EBS Titanium Strängar

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
EBS Ralf
Medlem
Inlägg: 222
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 14:56

EBS Titanium Strängar

Inlägg av EBS Ralf »

Vi har ju haft ute Titanium strängarna på marknaden ett tag nu, så jag tänkte höra...vad tycker ni om dem, ni som provat? Finns det några jämförelser med andra märken eller våra egna stålsträngar som är värt att nämna? Önskemål osv. Kör hårt!

/Ralf
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Inlägg av BassiLow »

Jag har kört med CM5 ett tag nu och jag tycker mycket bra om dem, spelar endast med fingrarna och får ett skönt anslag med era strängar. Funkar riktigt bra för mej.

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Inlägg av Taurus »

Jag lirar på Titanium Nickels ML4 o 5 och är helnöjd. Lagom mycket topp, bra botten och tryck, tension och yta som passar mig och ok livslängd.

Min BB5000 har trivts ihop med EBS stålisar CM, men även om livslängden är någorlunda tycker jag de går från välljud till klomp på 5 minuter, så det åker på Titanickels där också vid nästa byte, de dör lite graciösare ;-)

Det finns säkert bättre strängar, men som jag skrev i en annan tråd är jag lite lat efter att ha varit strängmärkes-hoppare under många år. Det är bekvämt att köra samma märke på alla basar med en sträng som är bra och med schysst pris/prestanda, och kunna shoppa i bulk.

Har inga egentliga önskemål, du får väl invänta kommentarerna från de seriösa strängkonnässörerna här på forumet ;-)
Användarvisningsbild
patrik
Medlem
Inlägg: 299
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:59
Ort: Stockholm

Inlägg av patrik »

Jag har kört med er stålvariant ett tag och varit mycket nöjd. T/N-varianten satte jag på en av basarna och blev likaledes väldigt nöjd med dem, känns lite mjukare och skönare...

Men...

När jag sen skulle sätta ett set på min Eagle-bas (med strängarna genom kroppen) upptäckte jag att de inte räckte till. Stålisarnas längd räcker bra så då undrar jag naturligtvis varför ni har gjort T/N varianten kortare än stålisarna?
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Det har ju gått åt ett antal lådor TN-strängar här (OBS, inte förpackningar utan lådor). Jag tycker generellt att det är väldigt mycket sträng för pengarna, fick dock en låda där alla strängar var stendöda, jag bytte på ett antal basar samtidigt och alla stendog, alltså totalt. Då det bl annat berörde min favvoplayer som jag verkligen vet hur den låter med fräscha TN på så tog jag en ny kartong och bytte och basarna blev som nya igen. Jag är medveten om att detta händer alla strängtillverkare- och leverantörer och att det är fruktansvärt svårt att spåra vid kvalitetskollen. Jag är nog ändå en av dem som skrivit mest positiva omdömen om EBS TN och numera kör jag dem framförallt på basarna med aktiv elektronik där jag vill ha mycket diskant.
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Jag är hel nöjd med alla EBS strängar jag någonsin testat..
Va hel såld på Elixir för en tid sen men nu är de EBS för hela slanten.

Titanium Strängarna är KANON!!!
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem
Inlägg: 1582
Blev medlem: lör 17 feb 2007, 11:09
Ort: Göteborg

Inlägg av Boom »

MALA skrev: fick dock en låda där alla strängar var stendöda, jag bytte på ett antal basar samtidigt och alla stendog, alltså totalt.
Samma som jag råkade ut för. Vad förvånad man var. Man började undra vad som hänt med basen...

Annars stortrivs jag med Titanium strängarna. Bra pris och helt ok livslängd.
Men affärerna här i Göteborg verkar inte ta hem Titanium strängarna.... Så ni får jobba lite på det ;)
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Boom skrev:
MALA skrev: fick dock en låda där alla strängar var stendöda, jag bytte på ett antal basar samtidigt och alla stendog, alltså totalt.
Samma som jag råkade ut för. Vad förvånad man var. Man började undra vad som hänt med basen...

