rickenbacker strängar

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
boby
Medlem
Inlägg: 490
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 13:47
Ort: gråbo/lerum göteborg

rickenbacker strängar

Inlägg av boby »

såg att det går att köpa rickenbacker strängar till hyggligt pris. är det nån som provat dessa.?
mest nyfiken. annars kanske det är bättre om man kan få tag i marcbass och köpa maruz,strängar.som jag vet är riktigt bra och passar mig perfekt. funderar på att prova nickelvarianten som omväxling,vad tycks om det?
(gäller ricken i första hand).
Bild
Användarvisningsbild
yanaha
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 12 jan 2014, 12:43
Ort: Bålsta
Kontakt:

Re: rickenbacker strängar

Inlägg av yanaha »

Jag? -är lika nyfiken som ovanstående [boby] När Jag hade min 1:a Rick (1978-81) körde Jag alltid Rotosound. Vet ej varför -kändes bäst? Då...
Yanaha (Rickenbacker 4001 -76, Epiphone T-bird, Yamaha BB200, Ibanez AEB10EDVS1202, Squire PB. Marshall: VBA400, VBC215, MBC410, Band: ZONIC ATTACK MK I -76, MK II -78, MK III -81, MK IV -83, MK V -85, MK XXXV 2013 -2 B continued.
Användarvisningsbild
Danny
Medlem+
Inlägg: 1304
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 15:22
Ort: Kungsängen

Re: rickenbacker strängar

Inlägg av Danny »

Dem verkar spännande. Kommer nog beställa ett par när det blir dags att byta. A och D är ju lite tunnare för att ge ett jämnare strängtryck.
Thunderhoney
Gibson LP DC Tribute Bass
ESP Classic 400 J-Bas
Fender Studio Bass // Acoustic 320-406 // HX Stomp
Användarvisningsbild
boby
Medlem
Inlägg: 490
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 13:47
Ort: gråbo/lerum göteborg

Re: rickenbacker strängar

Inlägg av boby »

oj. kanske är en bra ide. men känns spontant lite skumt med tunnare strängar imitten.
kitte
VIP medlem
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 25 okt 2010, 18:57

Re: rickenbacker strängar

Inlägg av kitte »

A-D tror ni att man märker det! de tror jag man gör (bättre strängtryck)?
Jag kör på dehär

Bild
Användarvisningsbild
Danny
Medlem+
Inlägg: 1304
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 15:22
Ort: Kungsängen

Re: rickenbacker strängar

Inlägg av Danny »

Egentligen är det inte skumt alls. Dem är ju framtagna av John Hall och gänget på Rickenbacker för att passa dem ibland tjuriga halsarna på (kanske främst gamla) Rickenbackers. Många av problemen med 4001:or beror ju på att folk satt på strängar med för mycket tension.
Så vitt jag förstår så gör de något tunnare A och D strängarna att det blir ett jämnare strängtryck vilket passar halsarna.

/D
Thunderhoney
Gibson LP DC Tribute Bass
ESP Classic 400 J-Bas
Fender Studio Bass // Acoustic 320-406 // HX Stomp
kitte
VIP medlem
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 25 okt 2010, 18:57

Re: rickenbacker strängar

Inlägg av kitte »

Ok så du menar att gänget på rick erkänner att halsarna är svaga ,så då gör man nya strängar som man döper till Rickenbacker string.,Då blir summering rick har dåliga halsar . Ja det vet vi men jag har sen slutet av 60-början av 70 talet ägt lånat rick och strängat med olika strängar olika tension (utbudet var ju inte så stort på den tiden) men har aldrig haft problem med det . Nu har det med saken att göra att nu har jag bara en Kasuga som jag har förstärkt med en platta bak på halsen med extrem låg sträng höjd så gudomlig . Så vad vet jag ,du har säkert rätt. Förlåt kom nog lite från ämnet.Skall absolut beställa sådana för att testa blir spännande
/Ch
Användarvisningsbild
Danny
Medlem+
Inlägg: 1304
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 15:22
Ort: Kungsängen

Re: rickenbacker strängar

Inlägg av Danny »

