Strängar till aukustisk bas

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
jv
Medlem+
Inlägg: 536
Blev medlem: tis 06 nov 2007, 17:30
Ort: Göteborg

Strängar till aukustisk bas

Inlägg av jv »

Vad kör ni med?
Jag börjar ledsna på mina bronze-strängar,för mycket gnissel.
Har funderat på Thomastik flats som är relativt tunna och har ganska liten dragkraft.
Jag spelar på en Takamine 34".
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Thomastiks jazz flats gillar jag skarpt. Jag har aldrig testat dem på en akustisk bas, men på elbas är de iallafall mumma.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
gäst

Re: Strängar till aukustisk bas

Inlägg av gäst »

Jag har ingen erfarenhet alls när det kommer till akustiska basar...Skulle vilja få lite dock :roll: Thomastik är ju mycket omtyckta så det är nog ett säkert kort!!
Janne

Inlägg av Janne »

Jag kör Thomastik flat på min akustiska femma, funkar kanon tycker jag.
jv
Medlem+
Inlägg: 536
Blev medlem: tis 06 nov 2007, 17:30
Ort: Göteborg

Inlägg av jv »

Jan Brodin skrev:Jag kör Thomastik flat på min akustiska femma, funkar kanon tycker jag.
Bra volym och sustain?
Janne

Inlägg av Janne »

Nja, volymen blir ju mindre än med rundspunna, samma med sustainen. Fördelarna överväger ändå tycker jag, när jag spelar ihop med lite starkare instrument som saxar så linar jag basen. Sedan har jag en ultrabillig HB-bas så ljudvolymen är inte särskilt stark från början i det instrumentet.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Varför vill du ha tunna strängar med liten dragkraft? Jag tror inte en ackebas är "klenare" än en elbas - men jag kan ha fel! På min Washburn AB-20 har jag alltid haft lika tjocka som på mina elbasar (45-105). Ska precis lämna iväg den på avbandning o sen blir det GHS precision flats!
jv
Medlem+
Inlägg: 536
Blev medlem: tis 06 nov 2007, 17:30
Ort: Göteborg

Inlägg av jv »

dereborn skrev:Varför vill du ha tunna strängar med liten dragkraft? Jag tror inte en ackebas är "klenare" än en elbas - men jag kan ha fel! På min Washburn AB-20 har jag alltid haft lika tjocka som på mina elbasar (45-105). Ska precis lämna iväg den på avbandning o sen blir det GHS precision flats!
Jag slängde på ett set EB 50-110 flats på min förra acke,den halsen blev sig inte riktigt lik efteråt.
Tycker det är skoj å rockabilly slap'a lite ibland också,därför undrar jag om Thomastik kunde va nåt.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Jag tycker att Elixir-strängar låter jävligt bra på akustiska instrument, men det kanske bara är jag :P
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Skriv svar