Annars stortrivs jag med Titanium strängarna. Bra pris och helt ok livslängd.
Men affärerna här i Göteborg verkar inte ta hem Titanium strängarna.... Så ni får jobba lite på det ;)
Jag säljer
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem
Inlägg: 1582
Blev medlem: lör 17 feb 2007, 11:09
Ort: Göteborg

Inlägg av Boom »

MALA skrev: Jag säljer
glömde det :oops: sorry Mats.
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Boom skrev:
MALA skrev: Jag säljer
glömde det :oops: sorry Mats.
Haha, no sweat
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Vill gärna testa. ÄLSKAR northern lights.
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem
Inlägg: 1582
Blev medlem: lör 17 feb 2007, 11:09
Ort: Göteborg

Inlägg av Boom »

Svarte_Jack skrev:Vill gärna testa. ÄLSKAR northern lights.
Gör det, men.. De låter inte alls som northern lights. Låter lite mjukare, inte lika "bright".
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

Satte på ett par nyinköpta Northern Lights på min Yamaha idag. Jättebra strängar!! Fint o bright ljud som t.o.m. fick min Hagström BT-50 förstärkare att låte bra!
Körde med D'Addario steels innan men 4Sound Höör hade inga inne så de rekommenderade dessa istället, skitbra! Tror dessa blir mina nya "standard"-strängar! :D
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
scarbass
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 09 feb 2008, 11:08
Ort: avesta

Inlägg av scarbass »

Är hel nöjd med Titan strängarna! Riktigt sköna att spela på och är jämna i över registret. Har kört på titanium i ett år nu och kommer het klart fortsätta så.
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: EBS Titanium Strängar

Inlägg av RolleHarris »

EBS Ralf skrev:Vi har ju haft ute Titanium strängarna på marknaden ett tag nu, så jag tänkte höra...vad tycker ni om dem, ni som provat? Finns det några jämförelser med andra märken eller våra egna stålsträngar som är värt att nämna? Önskemål osv. Kör hårt!

/Ralf
Jag tycker personligen att Northern Light låter bättre. De har en mer öppnare klang som jag gillar.
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Inlägg av Taurus »

Ähum...jag kanske inte har koll på det här men...EBS har väl två strängserier, och båda heter Northern Lights - Stainless Steels och Titanium Nickels (de sistnämnda gillar jag skarpt).

Finns det nån tredje Titanium-serie som inte heter Northern Light som åsyftas och som jag missat, eller är det bara lite språkförbistring?
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Bara språkförbistring, det är de två du nämner
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Inlägg av Taurus »

Finemang MALA, då känner jag mig lugn igen ;-)
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Inlägg av BassiLow »

Mala, hur mycket SEK ska du ha för ett set ML5 (har bara använt CM5 tidigare och är lite sugen på tunnare strings)

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

BassiLow skrev:Mala, hur mycket SEK ska du ha för ett set ML5 (har bara använt CM5 tidigare och är lite sugen på tunnare strings)
PB-pris är 250:-/set plus porto (ca 20 till)
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Inlägg av Taurus »

Schysst pris MALA, snäppet billigare än jag pröjsar nu. Köpte nyss på mig ett gäng, men jag lägger in en beställning när lagret börjar sina :)
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Taurus skrev:Schysst pris MALA, snäppet billigare än jag pröjsar nu. Köpte nyss på mig ett gäng, men jag lägger in en beställning när lagret börjar sina :)
Helt OK, jag tycker att det är bra strängar för pengarna
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Inlägg av BassiLow »

ere ett PM som gäller då eller....................?

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

BassiLow skrev:ere ett PM som gäller då eller....................?
Antingen det eller mail via hemsidan (info@windmill-guitars.se)
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

Nån som har en uppfattning om vad det är för tension på Titanium Nickels,
soft/medium/tight (om man jämför med t.ex Daddario XL som väl är medium).

Testade ett par set Titanium Nickels på en Jazzbas för nåt år sedan (när Titanium Nickels kom ut på marknaden) och gillade dem men minns inte vad det var för tension.

Har även för mig att de var ganska korta.

Räcker de till 35" basar och/eller "genom kroppen strängning" på 34" basar ?
Skriv svar