Nja tror nog inte att dem skulle erkänna att halskonstruktionen är en svag punkt. Men däremot har ju dem ju sagt att de tidiga 4001 byggdes för de flats som fanns tillgängliga på den tiden. Och dem hade ju betydligt mindre tension än dagens strängar. Det är egentligen samma problem som ger tail-lift på Ricks. Konstruktionen är svagare pga stallets utformning vilket gör att stängankaret reser sig med tiden. Vad jag vet är det inte många Ricks som inte lider eller har lidit av det problemet. Det gick väl tom så långt att Rickenbacker ändrade på stallet under en period och la till 2 extra skruvar. Men pga klagomål från kunderna så tog dem bort det. Trots att det var en förbättring. :)

Hursom så var det iaf varför dem tagit fram strängarna vi pratade om. Och det var den förklaringen jag hittade på Rick Resource. Hur sann den är vågar jag inte sia om. Men det verkar iaf vara av den anledningen som de sätter ihop strängseten med tunnare A och D strängar.

/D
Thunderhoney
Gibson LP DC Tribute Bass
ESP Classic 400 J-Bas
Fender Studio Bass // Acoustic 320-406 // HX Stomp
kitte
VIP medlem
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 25 okt 2010, 18:57

Re: rickenbacker strängar

Inlägg av kitte »

Du har helt säkert rätt, i vilket fall så skall jag testa dom.Nu har jag iof ingen rick men en Kasuga som är kanske lika bra som org (nu ljuger jag )
Skall bli intressant Och billiga är dom också
Användarvisningsbild
boby
Medlem
Inlägg: 490
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 13:47
Ort: gråbo/lerum göteborg

Re: rickenbacker strängar

Inlägg av boby »

lite fegt, men jag väntar nyfiket på resultatet. :vinkar:
kitte
VIP medlem
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 25 okt 2010, 18:57

Re: rickenbacker strängar

Inlägg av kitte »

ja fegt, men jag vill inte ge mig in i strid.Fan jag blev sugen på en Rick typ 68-69 dyra vad tror ni .Förlåt att jag kom i från ämnet hoppas de är ok( Är dom snyggaste basar som någon sin har tillverkats så de så) Fråger på de.Nä jag tänkte väl de
Användarvisningsbild
Danny
Medlem+
Inlägg: 1304
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 15:22
Ort: Kungsängen

Re: rickenbacker strängar

Inlägg av Danny »

Strid om vad?
Finns inget att strida om. :) Jag vart själv nyfiken på strängarna och hamnade på Rick Resource som är en i princip outtömlig källla på info om Rickenbackers. Så det är numera min "go to" källa för allt Rickenbacker relaterat. Men likväl kan ju även dem ha fel :)

Kitte jag håller med dig om att de sena 60-talarna är sjuuuuukt snygga! Skulle gärna köpa en sån jag med om pengarna fanns. Men nu får jag nöja mig med min 77'a.

/D
Thunderhoney
Gibson LP DC Tribute Bass
ESP Classic 400 J-Bas
Fender Studio Bass // Acoustic 320-406 // HX Stomp
Användarvisningsbild
boby
Medlem
Inlägg: 490
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 13:47
Ort: gråbo/lerum göteborg

Re: rickenbacker strängar

Inlägg av boby »

efter -08 är det samma mått som dom äldre om jag inte missminner mig. min-10 är smidigare i halsen och lite annan kropp känns det som än min tidigare -95. dessutom är banden kraftigare och halsen stabilare. rick är nog den enda som jag inte byter mot en vintige. har haft en 70 talare också ,men trivs bättre med denna.
Användarvisningsbild
Danny
Medlem+
Inlägg: 1304
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 15:22
Ort: Kungsängen

Re: rickenbacker strängar

Inlägg av Danny »

boby skrev:efter -08 är det samma mått som dom äldre om jag inte missminner mig. min-10 är smidigare i halsen och lite annan kropp känns det som än min tidigare -95. dessutom är banden kraftigare och halsen stabilare. rick är nog den enda som jag inte byter mot en vintige. har haft en 70 talare också ,men trivs bättre med denna.
Ja jag läste det att de nya 4003:orna har fått lite smalare halsar vilket är bra. Testade en tidig 2000 och den tyckte jag hade alldeles för "fet" hals. Men det verkar ju vara lite olika också tom inom samma år ibland.
Thunderhoney
Gibson LP DC Tribute Bass
ESP Classic 400 J-Bas
Fender Studio Bass // Acoustic 320-406 // HX Stomp
Skriv svar