La Bella flats

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

La Bella flats

Inlägg av lowfreq »

Har nu testat La Bella 760FS (45-65-85-105) flatwounds.

Jag gillar dom verkligen skarpt. Grymt sköna och thumpiga.
Dom är typ polerade och ser ut som silver-stänger utan synliga "räfflor", coolt.
Riktigt sköna för fingrarna.. och helt klart medium-tension.

Ljudet - dom låter störtskönt thumpiga och basiga, dom har inget av brillan som finns t ex i chromes utan det låter Motown right out of the box, men, dom har en skön definition ändå.. så det är inte bara muller.

Det känns rätt ballt att lira på dem.. för man hör att Jamerson, Duck Dunn och alla andra körde på dessa på 60-talet och i viss mån 70-talet. Helt klart vintage-flats. Feeet ton.


Jag är egentligen ingen flatwound-nisse, mina favvo-strängar till P-bas är DR Hi-Beams 50-110 och det är dom jag har på min enda P-bas. Men när/om jag skaffar mig en till P-bas så blir det Flats på den och då ligger dessa La Bella bra till.

Jag gillar Thomastik och GHS också. Thomastik är dock lite fjuttiga och "boppiga" i karaktären medans GHS och La Bella är mera "Man-strings" :) d v s mer robusta då man kan trycka till ordentligt i anslaget och det svarar skönt med tryck och punch.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
Chopper
Medlem+
Inlägg: 1899
Blev medlem: fre 05 dec 2008, 15:56
Ort: Torsby
Kontakt:

Re: La Bella flats

Inlägg av Chopper »

Jag har inte testat så många flats. Chromes, Fender, Thomastik, Höfner och ett set som jag glömt bort vad de hette. Jag tycker alla dessa är ok. Thomastik är dock för mjuka för mej. Höfner och de där jag glömt låter dock bäst direkt ur förpackningen. Fender blir fina efter ett litet tag. Chromes är lite för brighta för mej, men jag har dom på den bandlösa och där gör de sig fint.
Jag har länge tänkt köpa La Bella flats. Jag har ett set La Bella quarter rounds på min favvobas. De är också sådär perfekta direkt ut ur kartongen. Inte överdrivet zingiga utan med mycket kärna i ljudet. De är dock lätt skumma till att börja med. släta men ändå inte då de är slipade, men inte ända ned till mitten av tråden.
Nästa gång får det bli ett set La Bella flats. Frågan är då vad som skiljer de "vanliga" mot James Jamerson-signature...
http://www.myspace.com/superscreamersweden" onclick="window.open(this.href);return false;
http://open.spotify.com/artist/7B4p8IIC3HhzMZw9BFbCSm" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.gehor.org/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2537
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: La Bella flats

Inlägg av Håcke »

Tack för recensionen och tipset!

MLJB pratade gott om flats idag och jag börjar fundera på att testa.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: La Bella flats

Inlägg av HirYoshima »

Själv har jag precis köpt ett par Rotosound black nylons - feta var de, e-strängen var 115, mina gamla black nylons var e-strängen 100 på... ska bli spännande. Nästa gång jag köper strängar ska jag nog prova La Bella (eller om jag köper en till bas så klart).
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++
Inlägg: 3715
Blev medlem: sön 18 feb 2007, 06:05
Ort: Fetholm

Re: La Bella flats

Inlägg av DoggyD »

Chopper skrev:Jag har inte testat så många flats. Chromes, Fender, Thomastik, Höfner och ett set som jag glömt bort vad de hette. Jag tycker alla dessa är ok. Thomastik är dock för mjuka för mej. Höfner och de där jag glömt låter dock bäst direkt ur förpackningen. Fender blir fina efter ett litet tag. Chromes är lite för brighta för mej, men jag har dom på den bandlösa och där gör de sig fint.
Jag har länge tänkt köpa La Bella flats. Jag har ett set La Bella quarter rounds på min favvobas. De är också sådär perfekta direkt ut ur kartongen. Inte överdrivet zingiga utan med mycket kärna i ljudet. De är dock lätt skumma till att börja med. släta men ändå inte då de är slipade, men inte ända ned till mitten av tråden.
Nästa gång får det bli ett set La Bella flats. Frågan är då vad som skiljer de "vanliga" mot James Jamerson-signature...
LOL, manstrings är ju liksom .0.52" .0.73" .0.95" .110" och Deep Talkin' .0.45" - .105" är inte direkt några cheesecutters om man säger så, men ändå. Deep Talkin' är de allra bästa slipers jag någonsin haft. GHS Precision Flats har fått en värdig utmanare som för mej tagit över förstaplatsen. :tummenupp:
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
Användarvisningsbild
James Bond
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: sön 07 apr 2013, 19:51
Ort: Stockholm

