Råd ang flats

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Re: Råd ang flats

Inlägg av Enbasist »

Beställde LaBella 45-105. Kändes bra men D-strängen gick av direkt vid stallet. Reklamation, och nu väntan på ny sträng.
Kör med Sadowsky flats tills vidare. Känns riktigt bra nu efter någon månads inspelning.
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Re: Råd ang flats

Inlägg av Enbasist »

Ok. Färdig med LaBella nu. Känns grymt överskattade enl min smak. Även om det kan vara ok med rätt diskantfattiga strängar så har bägge seten jag köpt och testat haft strängar som förutom att dom varit helt döda även haft andra problem som att bägge D-strängarna svänger så ojämt att det blir sitar effekt och rassel trots hög stränghöjd och div trussjustering.
Ingen av dom andra märkena ( D'Addario, ErnieBall, Rotosound jazz, Sadowsky, GHS) jag testat hade sådana problem. Gick på hypen om den klassiska bassträngen men nu sitter ErnieBall på igen och det vart min personliga vinnare. Även Sadowsky flatsen är sköna och ger bra vintage "thump". 800 spänn till spenderade för att komma fram till vad som inte funkar tyvärr.
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem
Inlägg: 3011
Blev medlem: sön 30 dec 2007, 02:38
Ort: Umeå

Re: Råd ang flats

Inlägg av Valle »

Jag har två givna favoriter, Thomastik för sound och Chromes för spelkänsla. Förut klarade jag av Thomastiks sladdrighet men tyvärr gör jag det inte längre.
/Johan
Van Zandt, Guild, Aguilar, TKS mm.
Presentation
Användarvisningsbild
flumpedagog
Medlem+
Inlägg: 1021
Blev medlem: tis 24 jul 2007, 00:20

Re: Råd ang flats

Inlägg av flumpedagog »

Enbasist skrev:Ok. Färdig med LaBella nu. Känns grymt överskattade enl min smak. Även om det kan vara ok med rätt diskantfattiga strängar så har bägge seten jag köpt och testat haft strängar som förutom att dom varit helt döda även haft andra problem som att bägge D-strängarna svänger så ojämt att det blir sitar effekt och rassel trots hög stränghöjd och div trussjustering.
Ingen av dom andra märkena ( D'Addario, ErnieBall, Rotosound jazz, Sadowsky, GHS) jag testat hade sådana problem. Gick på hypen om den klassiska bassträngen men nu sitter ErnieBall på igen och det vart min personliga vinnare. Även Sadowsky flatsen är sköna och ger bra vintage "thump". 800 spänn till spenderade för att komma fram till vad som inte funkar tyvärr.

hemligheten med la bella är tid. de tar sig en bra stund för att sätta sig och låter bara bättre ju mer tid man låter passera. synd att det inte funkade för dig.
http://www.theroyalruckus.com" onclick="window.open(this.href);return false; <- Spana in mitt fina band.
http://www.linussorensen.blogg.se" onclick="window.open(this.href);return false;


Fender Jazz Bass och en telekabel kan göra vem som helst till vinnare.
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Re: Råd ang flats

Inlägg av Enbasist »

Kanske sätter på dom på en alternativ bas och ser om dom mognar och stabiliserar sig :)
Problemet var mestadels två dåliga D-strängar som verkligen var oanvändbara pga obalans som skapade sitar skorr utan like. Inget av dom andra strängsorterna hade det problemet på samma gamla p-bas. Kanske har jag haft grym otur med mina två set. Att dom är så pass dyra gör ju att det är ännu surare och man har höga förväntningar. Får väl se om jag ev kan fixa ny D-sträng och ha lite bättre flyt.
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: Råd ang flats

Inlägg av Mungi »

Vad gäller flats så är DR Legend dom nya svarta 8)
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Re: Råd ang flats

Inlägg av Enbasist »

Fick ett reklamations set LaBella flats 45-105 från Tyskland efter mycket om och men. Dom låter helt annorlunda och mycket bra på P-bas med rw bräda.
Reviderar mitt tidigare betyg och provar att köra på dom ett tag. Höjde stränghöjden och sänkte mickarna ett snäpp också, verkade passa strängarna att man fick ta i lite mer. Känns sköna.
Skriv svar