Fender 9050M (flats)

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Fender 9050M (flats)

Inlägg av lowfreq »

La på ett set Fender 9050M på min Pino-P vilket blev en mycket trevlig överraskning!
Påminner om chromes men låter fasen bättre! upplever att det är mer "liv" i dessa trots att dom har lite mindre brilla än chromes. Viljan att spela med flats ökar markant för min del med dessa 9050M.
Tjockleken tillför en mjuk skön fetma i tonen, särskilt D och G strängarna.

E-strängen är väl ofta den svaga länken på ett set flats, inte sant?
Men så är inte fallet med dessa i alla fall.

Det är en mustig ton som också har LIV i sig, dom låter definitivt som flats, men inte döda.
Och tension är ungefär som chromes... möjligen en aning mindre stiffa.
Stämmer vanligt EADG.

Rekommenderas! bra pris på dom också!

Bild
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Fender 9050M (flats)

Inlägg av bassace »

Har precis beställt ett set, ska bli spännande att testa.
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Fender 9050M (flats)

Inlägg av lowfreq »

bassace skrev:Har precis beställt ett set, ska bli spännande att testa.
Kul!
Berätta gärna vad du tycker sen.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
Chopper
Medlem+
Inlägg: 1899
Blev medlem: fre 05 dec 2008, 15:56
Ort: Torsby
Kontakt:

Re: Fender 9050M (flats)

Inlägg av Chopper »

Har haft dessa på min Aria Pro II Laser Heritage tills jag gjorde om den till BEAD. Fruktansvärt trevliga strängar sett i förhållande till priset och jag tror det ÄR Chromes. Har just köpt ett set till att ha på jazzen.
MEN! Jag testade att sätta på det första setet på Warwick Star Bassen och blev besviken. På den basen sitter ett set Thomastik som jag funderade på att byta ut då de är lite för mjuka för snabbspel då jag inte är så tekniskt duktig (för hårdhänt). Bytet blev en besvikelse då Thomastiksträngarna faktiskt låter så förbannat mycket mer flats. Nu är det ingen rättvis jämförelse. Thomastik dubbelt så dyra och inspelade medan Fender bara gått ett halvår sporadiskt. Men det finns ändå en klar skillnad i ton. Thomastik låter flats såinih... medans de andra låter det men kanske inte riktigt lika fint. Det är fasen att köpa instrument med finsträngar.
Hur som så passade Fender fint på den solida basen och jag är säker på att de kommer att låta fint på jazzen.
http://www.myspace.com/superscreamersweden" onclick="window.open(this.href);return false;
http://open.spotify.com/artist/7B4p8IIC3HhzMZw9BFbCSm" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.gehor.org/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Fender 9050M (flats)

Inlägg av lowfreq »

Jo.. det har ju stor betydelse till vilken bas strängarna passar till.
TI flats låter väldigt mycket flats ja, men hur är det med punchen, inte mycket va?

Nu har jag faktiskt satt på ett set chromes ECB-82 och konstaterar följande...
- samma tension.
- 9050M och chromes är inte samma strängar.
- chromes har fetare botten, alltså basigare.
- 9050M har en "tunnare" feeling och har mer definition.
- chromes låter tyngre, stabilare.
- 9050M's E-sträng sjunger lite tydligare.
- båda är growliga.
- dom har dock nånting gemensamt i karaktären.

Summa summarum - chromesen får sitta kvar på basen!
Tar tillbaka att 9050M skulle låta bättre, MEN dom låter bra och är väldigt prisvärda.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Dalis
Medlem
Inlägg: 99
Blev medlem: tor 07 feb 2013, 20:36

Re: Sv: Fender 9050M (flats)

Inlägg av Dalis »

Köpte ett set och satte dem på min P-bas, blev kanon! Visserligen mina första flats, men de var kanon.
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Re: Fender 9050M (flats)

Inlägg av Punkster »

Bumpar upp den här tråden lite!

Har kollat runt en del på talkbass där det ibland mer eller mindre varnas för Fenderflatsen, främst 9050M. Folk har fått justera sina dragstänger, nån hade t.o.m fått halsen vriden på grund av den upplevda extrema styvheten i strängarna. Jag har köpt ett set och tänkte att jag skulle testa dem på min Fender P HW1 (den med grafitstänger i halsen) och jag antar att det kommer gå bra. Får se om jag måste justera dragstången. Med lite tur kanske man kan få lite lägre stränghöjd iaf.
/Linus
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Fender 9050M (flats)

Inlägg av lowfreq »

Jo, som Punkster säger så är dom här rätt stiffa.. men jag relaterar mina strängomdömen efter mina halsar på mina basar och jag har feta rejäla halsar, därför är det sällan eller aldrig ett problem för mig.

Jag kan dock irritera mig på vissa fabrikats ojämna strängtryck.. där D & G-strängen går uppåt 30kg medan E-strängen är dryga 20kg = vansinningt! och märkligt.

Jag gillar fortfarande dessa Fender-flats, men jag borde kanske rekommendera 9050ML istället.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Fender 9050M (flats)

Inlägg av bassace »

Jag har bytt mellan Chromes och 9050M utan att behövt justera halsen (Fender Modern Player Telecaster Bass).
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Re: Fender 9050M (flats)

Inlägg av Punkster »

Kan återkommer och upplysa om att de var på tok för stiffa för min smak. Dragstången klarade sig bra, men inte mina fingrar. Så, lite tips på andra trevliga flats med lägre tension mottages tacksamt.
/Linus
Skriv svar