Ernie Ball Regular Slinky

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Lilldjuret
Medlem+
Inlägg: 1954
Blev medlem: ons 17 dec 2008, 10:23
Ort: Norberg

Ernie Ball Regular Slinky

Inlägg av Lilldjuret »

Bandkamraten kom hem med nya bassträngar han köpt åt mig på förfrågan i Stockholm! Inte bytt strängar på min femma på evigheter och det kändes som om att det var dags. Jag har hört mycket gott om cobaltsträngarna, men gillar inte brighta strängar speciellt mycket. Istället slog jag till på ett set EB 2836 - Nickelsträngar är min melodi men dessa gör inte mycket för att uppmuntra mig till att kittla på basen. Visst, tråkig klang kan jag komma över - i bandsammanhang rullar jag oftast av en del av diskanten då vi spelar reggae. Men B-strängen jag fick i paketet var helt tvärdöd. Den har knappt någon klang och tappar all botten och flås ovanför tredje bandet. Det är första gången jag köper ett femsträngat set av Ernie Ball men är det ringa priset till trots väldigt besviken på den ojämna kvalitén. Någon som har haft liknande erfarenheter med dessa strängar?
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Ernie Ball Regular Slinky

Inlägg av RolleHarris »

Jag har fått döda E-strängar direkt ur paktetet från EB. Är de inte döda direkt ur paketet så dör de på typ 2 dagar. Inte bra alls enligt mig
Lilldjuret
Medlem+
Inlägg: 1954
Blev medlem: ons 17 dec 2008, 10:23
Ort: Norberg

Re: Ernie Ball Regular Slinky

Inlägg av Lilldjuret »

Alltid lika roligt att betala massa pengar för saker som inte fungerar som det ska...
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Ernie Ball Regular Slinky

Inlägg av RolleHarris »

Jag tycker att de strängar som har bäst kvalite är Daddario. Jag har aldrig fått en dålig Daddariosträng.
Lilldjuret
Medlem+
Inlägg: 1954
Blev medlem: ons 17 dec 2008, 10:23
Ort: Norberg

Re: Ernie Ball Regular Slinky

Inlägg av Lilldjuret »

RolleHarris skrev:Jag tycker att de strängar som har bäst kvalite är Daddario. Jag har aldrig fått en dålig Daddariosträng.
Okej! Hittills har jag mest växlat mellan Blue Steels, Maruszczyk och R.Cocco till femman. Aldrig blivit missnöjd med några av de seten, men du använder alltså XL-serien? De har jag använt rätt flitigt på mina fyror tidigare, men aldrig blivit kompis med hur de känns. Har kanske inte provat nickelvarianterna helt enkelt! Annars kanske de är en billig och enkel fix inför gigget på söndag... :D
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Ernie Ball Regular Slinky

Inlägg av RolleHarris »

Xl nickel tycker jag är riktigt bra
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: Ernie Ball Regular Slinky

Inlägg av Bullen »

Vill minnas att jag köpte ett sett EB som tvärdog fort med och som lät ganska mycket avföring redan ur paketet. Tycker det är rätt vanligt tyvärr även med andra tillverkare, rotosound och GHS t.ex. DR har aldrig svikit så jag kör på dem tills motsatsen är bevisad.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Lilldjuret
Medlem+
Inlägg: 1954
Blev medlem: ons 17 dec 2008, 10:23
Ort: Norberg

Re: Ernie Ball Regular Slinky

Inlägg av Lilldjuret »

Ja. Lite underligt att det första set man köper med EB är dodgy... Man kan ju ha extrem otur då sannolikheten ju är ganska låg att det första paket man öppnar är rent skräp. Har redan strängat på mina gamla R.Cocco igen... Rotosound har jag också haft otur med på fyran. Lät inget vidare om de strängarna.
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++
Inlägg: 2929
Blev medlem: fre 11 jan 2013, 19:47
Ort: Älta/ Nacka

Re: Ernie Ball Regular Slinky

Inlägg av Hågge »

Jag har kört på "Slinkys" i 20 år och faktiskt aldrig fått en dålig sträng.
Skriv svar