D'Addario Flex Steels

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

D'Addario Flex Steels

Inlägg av bjelkeman »

Magnus från Crafton sökte efter ett par recensenter för de nya stålsträngarna från D'Addario, Flex Steels. Hjälpsamma som vi är här på PrataBas så ställde vi givetvis upp och hjälpte till. ;) Ni andra kan ju lägga till era recensioner här med om ni vill.

Jag fick ett packet häromdagen. Jag har aldrig A/B testat strängar på samma bas tidigare så jag tänkte varför inte göra det ordentligt? Jag har två stycken Ibanez Roadstar Series II RB850. På en av dem sitter det Earnie Ball Cobalt strängar i den tjocklek som jag föredrar 45-105. Den andra hade jag inte gjort i ordning ännu sen jag köpte den, så den var perfekt att byta strängar på. Sagt och gjort. (Med tanke på att jag normalt inte spelar på stålsträngar och är nybörjare rent allmänt, ta det hela med en nypa salt eller två...)

Jag har ingen aning om va dessa kommer att kosta. På BassStringsOnline.com så är det $20. Men under 350kr lär det väl aldrig bli i Sverige?

Bild

Det här var det paketet som jag fick, så 45, 65, 85, 105. Det satt några andra stainless strängar på basen, men jag vet inte vad det var. Intressant är att det känns som Flex Steels hade lite mindre tension än det som satt på, så halsböjen vart lite mer uttalad, men kanske under en millimeter. Måste justera halsen lite med andra ord.

Bild
Bild
Bild[

Perforering var lite si och så. Men förpackningen i övrigt gillade jag då den visar hur mycket last/tension varje sträng bidrar med (som för övrigt går att se på D'Addarios webbsajt med) och förklara föredömligt hur olika strängtyper fungerar och vad för egenskaper de har, även om det hade varit bättre med den förklaringen på utsidan.

Bild

Strängarna kommer förseglade i en plastpåse, alla i samma påse, och det skall skydda mot korrosion. (Har något haft korroderade strängar vid leverans?) Ordentligt märkta med vilken färg som är vilken sträng. Det kan vara bra om man är ovan att byta strängar.

Bild

Strängarna har som alla D'Addario strängar (tror jag) olika färger i ändarna för att enkelt identifiera strängarna.

Bild

Basen var i behov av lite arbete. Så det fick bli samtidigt. En ordentlig bandslipning är faktiskt nödvändig (tack vara Unicorn Christian så kan jag göra det nu) men jag har fortfarande inga filar, så det fick vänta. Det blev rengöring av hela basen, oljning av greppbrädan och polering av banden, och till sist, vaxades och polerades kroppen.

Bild

Strängarna var ordentligt tilltagna, så de borde kunna tas igenom kroppen på basar som behöver det. Jag klippte av ungefär 8-10 cm av dem.

Bild

Personligen är jag lite tveksam till de färglada ändarna på strängarna. Det tar bort lite av den mörka stämningen på en hårdrockssvart bas, men det är nog ingen annan än jag som märker. :)

Bild

"Ok, nog snack om hur det ser ut. Hur är det att spela på? Hur låter de?" Hör jag er mumla.

Flex Steels är marknadsförda som "Super Bright", brightare än D'Addarios Pro Steels. När jag stämde basen liggande på bordet, bara för att få den någorlunda stämd medan jag satte på strängarna, så knäppte jag på G strängen med en nagel. Och ja, det är klart brighta. Nu spelar jag inte stålsträngat så ofta, så jag är inte bäst på jämförelse mellan olika stålsträngar. Men det är klart brightare än vad Cobalt strängarna är när de är nyare. Men det är ju stålsträngar i allmänhet.

Jämnfört med Cobalt så är de också ganska mycket strävare. Det känns på fingertopparna när man spelar. Men inte på ett otrevligt sätt. (Nåja, inte ännu i alla fall. Jag har ju inte provat så mycket.)

Ljudmässigt så gillar jag dem när jag provat dem på hemma förstärkaren. De marknadsförs som "For slap and fingerstyle playing" på paketet. Dessutom så skall det vara "A monumental breakthrough in bass string technology". Det är kanske lite väl tilltaget.

Det låter bra. Jag får bra botten ur dem och bra knorr. Just nu så är telejacket på min andra RB850 paj, så jag kan inte testa dem med förstärkare bredvid varandra, men hoppas fixa det till PrataBas träffen här den 31 maj, så att de som vill prova två nästan exakt likadana basar bredvid varandra, med Cobalt och med Flex Steels, kan göra det.

