskruven längst bak/upp. Det märks inte i tension utan bara när man spelar, sätter strängen i svängning och trycker ner på de första bandstavarna. De strängar som ligger i mitten, torde ha samma avstånd och vinkel till stämskruvarna som med vanligt huvud. Det är bara att prova själv förutsatt att sadeln tillåter tjockare strängar på "fel sida" så att säga.

Emellertid torde denna upplevda styvhet försvinna åtminstone uppåt 4-5 bandet på endera basarna. Det är bara nära ändarna (stall sadel) som det märks tydligast.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/"tension"...

Inlägg av Hånken »

Läs nu noga vad jag skrev : att det KAN vara huvudet på Iceman som är vinklat. Märk väl, ordet KAN. Inte att det bara endast är det, och att det inte beror på något annat. Så det inte blir övertolkat och folk läser in bara de de vill läsa in i mina förklaringar. Har du strängträd på din Squier så prova med att inte ha vinkel bakom sadeln och inte. Det kan man bara göra som test.

TIPS: ta fram en stämapparat: Blir de första banden på din Iceman alltid aaaaningen för höga i pitch när du trycker ner, trots att lösa strängen är stämd "i givakt" rakt och spot on? Och intonerad. Chansen eller risken är stor att du har för snäv vinkel på strängarna bakom sadeln.
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/"tension"...

Inlägg av Nick »

Hånken skrev:Läs nu noga vad jag skrev : att det KAN vara huvudet på Iceman som är vinklat. Märk väl, ordet KAN. Inte att det bara endast är det, och att det inte beror på något annat. Så det inte blir övertolkat och folk läser in bara de de vill läsa in i mina förklaringar. Har du strängträd på din Squier så prova med att inte ha vinkel bakom sadeln och inte. Det kan man bara göra som test.

TIPS: ta fram en stämapparat: Blir de första banden på din Iceman alltid aaaaningen för höga i pitch när du trycker ner, trots att lösa strängen är stämd "i givakt" rakt och spot on? Och intonerad. Chansen eller risken är stor att du har för snäv vinkel på strängarna bakom sadeln.
Tack för bra tips och tankar! Förlåt om jag trashar tråden med OT, men jag tänkte att frågeställningen var närbesläktad.
Ska kolla pitchen på de första banden. Jag upplever inte styvheten som ett problem, tycker bara det är lustigt att det är så stor skillnad mellan basarna.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/"tension"...

Inlägg av Hånken »

Men vad bra att man är till hjälp med något, hos någon. Alltid något. Rapportera gärna hur det blev. Något som spelar roll också, men är mer psykiskt och känslan är bandstavarnas höjd och konstituion. Man upplever att man måste trycka ner mer, för att få ner strängarna i botten, och då kan de upplevas som styvare. På bandlös är ju detta ingen issue direkt förstås. Och följaktligen, om bandstavarna är låga och smala kan det uppfattas att strängarna bär sig åt på ett annat sätt.

Om du jämför första bandet på en sträng på din squier, med a) strängträdet bakom sadeln trycker ner den till max och b) du tar bort den så att den får flackare vinkel över sadeln, och jämför första bandet igen...tänk på att du måste stämma upp/ner den först då så att lös sträng är "spot on" i bägge test-situationerna.

Tänk inte bara på stämapparaten vad den visar. Men känn efter vid vilka av dessa lägena som strängen känns "minst styv" att trycka ner, vid första bandet enbart.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Sv: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/

Inlägg av Hånken »

strummer skrev: Jamen, istället för att påstå detta, skriv istället vad som är motsägelsefullt, och länka gärna till tillverkare, eller andra sidor som påstår motsatsen istället, eller hur?
Eftersom du uppenbarligen inte har fulll kolll på ens vad du själv skriver sätter jag här in ditt eget påstående, komplett med ditt fjantiga användande av versaler:

"De har bestämt sig för EN KÄRNA AV EN VISS TJOCKLEK för ALLA FYRA-FEM STRÄNGAR till 40-120 settet och EN ANNAN KÄRNA AV GRÖVRE TJOCKLEK för ALLA FYRA-FEM STRÄNGAR till 45-125 settet. "

Edit: Sätter in ett till av dina citat så du förstår: "Med detta vill ja ha sagt att det inte är den totala tjockleken (allmänna GAUGEN som är listat på paketen) som spelar roll för den utjämnande dragkraften. Det är BARA KÄRNAN av strängen och DESS STORLEK som är avgörande för hur mycket den i själva verket drar. Den listas väldigt sällan på paketen."

Förstått?

