Thomastik Flatwounds

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Thomastik Flatwounds

Inlägg av lowfreq »

Köpte mitt livs första set TI flats (JF344) och jag blev verkligen positivt överraskad.
Dom låter ju fantastiskt bra!
- Kärnfullt, fylligt, "bulligt" ljud, fantastisk definition, bra sustain, middiga på ett snyggt sätt.
Visst är det low tension.. men inte så farligt som jag trodde, funkar för mig.
Bästa flatwound-strängar jag nånsin testat!
Har dom på en av mina jazzbasar och dom kommer att få sitta kvar där!

Verkar finnas fler här som gillar dom?
Don't mess with me, I do not want any treble!
Janne

Re: Thomastik Flatwounds

Inlägg av Janne »

Yep, favoritsträngar.
Användarvisningsbild
Levin
Medlem
Inlägg: 124
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 10:59
Ort: Örebro

Re: Thomastik Flatwounds

Inlägg av Levin »

Yeah, de äger! Har lätt det bästa ljudet tycker jag, NÄSTAN oavsett vad man spelar/ska spela, sen att man får byta spelstil/lära sig spela är ju en annan sak... ;)
De låter verkligen fantastiskt bra! Jag har de på bandlös och det är verkligen super, hade på en bandad jazz innan och jag tyckte personligen att det blev lite... tamt? Vet inte riktigt om det är en bra beskrivning, och minns i dagsläget inte riktigt hur det lät utom att jag inte gillade det jämfört med rounds på en jazz...
Kan tänka mig att de skulle vara så himla grymma på p-bas, måste testa det någon gång!
Har varit sugen att sätta på en typ Yamaha RBX375 eller något, det borde bli... growligt! Eller en Warwick...
...synd att de kostar :D å andra sidan håller de ju för alltid och man vill aldrig byta de...
Tydligen ska deras jazz rounds vara som flats nästan exakt fast, tja, rounds! Det verkar helt... sjukt bra, det låter i mina öron som den 'perfekta' strängen soundmässigt för hur jag vill att det ska låta, men har inte testat de än.
...deras Powerbass verkar också coola.
Flatsen är dock garanterat störda strängar! Väl värda sitt pris och mer, tycker jag, de riktigt 'sjunger'! Det känns som... det känns verkligen mer organiskt när man spelar de tycker jag!
Bass is also nice to eat
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: Thomastik Flatwounds

Inlägg av Mungi »

Dom är de mest väljudande flatsen helt klart. Älskar verkligen den "musikaliska" middiga tonen och sustainen. Tyvärr är det för mycket gummiband för mig. Jag grämer mig mycket över det. Sen har jag upptäckt att dom passar på vissa basar men inte på andra. Med Darkstar-mickar låter de förvånansvärt kraftlösa till exempel. För att inte tala om hur mesiga dom låter på en Ric 4001. Vet inte vad det beror på men det kanske har med matchningen mellan strängarnas och mickarnas frekvenskurvor.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: Thomastik Flatwounds

Inlägg av Mungi »

En sak jag inte fattar med TI flats är varför dom gör dom långskaliga 34" så smala. Dom kortskaliga och superlånga är tjockare så det vore väl en enkel grej att göra långskaliga i samma tjocklek.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Thomastik Flatwounds

Inlägg av lowfreq »

Mungi skrev:En sak jag inte fattar med TI flats är varför dom gör dom långskaliga 34" så smala. Dom kortskaliga och superlånga är tjockare så det vore väl en enkel grej att göra långskaliga i samma tjocklek.
Håller med, dom kunde ju åtminstone erbjuda två olika gauges till långskaliga basar.
Dom funkar ju dock bra till P-basar och jazzbasar trots den låga tensionen, men det beror ju på att dom har så underbart skön ton i sig. -- Vet dock inte hur de är i en bandsättning när man öser på (diggar in) ordentligt?
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: Thomastik Flatwounds

Inlägg av Mungi »

För mig funkar det fint hemma, och då tänker jag alltid att dom låter ju så bra och känns inte så slappa ändå. Sen står man där med bandet och det är bara gummiband. Okej om man bara spelar nere vid stallet, men slår man an upp mot halsen till så känns det som man kan tänja strängen över vingen på basen. Trist, för dom låter ju så ofantligt underbart bäst.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
gabrieldahl
Medlem+
Inlägg: 868
Blev medlem: lör 14 aug 2010, 13:57
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Thomastik Flatwounds

