Roundwounds vs. Flatwounds - här har ni skillnaderna!

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Sudden
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: sön 04 nov 2012, 14:00
Ort: LA

Roundwounds vs. Flatwounds - här har ni skillnaderna!

Inlägg av Sudden »

Skulle byta strängar på min bas, och tog mig då samtidigt friheten att snabbt slänga ihop en liten video för att själv höra hur skillnaden blev. Sen tänkte jag att fler kanske kan ha glädje av mitt arbete, så här kommer den:

http://youtu.be/lGyv49fntfM" onclick="window.open(this.href);return false;
Reghin-kontrabas 3/4 • Schatz J no. 16

Om mig
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Roundwounds vs. Flatwounds - här har ni skillnaderna!

Inlägg av HirYoshima »

Cool, bra idé!
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Re: Roundwounds vs. Flatwounds - här har ni skillnaderna!

Inlägg av Bassplaya »

Bra initiativ.
Vad är det för strängar?
Användarvisningsbild
Sudden
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: sön 04 nov 2012, 14:00
Ort: LA

Re: Roundwounds vs. Flatwounds - här har ni skillnaderna!

Inlägg av Sudden »

Bassplaya skrev:Bra initiativ.
Vad är det för strängar?
flatsen är LaBella deep talkin stainless steel .043 - .104, roundsen är av okänt märke, dom satt på när jag köpte basen (begagnad)
Reghin-kontrabas 3/4 • Schatz J no. 16

Om mig
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Re: Roundwounds vs. Flatwounds - här har ni skillnaderna!

Inlägg av Bassplaya »

Sudden skrev:
Bassplaya skrev:Bra initiativ.
Vad är det för strängar?
flatsen är LaBella deep talkin stainless steel .043 - .104, roundsen är av okänt märke, dom satt på när jag köpte basen (begagnad)
:tummenupp:
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Roundwounds vs. Flatwounds - här har ni skillnaderna!

Inlägg av Body&Soul »

Tack för den videon.
Som framgår av min presentation i en annan tråd har jag kvicknat till igen och ser mig om i basvärlden. Det där med strängar skapar en hel del funderingar särskilt som utbudet idag är så massivt. Det var skillnad förr när det inte fanns så mycket att välja på.

Har lyssnat på ljudet i videon och funnit att flatwound ligger närmast ljudet jag önskar. Men jämförelsen är gjord med rounds av okänt märke och årgång, är skillnaden i ljudbild signifikativ för flats vs. rounds?

Och hybriden däremellan, heter det halfrounds? Vad ger de för egenskaper?

Slutligen, förutom ljudet, hur känns de olika varianterna att spela på? Här tänker jag närmast på det mekaniska, inte vad öronen hör utan vad fingrarna har för synpunkter på de olika alternativen.
Användarvisningsbild
klasextas
VIP medlem
Inlägg: 1617
Blev medlem: mån 18 aug 2008, 12:49
Ort: Stockholm

Re: Roundwounds vs. Flatwounds - här har ni skillnaderna!

Inlägg av klasextas »

Body&Soul skrev:Tack för den videon.
Som framgår av min presentation i en annan tråd har jag kvicknat till igen och ser mig om i basvärlden. Det där med strängar skapar en hel del funderingar särskilt som utbudet idag är så massivt. Det var skillnad förr när det inte fanns så mycket att välja på.

Har lyssnat på ljudet i videon och funnit att flatwound ligger närmast ljudet jag önskar. Men jämförelsen är gjord med rounds av okänt märke och årgång, är skillnaden i ljudbild signifikativ för flats vs. rounds?

Och hybriden däremellan, heter det halfrounds? Vad ger de för egenskaper?

Slutligen, förutom ljudet, hur känns de olika varianterna att spela på? Här tänker jag närmast på det mekaniska, inte vad öronen hör utan vad fingrarna har för synpunkter på de olika alternativen.
Jag gillar också flats, men som med allt annat så tar det tid att vänja sig. De känns annorlunda för fingrarna helt enkelt, sliter inte lika mycket på fingertopparna! Halfrounds har jag testat, GHS pressure wounds tror jag de hette och de låter, inte så förvånande, som ett mellanting mellan flats och rounds - man får det litet "råare" från roundsen och slipper det värsta zinget. Jag gillar dem, tror jag ska sluta testa rounds och inse att halfrounds är min grej näst efter flats då! (Man måste förstås ha två basar, en med flats och en med (half)rounds...)
Mina enkla synpunkter, som glad amatör som inte testat alltför mycket varianter!
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Roundwounds vs. Flatwounds - här har ni skillnaderna!

Inlägg av Roger Hedin »

Bassplaya skrev:
Sudden skrev:
Bassplaya skrev:Bra initiativ.
Vad är det för strängar?
flatsen är LaBella deep talkin stainless steel .043 - .104, roundsen är av okänt märke, dom satt på när jag köpte basen (begagnad)
:tummenupp:
Med andra ord var dina roundwounds begagnade och lite lagom sunkiga medan flatsen var nya... :hmm:
I de första två klippen var det inte mycket skillnad; däremot med tonkontrollen uppe. Nu vet jag att många föredrar sina rounds inspelade och avklingade, men jag byter rätt ofta. Det skulle vara kul att höra jämförelse mellan NYA rounds och NYA flats. Nästa gång...? :nickar: :nickar: :nickar:
Bra initiativ! Absolut! :tummenupp:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Sudden
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: sön 04 nov 2012, 14:00
Ort: LA

Re: Roundwounds vs. Flatwounds - här har ni skillnaderna!

