Zon-strängar

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Zon-strängar

Inlägg av 200071 »

Jag fick med mig ett set Zon-strängar från Staffan i Glanshammar.

Jag satte på strängarna på min Manne och nu har jag repat lite mer ordentligt med den också. Jag är värdelös på att göra jämförelser och beskriva ljud. Men jag blev mycket glatt överraskad över strängarna. Min upplevelse är att Zon-strängarna är väldigt "kraftfulla", det blir ett bra tryck i ljudet, och tonen tränger fram väldigt bra utan att bli varken bumlig eller skramlig.

Jag har provat med många olika strängar genom åren, och jag har aldrig varit någon puritan, (jag spelar inte heller på så hög nivå...) men det sista har jag enbart köpt antingen Galli eller Newtone. Men jag köper gärna ZON-strängar framöver om de kommer vara åtkomliga till rimliga priser.
Användarvisningsbild
Elfström
VIP medlem
Inlägg: 1895
Blev medlem: tis 20 sep 2011, 18:17
Ort: Järfälla

Re: Zon-strängar

Inlägg av Elfström »

Kul att du blev nöjd, Peter.
:D :vinkar:
Shut up and play yer guitar!
Användarvisningsbild
TG
VIP medlem
Inlägg: 794
Blev medlem: mån 06 jul 2009, 14:59
Ort: Värmland

Re: Zon-strängar

Inlägg av TG »

200071 skrev:Jag fick med mig ett set Zon-strängar från Staffan i Glanshammar.

Jag satte på strängarna på min Manne och nu har jag repat lite mer ordentligt med den också. Jag är värdelös på att göra jämförelser och beskriva ljud. Men jag blev mycket glatt överraskad över strängarna. Min upplevelse är att Zon-strängarna är väldigt "kraftfulla", det blir ett bra tryck i ljudet, och tonen tränger fram väldigt bra utan att bli varken bumlig eller skramlig.

Jag har provat med många olika strängar genom åren, och jag har aldrig varit någon puritan, (jag spelar inte heller på så hög nivå...) men det sista har jag enbart köpt antingen Galli eller Newtone. Men jag köper gärna ZON-strängar framöver om de kommer vara åtkomliga till rimliga priser.
Håller med dig. Jag köpte ju den svarta Zon 519 och efter en dag som provinstrument i GH så kan man säga att strängarna var lite "fadda"... Bytte till det jag normalt kör på, Sadowsky SS Black label. Dessa fungerade inte alls på 519. Lite sladdriga och utan det tryck jag upplevde jag hade med Zon strängarna. (Kan vara pga att Zonens B-sträng var 130 istället för Sadowskys 125....) Beställde samma strängar som var på Zonen i Glanshammar, fick dem, strängade om och där satt den....!

Mycket bättre definition bättre topp och botten. Kommer bara köra Zon Nickel på min 519 hädanefter (och fortsätta med Sadowsky SS på mina andra basar.)
Zon, Fender, Mattissonbass, G&L, Yamaha, Cort (GS modell), Music Man, Monique & M700 by Jule, 2xVanderkley 112 MNT, Vanderkley Spartan, Ampeg 115 & 410.
Användarvisningsbild
Elfström
VIP medlem
Inlägg: 1895
Blev medlem: tis 20 sep 2011, 18:17
Ort: Järfälla

Re: Zon-strängar

Inlägg av Elfström »

Strängarna kommer från en mycket liten tillverkare i USA!
Väl värda att prova för ökad njutning och lust! :lol:

http://store.zonguitars.com/strings.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Bild

4str. Kostar 24:- USD

5str. Kostar 33:- USD

:vinkar:
Shut up and play yer guitar!
Användarvisningsbild
Levin
Medlem
Inlägg: 124
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 10:59
Ort: Örebro

Re: Zon-strängar

Inlägg av Levin »

Verkar grymma! Har testat Foderas nickel nyligen och gillar de verkligen både ljud och spelmässigt, finns det någon ungefärlig jämförelse mellan Zon och kända märken? :)
Bass is also nice to eat
Användarvisningsbild
Elfström
VIP medlem
Inlägg: 1895
Blev medlem: tis 20 sep 2011, 18:17
Ort: Järfälla

Re: Zon-strängar

Inlägg av Elfström »

Levin skrev:Verkar grymma! Har testat Foderas nickel nyligen och gillar de verkligen både ljud och spelmässigt, finns det någon ungefärlig jämförelse mellan Zon och kända märken? :)
Bra fråga!
Vilka kända märken tänker du på?

Zon strängarna håller minst samma tillverknings kvalité som DR, Thomastik, Newtone osv. enligt mitt personliga tyckande.
Jag har använt originalsträngar på Zon pga. jag tycker att det känns väldigt bra att spela på dem och att de är mycket jämna, och att det låter precis som jag vill att det skall låta av basen, genomträngande och balanserat med stadig botten och bra drag i toppen!
Skulle jag försöka jämföra så, får man mycket tryck och ton för slanten, utan rassel eller skrammel, och utan att det används några andra material än stål och nickel.
:D
Shut up and play yer guitar!
Användarvisningsbild
Levin
Medlem
Inlägg: 124
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 10:59
Ort: Örebro

Re: Zon-strängar

Inlägg av Levin »

Kul att höra! :D
Åh, till exempel populära strängar som DR Sun/Hi/Fatbeams, vet inte riktigt haha... Det låter ju som att de låter som Foderas! ;)
kanske får testa någon gång, kul med kvalitétsmärken som är väldigt jämna med bra ton!
Bass is also nice to eat
Skriv svar