Edit igen: Det jag vill ha sagt med detta är alltså att du, Hånken , om du orkar jämföra med den info du via din kompis fått från Rotosound samt den info från Daddario du tidigare länkat till, lite ödmjukt borde inse att du inte har alla rätt hela tiden.
Du glömde citera följande:
Hånken skrev: Det kan vara totalt olika för olika tillverkare såklart!
Samt följande som du inte läst, eller missade på något sätt, jag citerar med rätta citattecken här, så det blir mer lättläst för övriga:
Hånken skrev:Inte alls säkert jag har rätt. Det är bara för den som är tillräckligt nördig och inbiten att googla loss själv, och jag vill gärna bli överbevisad om att jag har helt och hållet fel och snackar i nattmössan. Jag är den förste att "stand corrected" på detta här, men ingenting jag har påstått här är något jag hittat på själv. Det finns andra som sagt detta långt tidigare, och har funnits på nätet långt före jag var påtänkt... tja, kanske inte... men ändå, i böcker då i alla fall. :D
Hitta länkar och sidor som påstår motsatsen, så enkelt är det.
Jag har medvetet åter strukit under orden "påstår motsatsen". Märk väl de ordvalen. Det räckte inte med stora bokstäver för att betona eller framhålla med emfas, att detta är det mesta som påverkar dragkraften. Ni kan gärna gå in på Professorstring.com och se om ni hittar något där.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Sv: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/

Inlägg av strummer »

Hånken skrev:
Jag har medvetet åter strukit under orden "påstår motsatsen". Märk väl de ordvalen. Det räckte inte med stora bokstäver för att betona eller framhålla med emfas, att detta är det mesta som påverkar dragkraften. Ni kan gärna gå in på Professorstring.com och se om ni hittar något där.
Men snälla rara, du påstår tvärsäkert en massa saker, exempelvis de stycken jag citerade ovan, och i stället för att medge att du skrivit totalt i nattmössan ursäktar du det hela med att det kan vara olika för olika tillverkare.

Jag har förgäves letat bland de länkar du angivit, och inte någonstans finner jag stöd för något av dina påståenden jag citerat. Vänligen producera en endaste länk till någon tillverkare som inom ett strängset använder samma coretjocklek till alla fyra strängar.
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/"tension"...

Inlägg av strummer »

Och Hånken, det är helt ok att inte veta allt jämt. Däremot är det grymt missklädsamt att inte kunna erkänna eventuella misstag, missuppfattningar och så vidare. Till exempel vad som menas med "Tapered Core", och eftersom du tror att länkar är det samma som bevis får du en här: http://www.bassstringsonline.com/Taper-Core_c_1206.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Så kan du ju jämföra med ditt eget påstående (min egen fetning för att du inte ska missa vilket stycke det handlar om):
Hånken skrev:Det är nämligen så att strängens CORE tjocklek spelar enormt stor roll vilket man inte tror. Detta kan man bara avslöja om man tittar nere i kuländen på varje sträng, om själva COREN är lika tjock över alla strängar och de har snurrat runt bara med a) antinge gradvis större tjocklek runt om b) eller flera lager, dvs gjort den "tapered".
Kompressor, det är livet!
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Sv: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/

Inlägg av Hånken »

strummer skrev: Men snälla rara, du påstår tvärsäkert en massa saker, exempelvis de stycken jag citerade ovan, och i stället för att medge att du skrivit totalt i nattmössan ursäktar du det hela med att det kan vara olika för olika tillverkare.
Jag påstod i samma förklaring att den kan vara olika för olika tillverkare, såklart. Jag ser inte att jag kom med det i efterhand för att urskulda eller släta över något. Jag kom med detta samtidigt. Vad är det för fel i det nu då? Och helgardera mig med att jag är den förste att medge att jag har fel? Newtone har FLERA LAGER RUNT OM hela tiden, och ända bak till kulan. Dvs man kan inte se på den EFTERSOM DEN INTE ÄR TAPERED hur den är virad runt om med hur många lager. Att den är tapered har jag sagt hela tiden, att de börjar med yttersta lagret "längre in" på strängen så att den går över stallet och "slotten" där med mindre diameter. Det är det jag menar med tapered core. Att själva coren skulle vara av olika diameter längs strängen ser jag som osannolikt och är inte det jag menade, men det förstår andra. Det är bara du som reagerat på detta. Inga andra.

och jag tittade just bak på kulorna på mina Newtone double ball end. Jodå, samma tjocklek på alla fyra. Jag tittade på min Dingwall uppe vid stämskruvarna där "kärnan" blottas. Jodå, mätte med ett digitalt skjutmått. Lika "tunna" eller "tjocka". Tog fram ett paket med gamla Rotosound som jag har som reserv, jodå minsann, de är olika, 2 olika tjocklekar på kärnan, över 4 strängar. Tyvärr kan jag fortfarande inte se något som motsäger mina påståenden, som inte är mina utan andras ifrån början.

