Mystiskt fenomen

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++
Inlägg: 2929
Blev medlem: fre 11 jan 2013, 19:47
Ort: Älta/ Nacka

Mystiskt fenomen

Inlägg av Hågge »

Jag har vid några tillfällen varit med om att en sträng på basen helt plötsligt får värsta Mwaau ( bandlös) soundet. Den liksom sjunger och vibrerar helt annorlunda än övriga strängar. Det har inträffat med olika strängmärken på olika basar men främst på A och D strängen. Just nu har jag fetaste Mwaau soundet på A-strängen på min Stingray, det sitter Cobalts på. Alla mina basar är bandade.

Någon som vet vad jag talar om? Vad beror det på?
Senast redigerad av Hågge den fre 29 nov 2013, 18:24, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Mystiskt fenomen

Inlägg av bjelkeman »

Kan det inte vara att strängen har vridit/tvinnat sig, så att den är vriden åt ett håll. Har läst om att det kan hända och att det får konstiga ljud effekter då strängen svänger. Men vad vet jag? :)
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Yossarian
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: lör 07 nov 2009, 16:03

Re: Mystiskt fenomen

Inlägg av Yossarian »

Jag har samma fenomen på min p-bas! Fast på d-strängen och tydligast från band 10 och uppåt. Strängad med TI jazz flats.
Jättemärkligt fenomen men det låter magiskt, hade velat att alla strängarna lät så...!
Användarvisningsbild
James Bond
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: sön 07 apr 2013, 19:51
Ort: Stockholm

Re: Mystiskt fenomen

Inlägg av James Bond »

Det beror nog på vibrationer mot anliggande band. Varit med om det på vissa basar över tolfte band, särskilt basar med lite mer strängtryck, alt. högre stränghöjd.
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++
Inlägg: 2929
Blev medlem: fre 11 jan 2013, 19:47
Ort: Älta/ Nacka

Re: Mystiskt fenomen

Inlägg av Hågge »

Yossarian skrev:Jag har samma fenomen på min p-bas! Fast på d-strängen och tydligast från band 10 och uppåt. Strängad med TI jazz flats.
Jättemärkligt fenomen men det låter magiskt, hade velat att alla strängarna lät så...!
+1 Magiskt är ordet :)
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++
Inlägg: 2929
Blev medlem: fre 11 jan 2013, 19:47
Ort: Älta/ Nacka

Re: Mystiskt fenomen

Inlägg av Hågge »

I mitt fall, de två senaste gångerna detta inträffat, är det på hela strängen och alla band.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Mystiskt fenomen

Inlägg av Jan Hellman »

Ibland får man dåliga strängar i ett nytt paket och ibland kan man själv sabba en sträng när man klipper den när man byter strängar. Men jag vågar sätta en 20-lapp på att lindningen släppt runt kärnan. Finns bara en sak att göra. Byt sträng.
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++
Inlägg: 2929
Blev medlem: fre 11 jan 2013, 19:47
Ort: Älta/ Nacka

Re: Mystiskt fenomen

Inlägg av Hågge »

Irbit skrev:Ibland får man dåliga strängar i ett nytt paket och ibland kan man själv sabba en sträng när man klipper den när man byter strängar. Men jag vågar sätta en 20-lapp på att lindningen släppt runt kärnan. Finns bara en sak att göra. Byt sträng.
Det är förmodligen så det ligger till. Vore grymt att ha ett helt set som låter på detta vis.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Mystiskt fenomen

Inlägg av Jan Hellman »

Hågge skrev:
Irbit skrev:Ibland får man dåliga strängar i ett nytt paket och ibland kan man själv sabba en sträng när man klipper den när man byter strängar. Men jag vågar sätta en 20-lapp på att lindningen släppt runt kärnan. Finns bara en sak att göra. Byt sträng.
Det är förmodligen så det ligger till. Vore grymt att ha ett helt set som låter på detta vis.
Det kan vara hyfsat lätt fixat. Köp strängar med rund kärna, slarva när du klipper strängarna och var slarvig när du sätter på strängarna. Med lite tur så släpper lindningen.... ;)
Skriv svar