Just nu så har jag inget band, så testande i replokalen får vänta. Men strängarna får definitivt sitta kvar på en av mina favorit basar!

Mer feedback vartefter. Vill man läsa mer så finns det en hel del på TalkBass: http://www.talkbass.com/threads/daddari ... s.1037579/" onclick="window.open(this.href);return false;
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Elfström
VIP medlem
Inlägg: 1895
Blev medlem: tis 20 sep 2011, 18:17
Ort: Järfälla

Re: D'Addario Flex Steels

Inlägg av Elfström »

Bra Bjelkeman :tummenupp:
Shut up and play yer guitar!
Ibanez_Magnus
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: tis 08 apr 2014, 13:25

Re: D'Addario Flex Steels

Inlägg av Ibanez_Magnus »

Kanon läsning, mannen.
Jättekul att läsa vad du tycker.
Återkom gärna med hur intrycket består över tid.

De kommer att kosta från 295:- (alla 4-strängs set) upp till 425:- för 6-strängs set och super long 5:a.

/Magnus
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: D'Addario Flex Steels

Inlägg av Roger Hedin »

Jag har klämt på ett super long-set på min bandade Lakland-femma och bara provkört lite hemma på tillräcklig volym. Eftersom EB Cobalts är mina favoriter, men de inte finns för långskaliga basar, kan detta vara ett alternativ. De låter livligare och känns lite följsammare än de Elixir jag hade på innan. Mer kommer. Jag tar med bössan till Bjelkemannaträffen.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
gabrieldahl
Medlem+
Inlägg: 868
Blev medlem: lör 14 aug 2010, 13:57
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: D'Addario Flex Steels

Inlägg av gabrieldahl »

låter så jävla bra till slap alltså!! måste lära mig nu!!
Min musik/basprylar på youtube: https://www.youtube.com/user/gabrieldahlgabridahl
Paradise League - Let's Go To Funk City: https://open.spotify.com/album/7JcHREvU ... tMzvcqTHKw
Användarvisningsbild
Chopper
Medlem+
Inlägg: 1899
Blev medlem: fre 05 dec 2008, 15:56
Ort: Torsby
Kontakt:

Re: D'Addario Flex Steels

Inlägg av Chopper »

Kul med en recension. Jag efterfrågade ju set för ett tag sen i en tråd här nedan. Jag beställde mina från Bass strings online, men har inte satt på dem på nån bas än. Funderar på min ena Aria RSB-900 då jag har en likadan med La Bella quarter rounds. Andra alternativet ar min Fender PJ. Den sista monterade jag Dean Markley på för ett par månader sen, men de är redan tondöda på E-strängen :(, så det kanske blir den.
Återkommer med recension då jag bestämt mej.
http://www.myspace.com/superscreamersweden" onclick="window.open(this.href);return false;
http://open.spotify.com/artist/7B4p8IIC3HhzMZw9BFbCSm" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.gehor.org/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: D'Addario Flex Steels

Inlägg av strummer »

Vilken trevlig recension, tack Thomas:) Ska bli kul att testa dessa på träffen.
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: D'Addario Flex Steels

Inlägg av bjelkeman »

Tack Strummer. Måste fixa telejacket på den andra RB850 innan dess. :)
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: D'Addario Flex Steels

Inlägg av mrbaloo »

Hur är det nu med det monumentetala genombrottet inom bassträngar? Vad är dina fortsatta intryck av strängarna någon vecka senare?
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Re: D'Addario Flex Steels

Inlägg av Basmagnus »

Tjenare!
Nu har jag testat Flex Steel-strängarna på ett par gig och rep och Shit! vilken skön och bra sträng!!
Jag kör oftast på slipade strängar, Chromes, men de här är utan tvekan de fetaste roundwounds jag känt på.
Grym ton, kärnfull och med pondus direkt ur paketet. Utan det äckliga "zinget" som jag hatar med nya oslipade strängar. Dessutom grymt sköna att spela på!
Definitivt en keeper!

En rolig grej var att jag hade tänkt testa strängarna på ett par gig i förra veckan men kom på tre minuter innan gig att jag glömt sätta på dom. Så jag gjorde bytet där och då, på scenen bakom ett draperi. Hade fått på strängarna och stämt i exakt samma sekund som draperiet gick upp :-D
Sen stod jag bara och skrattade hela giget pga strängarna. Otroligt sköna och svinbra ton.