Re: La Bella flats

Inlägg av James Bond »

la bella flats är klassiker!
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Re: La Bella flats

Inlägg av Enbasist »

Gillar La Bella flats 45-105 men mest på P-bas då. Ok, men inte riktigt lika klockrent på jazzbas i mina öron.
Användarvisningsbild
Ente
VIP medlem
Inlägg: 1046
Blev medlem: ons 07 nov 2012, 08:31
Ort: Solhöjden, Märsta/Sigtuna, Stockholm

Re: La Bella flats

Inlägg av Ente »

Har i omgångar satt på La Bella flats Jamerson på min J, men har inte gett strängarna och fingrarna tillräcklig tid tidigare, men nu har dom suttit på ett tag och jag gillar dom mer och mer. Tungt och stumt ljud, tror dom passar bra (iaf för mig) för blues och reggae.

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk
Stagg EDB34 , Squier VM bandlös , Squier CV P70s
Hartke KB12 , Ampeg B2R
Sonic EV 15BX, fEarful 15sub , GK MBX115

_____
JR Invention - Riff-based Rock
Användarvisningsbild
JazzBassillen
Medlem+
Inlägg: 1105
Blev medlem: tis 04 jan 2011, 15:26
Ort: Lund

Re: La Bella flats

Inlägg av JazzBassillen »

Efter ett långt och lyckligt liv med Rotosound rounds, lät jag mig i Februari övertalas av en i stort sett enig PB-kår att stränga P-basen med flats. http://pratabas.se/viewtopic.php?f=5&t=62877&start=25" onclick="window.open(this.href);return false;

Eftersom syftet var att låta som Jamerson och Dunn mfl. föll valet på "La Bella 760M James Jamerson".

Ljudet var helrätt direkt ur paketet. Känslan var helskum.

Nu när fingrarna har acklimatiserat sig, känns det fanfuckingtastic.
Schatz P/J, Fender Jazz CIJ, Ibanez AEB 10BK, Framus Triumph 4/60 EUB, Squier VM bandlös, Noname 3/4 plywoodkontra
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: La Bella flats

Inlägg av lowfreq »

Enbasist skrev:Gillar La Bella flats 45-105 men mest på P-bas då. Ok, men inte riktigt lika klockrent på jazzbas i mina öron.
Ja, så tänker jag åsså.
JazzBassillen skrev:...föll valet på "La Bella 760M James Jamerson".

Ljudet var helrätt direkt ur paketet. Känslan var helskum.

Nu när fingrarna har acklimatiserat sig, känns det fanfuckingtastic.
Ja 760M måste man ju bara testa, dom är nog stiffa men.. kanske inte är så farligt ändå.
t ex Pino har ju Thomastik på en P och 760M på annan.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: La Bella flats

Inlägg av lowfreq »

DoggyD skrev:...Deep Talkin' är de allra bästa slipers jag någonsin haft. GHS Precision Flats har fått en värdig utmanare som för mej tagit över förstaplatsen. :tummenupp:
:thumbsup:
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++
Inlägg: 3715
Blev medlem: sön 18 feb 2007, 06:05
Ort: Fetholm

Re: La Bella flats

Inlägg av DoggyD »

lowfreq skrev:
Enbasist skrev:Gillar La Bella flats 45-105 men mest på P-bas då. Ok, men inte riktigt lika klockrent på jazzbas i mina öron.
Ja, så tänker jag åsså.
JazzBassillen skrev:...föll valet på "La Bella 760M James Jamerson".

Ljudet var helrätt direkt ur paketet. Känslan var helskum.

Nu när fingrarna har acklimatiserat sig, känns det fanfuckingtastic.
Ja 760M måste man ju bara testa, dom är nog stiffa men.. kanske inte är så farligt ändå.
t ex Pino har ju Thomastik på en P och 760M på annan.
Köp manstrings åt mej när du skickar i väg nästa beställning, tackar.
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: La Bella flats

Inlägg av lowfreq »

DoggyD skrev:Köp manstrings åt mej när du skickar i väg nästa beställning, tackar.
Yep det ser jag till!
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
gardinen
Medlem
Inlägg: 349
Blev medlem: mån 23 aug 2010, 12:24
Ort: Trollhättan

Re: La Bella flats

Inlägg av gardinen »

Jag har 760FL på dena ena p-basen och Thomastik på den andra. Det kompletterar väldigt bra. La Bella strängarna har blivit väldigt "thumpiga" nu efter c:a två månader. Passar kanske inte alla stilar, och då passar Thomastik bättre.
Heja Fender!
Användarvisningsbild
Ljudfreak
Medlem+
Inlägg: 555
Blev medlem: fre 03 aug 2007, 15:14
Ort: Stockholm

Re: La Bella flats

Inlägg av Ljudfreak »

760FL är mitt val just nu. Det jag gillar mest med dem är att de ger ett färdigmixat ljud. Det är liksom bra från början. Ibland tror man att det ska låta tunt att spela i D t ex, men med flats blir fundamentet i grundtonen så tydligt att någon femma inte behövs.

