La Bella och Sadowsky flats?

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

La Bella och Sadowsky flats?

Inlägg av Mungi »

Frustrerad som jag är över att TI Flats låter då fantastiskt men är för mycket gummiband för att använda så är jag tvungen att fortsätta utforska alla flats i världen. Just nu är jag nyfiken på Rotosound och Sadowsky.

Rotosound ska ska tydligen ha mycket topp och ha hög tension. Det borde placera dom när Chromes, men dom ska tydligen inte ga det där zinget som Chromes har.

Jag läste en recension av Sadowsky flats där det hävdades att de borde passa dom som glllar ljudet på TI men vill ha högre tension. Det verkar ju lovande.

Ska nog beställa ett set av varje och återkommer då med omdömen. Undrr tiden, är det nån som har erfarenhet av dessa båda och har några kloka ord att dela?

EDIT: ändrar rubriken efter till La Bella och Sadowsky.
Senast redigerad av Mungi den ons 31 jul 2013, 11:10, redigerad totalt 2 gång.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: Rotosound och Sadowsky flats?

Inlägg av Mungi »

Nu fick jag precis svar från den excellenta Jason på basstringsonline. Han rekommenderar Sadowsky Light Gauge eller La Bella Light Gauge / Extra Light gauge och menar att Rotosound har för mycket topp, precus som Chromes.

Ändrar trådrubriken till Sadowsky och La Bella istället.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Pelleper
Medlem+
Inlägg: 2381
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 11:58
Ort: Linköping

Re: La Bella och Sadowsky flats?

Inlägg av Pelleper »

Jag kommer nog att bevaka denna tråd, är också väldigt sugen på flats på en av mina Jazz:ar, dock så vill jag inte heller ha för mycket "gummiband" utan vill ha mer tension. Har aldrig testat flats förut, men har fått för mig att det skulle passa i bandet just nu (70-tals funk och soul).

Förresten, behöver man göra något med basen då man går från "vanliga" rounds till flats, typ fila i sadlarna eller något annat? En halsjustering förmodar jag behövs efter övergång och intonering?
/Pelle

Schatz Jazz, ARES Custom Jazz, 3/4 kontrabas
EBS HD350
EBS NeoLine 112 x2
EBS MicroBass II
Fender Rumble 100 V3
TC Polytune Mini
Användarvisningsbild
klasextas
VIP medlem
Inlägg: 1617
Blev medlem: mån 18 aug 2008, 12:49
Ort: Stockholm

Re: Sv: La Bella och Sadowsky flats?

Inlägg av klasextas »

Mungi skrev:Nu fick jag precis svar från den excellenta Jason på basstringsonline. Han rekommenderar Sadowsky Light Gauge eller La Bella Light Gauge / Extra Light gauge och menar att Rotosound har för mycket topp, precus som Chromes.

Ändrar trådrubriken till Sadowsky och La Bella istället.
Varför så tunna strängar, är det vad du föredrar eller låter de bättre?
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: La Bella och Sadowsky flats?

Inlägg av Mungi »

klasextas skrev:
Mungi skrev:Nu fick jag precis svar från den excellenta Jason på basstringsonline. Han rekommenderar Sadowsky Light Gauge eller La Bella Light Gauge / Extra Light gauge och menar att Rotosound har för mycket topp, precus som Chromes.

Ändrar trådrubriken till Sadowsky och La Bella istället.
Varför så tunna strängar, är det vad du föredrar eller låter de bättre?
Det är vad Jason rekommenderade. Jag frågade honom bara om flats som låter liknande TI men sa inget om gauge.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Skriv svar