Inlägg av gabrieldahl »

är jättesugen på att testa dem!! har bara spelat chromes innan och tycker att de är trevliga men väldigt stiffa, speciellt om man som jag har trötta handleder av och till och gillar att kunna spela mycket vid stallet á la jaco.
Min musik/basprylar på youtube: https://www.youtube.com/user/gabrieldahlgabridahl
Paradise League - Let's Go To Funk City: https://open.spotify.com/album/7JcHREvU ... tMzvcqTHKw
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Thomastik Flatwounds

Inlägg av lowfreq »

Flyttade över TI flatsen från jazzbasen till en P-bas och det är där dom skall vara!
Och det blev ännu bättre. Helt underbara Flats!

Tillägg:

Tycker inte strängarna känns särskilt sladdriga alls faktiskt.
Däremot känns dom tunna.. men det är jag på väg att vänja mig vid.

Tension måste ju vara väldigt mycket "värre" på en shortscale-bas, huh!
På en 34" känns dom inte anmärkningsvärt mjuka. Dom är sköna.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: Thomastik Flatwounds

Inlägg av Mungi »

Dom kortskaliga är tjockare så dom känns ungefär som samma tension, men dom är skönare för dom är tjockare. Det skulle vara perfekt om den tjockleken fanns som långskaliga.

Testa DR Legend på p-basen. Kan tänka mig och dom låter fantastiskt på en p-bas. Det är dom skönaste strängar jag testat. TI är dom som låter bäst.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Thomastik Flatwounds

Inlägg av lowfreq »

Får testa DR Legend framöver, verkar ju som du säger vara bra dom också.
Men jag är ruskigt nöjd med TI.

Är det inte bara E-strängen som skiljer short och longscale, 100 och 106 ?

Tänk om TI skulle göra 45-65-85-106, jisses vilken storsäljare de skulle bli.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
gardinen
Medlem
Inlägg: 349
Blev medlem: mån 23 aug 2010, 12:24
Ort: Trollhättan

Re: Thomastik Flatwounds

Inlägg av gardinen »

Thomastik flats på två av tre basar. Funderar på att testa Thomastik roundwounds på Sandberg basen.
Heja Fender!
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: Thomastik Flatwounds

Inlägg av Mungi »

lowfreq skrev:Får testa DR Legend framöver, verkar ju som du säger vara bra dom också.
Men jag är ruskigt nöjd med TI.

Är det inte bara E-strängen som skiljer short och longscale, 100 och 106 ?

Tänk om TI skulle göra 45-65-85-106, jisses vilken storsäljare de skulle bli.
Jag har sett olika uppgifter om tjockleken på olika ställen. På vissa ställen står det att E-strängen är 90 (eller var det 96 kanske) för långskaligt och 100 för kortskaligt. Dom kanske ändrat tjocklek under åren.

45-65-85-106 till långskaligt :tummenupp: Man kanske skulle mejlbomba TI med det önskemålet.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Thomastik Flatwounds

Inlägg av lowfreq »

Long scale... JF344
Bild

Short scale... JF324
Bild
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: Thomastik Flatwounds

Inlägg av Mungi »

Du har nog rätt. Det är jag som minns fel. Men superlong är .044 .057 .072 .096 så det vore enkelt för dom att göra .044 .057 .072 .106 för vanliga långskaliga.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++
Inlägg: 3715
Blev medlem: sön 18 feb 2007, 06:05
Ort: Fetholm

Re: Thomastik Flatwounds

Inlägg av DoggyD »

Så där ja, då sitter det äntligen TI-Flats på den svarta Glauben, pefekt injusterad av Hasse på Ad Lib.
Gissa om den sjunger nu, lol. Det gjorde den iofs. förut också, men nu SJUNGER den verkligen.
Gummisnoddar ? no way, ray. Snabb anpassning med ett (ännu) lättare anslag så var det biffat på nolltid.
Vilken ton, organisk är bara förnamnet. Aldrig mer stålrör/Chromes för min del, never ever again. GHS precision Flats däremot. Alltid. Tycker jag alltså. :idea:
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
Användarvisningsbild
bassmayhem
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 603
Blev medlem: tor 01 aug 2013, 13:57
Ort: Norrköping

Re: Thomastik Flatwounds

Inlägg av bassmayhem »

