Looow tension short scale

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Looow tension short scale

Inlägg av HirYoshima »

Tja! Ni som var i Glanshammar fick skymta min gamla Hagga.. jag har fått för mig att man spelade med tunnare strängar för 50 år sen och att det är högre tension idag... eftersom halsen är ganska svag och viker sig när jag försöker sätta på standardshortscalesträngar(långt ord!).

Då undrar jag vilka strängar som har lägst dragkraft?

Dessutom är intoneringen lite galen.. från femte band och uppåt skiljer det ca 20 cent uppåt. Den blir alltså lite för sharp... what do I do? Stallet är inte justerbart mer än att man kan justera strängarna i sidled. (iofs skulle det ändra stränglängden, men det känns inte som ett kanonbra alternativ)
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: Looow tension short scale

Inlägg av Mungi »

Om du vill ha flats så har round core flats betydligt mycket lägre dragkraft än strängar med hexagon-kärna. Finns inte så många att välja mellan. TI flats har riktigt låg tension, DR Legend har lite högre men är ändå inte i närheten av tex Chromes. Newtone ska visst börja göra round core flats men jag vet inte om dom släppt dom ännu. Det finns roudns med round core också. Dean Markley NPS och DR HiBeams till exempel.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Looow tension short scale

Inlägg av HirYoshima »

flats vore kanon.. eftersom det är plexiglasliknande material på greppbrädan. TI Flats alltså.. några andra bud?
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: Looow tension short scale

Inlägg av Mungi »

DR Legends funkar garanterat också. Jag har det på min -69 Guild SF.

Tror förresten jag har ett set beggade kortskaliga TI flats du kan få för en billig penning. Inte använda mer än några timmar sammanlagt.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Looow tension short scale

Inlägg av HirYoshima »

Det låter bra, definitivt värt att testa :) PM:ar du konto och så?
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: Looow tension short scale

Inlägg av Phear »

Intonationen har ju med strängtjockleken att göra, kan vara värt att labba med strängtjocklekar om basen inte går att intonera på annat sätt. (så funkar d på piano). Nu kommer jag inte ihåg om d e tjockare sträng eller tunnare du behöver...
:oops:
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: Looow tension short scale

Inlägg av Mungi »

HirYoshima skrev:Det låter bra, definitivt värt att testa :) PM:ar du konto och så?
Ska fixa det. Måste bara gräva fram strängarna från nån gömma.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Skriv svar