Inlägg av Sudden »

Roger Hedin skrev:
Bassplaya skrev:
Sudden skrev:
Bassplaya skrev:Bra initiativ.
Vad är det för strängar?
flatsen är LaBella deep talkin stainless steel .043 - .104, roundsen är av okänt märke, dom satt på när jag köpte basen (begagnad)
:tummenupp:
Med andra ord var dina roundwounds begagnade och lite lagom sunkiga medan flatsen var nya... :hmm:
I de första två klippen var det inte mycket skillnad; däremot med tonkontrollen uppe. Nu vet jag att många föredrar sina rounds inspelade och avklingade, men jag byter rätt ofta. Det skulle vara kul att höra jämförelse mellan NYA rounds och NYA flats. Nästa gång...? :nickar: :nickar: :nickar:
Bra initiativ! Absolut! :tummenupp:
Ja, där har du en stor felkälla om du gillar "nya" rounds. Själv föredrar jag inspelade rounds på jazzbas och flats på pbas.
Reghin-kontrabas 3/4 • Schatz J no. 16

Om mig
Användarvisningsbild
klasextas
VIP medlem
Inlägg: 1617
Blev medlem: mån 18 aug 2008, 12:49
Ort: Stockholm

Re: Roundwounds vs. Flatwounds - här har ni skillnaderna!

Inlägg av klasextas »

Sudden skrev: Själv föredrar jag inspelade rounds på jazzbas och flats på pbas.
Vad gillar du halfrounds som diskuteras ovan? Själv tycker jag de kommer rätt nära inspelade rounds...
Användarvisningsbild
Sudden
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: sön 04 nov 2012, 14:00
Ort: LA

Re: Roundwounds vs. Flatwounds - här har ni skillnaderna!

Inlägg av Sudden »

klasextas skrev: Vad gillar du halfrounds som diskuteras ovan? Själv tycker jag de kommer rätt nära inspelade rounds...
Har aldrig haft halfrounds på någon av mina basar så har inte kunnat prova sådana "på riktigt". Men det låter som att de borde låta bra på en jazzbas, så länge de inte blir för mulliga...
Reghin-kontrabas 3/4 • Schatz J no. 16

Om mig
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Roundwounds vs. Flatwounds - här har ni skillnaderna!

Inlägg av Roger Hedin »

Halfrounds, eller pressurewounds, gör sig bra på bandlös. Mindre gnissel, men ändå lite zzzing...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Roundwounds vs. Flatwounds - här har ni skillnaderna!

Inlägg av kmo »

Roger Hedin skrev:Halfrounds, eller pressurewounds, gör sig bra på bandlös. Mindre gnissel, men ändå lite zzzing...
Måste kanske testa såna på min Stingray. Sitter chromes på nu, inte helt rätt.. Suget efter rounds är galet stort, lite rädd om rosewoodbrädan dock... Finns väl iofs folk som kan slipa den dan behovet uppstår.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Roundwounds vs. Flatwounds - här har ni skillnaderna!

Inlägg av 41HZ »

Alltså jag har då velat fram o tillbaka mellan rounds o flats genom åren. Det har oftast slutat med att jag haft flats på låtar med rent ljud och rounds på låtar med distat. Och flats på bandlöst. Numera är det mest distat så inspelade rounds för hela slanten. Men suget efter flats finns där... Haha
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Roundwounds vs. Flatwounds - här har ni skillnaderna!

Inlägg av kmo »

Nu sitter det Lo-riders på den bandlösa Stingrockan, sjunger fint!!!!!
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Roundwounds vs. Flatwounds - här har ni skillnaderna!

Inlägg av Body&Soul »

Blev lite förbryllad av sträng-vokabulären först. Sen insåg jag att de nya begreppen helt enkelt är vad vi alltid kallat slipade respektive oslipade strängar..

Nå, jag köpte slipade strängar, ett set GHS Flatwounds. Ville ha kompromissen Pressurewounds men de fanns förstås inte på 4Sound i grannstan. Första intrycket var det mekaniska, sicken skillnad. Strängarna som satt på basen jag köpte måste ha varit en spinoff-produkt från Sandviks avdelning för slipmaterial. Dessa GHS-strängar är silkesmjuka. Däremot förvånades jag av att de var så "tröga". Läste att de var polerade med nån slags silikonmassa, och det kändes initialt. Efter att ha spelat nån timma har det lossnat, jag har väl nött bort silikonet och ersatt det med norrländskt fingerfett.

Tonen på dessa strängar var emellertid lite väl stum enligt min smak. Passar utmärkt till walking men är hopplösa när man vill ha lite "sustain", men det ligger väl liksom i sakens natur. Men jag gillar dem men blir samtidigt nyfiken på vad GHS Pressurewounds har för ljud. Det får bli nästa gång.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Roundwounds vs. Flatwounds - här har ni skillnaderna!

Inlägg av Roger Hedin »

Chromes har ganska mycket "bite" och är förhållandevis följsamma. Jag har dem på min bandlösa och Hagströmbasen, som trots flats har ett jäkla zzzzzinnnggg....
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Re: Roundwounds vs. Flatwounds - här har ni skillnaderna!

Inlägg av GurraG »

Satte nyligen på GHS Pressurewounds på min bandlösa bas. Jag skulle säga (åtminstone nu när strängarna är färska) att ljudet och känslan ligger ganska nära "snälla" oslipade strängar. Något dämpad diskant, men bibehållen sustain och lite snällare mot fingertopparna.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++
Inlägg: 6578
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 08:30
Ort: Perstropp

Re: Roundwounds vs. Flatwounds - här har ni skillnaderna!

Inlägg av Peavey Dude »

Jag kör ett enkelt recept.. Bandlös = flats, bandad = rounds. :D
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
Skriv svar