Har provat Thomastik som var sladdriga, Chromes som var brighta. LaBella funkar.
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Re: La Bella flats

Inlägg av newheartshadow »

Har ett par 760M på ingång, ska testa hur de ter sig i BEAD på P-78:an. Nån som provat?
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: La Bella flats

Inlägg av Mungi »

lowfreq skrev:Har nu testat La Bella 760FS (45-65-85-105) flatwounds.

Jag gillar dom verkligen skarpt. Grymt sköna och thumpiga.
Dom är typ polerade och ser ut som silver-stänger utan synliga "räfflor", coolt.
Riktigt sköna för fingrarna.. och helt klart medium-tension.

Ljudet - dom låter störtskönt thumpiga och basiga, dom har inget av brillan som finns t ex i chromes utan det låter Motown right out of the box, men, dom har en skön definition ändå.. så det är inte bara muller.

Det känns rätt ballt att lira på dem.. för man hör att Jamerson, Duck Dunn och alla andra körde på dessa på 60-talet och i viss mån 70-talet. Helt klart vintage-flats. Feeet ton.


Jag är egentligen ingen flatwound-nisse, mina favvo-strängar till P-bas är DR Hi-Beams 50-110 och det är dom jag har på min enda P-bas. Men när/om jag skaffar mig en till P-bas så blir det Flats på den och då ligger dessa La Bella bra till.

Jag gillar Thomastik och GHS också. Thomastik är dock lite fjuttiga och "boppiga" i karaktären medans GHS och La Bella är mera "Man-strings" :) d v s mer robusta då man kan trycka till ordentligt i anslaget och det svarar skönt med tryck och punch.
På din beskrivning så vet jag att du skulle älska DR Legend. Testa dom vid tillfälle.

EDIT: har nog ett oanvänt set om du är intresserad.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: La Bella flats

Inlägg av lowfreq »

Mungi skrev:På din beskrivning så vet jag att du skulle älska DR Legend. Testa dom vid tillfälle.

EDIT: har nog ett oanvänt set om du är intresserad.
Ok,
Då vet jag att du har ett set, om det skulle vara läge. :thumbsup:
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
boozter
Medlem
Inlägg: 149
Blev medlem: tor 22 aug 2013, 11:35

Re: La Bella flats

Inlägg av boozter »

LaBella 760FL är de bästa flats jag har testat och trots att de är tunna jämfört med de mer manliga seten, som Jamersonvarianten, så finns det mer botten att tillgå än jag någonsin kommer att behöva. Lagom tension att spela på dessutom. Har dem givetvis på en P-bas, tycker föga kontroversiellt att flats låter bäst på en sådan.
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: La Bella flats

Inlägg av lowfreq »

lowfreq skrev:...när/om jag skaffar mig en till P-bas så blir det Flats på den och då ligger dessa La Bella bra till.
Jahapp, det har blivit fler P-basar...

P-61:an har fått La Bella 760FS - Grymma!
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: La Bella flats

Inlägg av lowfreq »

Tänk vad tid och pengar man hade sparat om man hade testat dessa La Bella i ett tidigare skede.
760FS sitter kvar på P-61:an och är nu inspelade och låter/känns ... underbara!
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
Fluktbas
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: tor 28 mar 2013, 21:36

Re: La Bella flats

Inlägg av Fluktbas »

Beställde den ordentliga Jamerson-varianten med B-sträng, och några fetare Chromes så att de blir balanserat till B-strängen. Så manligt att dopingpolisen ville ta en titt på paketet i tullen.

LaBella har en slät och helt blank nästan silverglänsande yta, medan Chromes är oerhört vackra med sin stålgrå och något mer strukturerade yta. Jag tycker Motown hörs direkt från LaBella med den där typiska tunga muddiga tonen. Chromes är lite brightare och låter kanske lite mer moderna. Så det blev Chromes till slut med 0.132, 0.100, 0.090, 0.075.
Användarvisningsbild
klasextas
VIP medlem
Inlägg: 1617
Blev medlem: mån 18 aug 2008, 12:49
Ort: Stockholm

Re: La Bella flats

Inlägg av klasextas »

Jag väntar på ett set LaBella medeltjocka. Ska bli kul att testa!
Skriv svar