Mungi skrev:En sak jag inte fattar med TI flats är varför dom gör dom långskaliga 34" så smala. Dom kortskaliga och superlånga är tjockare så det vore väl en enkel grej att göra långskaliga i samma tjocklek.
Köp långa och klipp av dem! Borde inte det funka?
Basar: Fender, G&L, Kala, Lakland, NS Design, Tacoma och Warwick
Ljud: Ampeg, Bose, EBS, Eden, Fender, Genz Benz, QSC, TKS, Trace-Elliot och Yamaha
Tillbehör: Avalon Design, Boss, Cioks, EBS, Korg, Markbass, Roland, TC Electronic och Vovox
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: Thomastik Flatwounds

Inlägg av Mungi »

bassmayhem skrev:
Mungi skrev:En sak jag inte fattar med TI flats är varför dom gör dom långskaliga 34" så smala. Dom kortskaliga och superlånga är tjockare så det vore väl en enkel grej att göra långskaliga i samma tjocklek.
Köp långa och klipp av dem! Borde inte det funka?
Det är dom korta som är tjockare.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
bassmayhem
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 603
Blev medlem: tor 01 aug 2013, 13:57
Ort: Norrköping

Re: Thomastik Flatwounds

Inlägg av bassmayhem »

Mungi skrev:
bassmayhem skrev:
Mungi skrev:En sak jag inte fattar med TI flats är varför dom gör dom långskaliga 34" så smala. Dom kortskaliga och superlånga är tjockare så det vore väl en enkel grej att göra långskaliga i samma tjocklek.
Köp långa och klipp av dem! Borde inte det funka?
Det är dom korta som är tjockare.
Fast du skrev ju att de superlånga är tjocka.. Då borde ju de kunna bli o-superlånga... :?
Basar: Fender, G&L, Kala, Lakland, NS Design, Tacoma och Warwick
Ljud: Ampeg, Bose, EBS, Eden, Fender, Genz Benz, QSC, TKS, Trace-Elliot och Yamaha
Tillbehör: Avalon Design, Boss, Cioks, EBS, Korg, Markbass, Roland, TC Electronic och Vovox
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Thomastik Flatwounds

Inlägg av Mungi »

bassmayhem skrev:
Mungi skrev:
bassmayhem skrev:
Mungi skrev:En sak jag inte fattar med TI flats är varför dom gör dom långskaliga 34" så smala. Dom kortskaliga och superlånga är tjockare så det vore väl en enkel grej att göra långskaliga i samma tjocklek.
Köp långa och klipp av dem! Borde inte det funka?
Det är dom korta som är tjockare.
Fast du skrev ju att de superlånga är tjocka.. Då borde ju de kunna bli o-superlånga... :?
Jag vet, men jag hade fel tyvärr. Superlånga är marginelt tjockare än långa men E-strängen är samma. Kolla de andra inläggen.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: Thomastik Flatwounds

Inlägg av Mungi »

Sen är dom roundcore också. Det kan gå illa om man klipper för mycket.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
basolle
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 10 aug 2011, 23:05

Re: Thomastik Flatwounds

Inlägg av basolle »

Jag funderar på att beställa ett par flats eller rounds, men varifrån är smidigast och bäst? Har kollat på både stringsandbeyond och basstringsonline, är båda de amerikanska och blir det i så fall tull och sådant? Jag har verkligen ingen koll.

/Oliver
Användarvisningsbild
Levin
Medlem
Inlägg: 124
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 10:59
Ort: Örebro

Re: Thomastik Flatwounds

Inlägg av Levin »

Det blir lite tull från USA om man inte köper väldigt mycket strängar samtidigt! Då blir det ju, ja... mer tull.
basstingsonline rekommenderas starkt! Grym service utöver det grymma utbudet och leveransen/priserna.
Bass is also nice to eat
basolle
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 10 aug 2011, 23:05

Re: Thomastik Flatwounds

Inlägg av basolle »

Okej, tack för ditt svar! Om man skulle tänkas sig beställa två eller tre strängset, vad skulle tullen kunna hamna på då ungefär? :)
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Thomastik Flatwounds

Inlägg av bassace »

basolle skrev:Okej, tack för ditt svar! Om man skulle tänkas sig beställa två eller tre strängset, vad skulle tullen kunna hamna på då ungefär? :)
Räkna med tull+moms blir ca 30% på hela beloppet inkl frakt.
Skriv svar