Den länken du visade, är vad jag sagt hela tiden. Och det är det jag sa, vi kan inte veta vilka strängtillverkare som virar runt olika eller samma tjocklek eftersom det inte listas någonstans. Det kan vi inte veta INNAN vi köper paketet och slänger på dem. Nu har de börjat visa lite tension här och där. Det är bara Rotosound vad jag vet som gör detta som regel med att tala om att de faktiskt virar runt tjockare core ju längre ner i ton och högre gauge de gör. Vi andra ser bara den totala gaugen. Vissa talar inte ens om om det är spunnet runt roundcore eller hexcore. DR gör, Newtone, sen vet jag inte några fler. Det är ju det jag säger, att vi kan inte visa eller se om någon tillverkare använder samma core och tjocklek. Men den kvalificerade gissningen är att om nu vissa företag är ute efter "equal" tension så MÅSTE olika tjocklek i core spela roll, och att de tillverkar dem på det viset. T o m Newtone påstår att hexcore har "högre" tension än motsvarande gauge i roundcore. Det säger något om kärnan inte sant? Att kärnan påverkar tension allra mest. Att de skulle börja fippla med olika material i kärnan ser jag som ohållbart då pickuperna skulle ta upp dess magnetism olika och ge både olika output och olika karaktär på ljudet strängarna emellan. Säg om de skulle göra en core i rostfritt stål legering med en massa skit i, typ alnico, och sedan en annan i alumium (nu spånar jag bara för att överdriva effekten) då skulle man öppna en pandoras ask med allting. Naturligtvis spelar materialet roll också, men jag har inte hört om någon som ändrar på materialet inom ett set i själva kärnan. Däremot det som spinns runt om den, kan vara vad som helst, alltifrån strumpeband till titaniumstål och allt därmittemellan.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/"tension"...

Inlägg av strummer »

Jag önskar dig lycka till i framtiden Hånken, glöm inte hjälmen.
Kompressor, det är livet!
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/"tension"...

Inlägg av Hånken »

Tack detsamma! Glöm inte hjälmen nästa gång du tar en titt inuti en flygel eller piano och ser strängarna där, när lindningen börjar, och vad det är som egentligen drar, och om coren är samma hela tiden, eller blir tjockare allt eftersom, precis som gauge och längden. Återkom gärna då.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/"tension"...

Inlägg av Hånken »

Och om ni tar både foliehatten och hjälmen på kan ni läsa följande - åter - på D'addarios hemsida, vilket negligerar helt och hållet användandet av att behöva lista tension på paketen, eftersom det hela beror på. Ingen har tagit upp vad som händer efter stall och/eller sadel, vilken vinkel strängarna har. I deras PDF dokument om "bass string length" står det följande, read it and weep:

"Another type of bridge is the floating bridge/tailpiece design which anchors the strings at a point
toward the butt-end of the instrument, while the bridge is a separate unit closer to the neck. Warwick™ uses
this design, as do many older instruments. One advantage of this setup is the ability to have a longer total
string length (which increases tension and clarity of fundamental) while maintaining a 34” scale (or shorter)
effective scale length"


Hur kan då strängtillverkarna veta vilken bas de strängarna skall hänga på? Och speciellt då till dig, Nick, som undrade varför din Iceman känns styvare, än din Squier fast du använder samma strängar. Det hela har med vinkel bakom stall och sadel att göra också, så det som t ex Circle K, och D'addario själva håller på med, att lista "tension" spelar ingen roll, eftersom basar har olika sätt att fästa strängarna bakom stallet, vissa går igenom kroppen, olika vinklar bakom stall, sadel. Och folk tror inte det spelar någon roll.

http://www.daddario.com" onclick="window.open(this.href);return false; BassArticle2_1803.pdf (speciellt kapitlet som heter "Take It To The Bridge").
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Sv: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/"tension"...

Inlägg av RolleHarris »

Nu har jag köpt 2set av Daddarios balanced tension strängar. Ska bli intressant att prova
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/"tension"...

Inlägg av Hånken »

Återkom gärna med hur de funkade. Och om du tittar längst bak i änden av kulan, så ser du kanske att CORE av strängen är rätt så mycket olika tjock eller hur?
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Strängsetens ojämnhet i dragkraft/"tension"...

Inlägg av RolleHarris »

Jag har bestöllt online. Vi får se när de dyker upp ;)
Skriv svar