Mitt set var 50-105 och de hamnade på en Schatz jazzbas som aldrig haft mer pondus i ljudet. Pbas-fläsk i ljudet. Grymma!
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++
Inlägg: 2929
Blev medlem: fre 11 jan 2013, 19:47
Ort: Älta/ Nacka

Re: D'Addario Flex Steels

Inlägg av Hågge »

Intressant! Skillnad mot Cobalts?
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Re: D'Addario Flex Steels

Inlägg av Basmagnus »

Har inte testat Cobalts så jag vet ej.
Däremot så brukar jag använda D'addarios nickelsträng EXL170 som oslipad sträng och trots att dessa strängar ska vara brightare så upplever jag det inte. Känns mer musikaliska direkt ur paketet. Inte alls samma diskantfest. Vanligtvis tycker jag oslipade strängar låter bra efter ett par gig men inte med dessa, de låter grymt bra direkt. Och sköna, inte så vassa som en del rounds är.
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++
Inlägg: 2929
Blev medlem: fre 11 jan 2013, 19:47
Ort: Älta/ Nacka

Re: D'Addario Flex Steels

Inlägg av Hågge »

"Måste" testas helt klart :)
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2537
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

D'Addario Flex Steels

Inlägg av Håcke »

Det där låter ju som strängar jag MÅSTE ha!
Basmagnus skrev: Känns mer musikaliska direkt ur paketet.
Kan ju kanske kompensera mina brister lite.
Visst fanns det en sån där Talent Compensator-pedal också?
Sorry för OT men jag kunde inte låta bli...
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: D'Addario Flex Steels

Inlägg av Roger Hedin »

Basmagnus skrev:Tjenare!
Nu har jag testat Flex Steel-strängarna på ett par gig och rep och Shit! vilken skön och bra sträng!!
Jag kör oftast på slipade strängar, Chromes, men de här är utan tvekan de fetaste roundwounds jag känt på.
Grym ton, kärnfull och med pondus direkt ur paketet. Utan det äckliga "zinget" som jag hatar med nya oslipade strängar. Dessutom grymt sköna att spela på!
Definitivt en keeper!

En rolig grej var att jag hade tänkt testa strängarna på ett par gig i förra veckan men kom på tre minuter innan gig att jag glömt sätta på dom. Så jag gjorde bytet där och då, på scenen bakom ett draperi. Hade fått på strängarna och stämt i exakt samma sekund som draperiet gick upp :-D
Sen stod jag bara och skrattade hela giget pga strängarna. Otroligt sköna och svinbra ton.

Mitt set var 50-105 och de hamnade på en Schatz jazzbas som aldrig haft mer pondus i ljudet. Pbas-fläsk i ljudet. Grymma!
Om du gillar dessa så kommer du att golvas av EB Cobalts. Där har du auktoritet. Jag har dessa på mina fyror. Feta med kraftfull mid och en jävla volym (ursäkta uttrycket!)...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Re: D'Addario Flex Steels

Inlägg av Basmagnus »

Såpass! Då får jag testa dom sen. Men för tillfället är jag grymt nöjd med dessa.
Turnerar just nu i Kanada och har hittills gjort 4 tvåtimmarsgig och ett par gig/rep hemma. Strängarna är låter svinbra och har inte tappat minsta lilla i ton eller känsla. Grymt fett sound utan att bli bumligt.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: D'Addario Flex Steels

Inlägg av Roger Hedin »

Jag har Flex på min Lakland-femma; där funkar de hur bra som helst. Cobalts funkar inte till 35" string thru, vilket Flex helt uppenbart gör...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Re: D'Addario Flex Steels

Inlägg av peppe »

Jag är en av dom utvalda som också fått testa dessa FlexSteels och i tjocklek 50-105. Har uteslutande senare år spelat på Chromes och Half Rounds om jag fått välja och egentligen inte yngre år brytt mig så mycket vad strängar som suttit på mina basar genom åren. När jag fick chansen så tänkte jag att detta blir nog på tok för modernt ljud för mig! Men hepp! Brukar inte bli förvånad när jag strängat basarna med olika märken men denna gång blev jag det. Är väl kanske fel människa att recensera men jädrar vilken punch och botten dessa FlexSteels har, mid och topp saknas inte heller och jag som eg. ogillar fnissel och skarp topp tycker dessa strängar har ett otroligt balanserat register utan det där otäcka som jag inte gillar. Jag är faktiskt förvånad att d'addario i sin spec. beskriver dessa i det brightaste registret.
Kan det vara så att dom är så flexibla att örat luras lite? Grymt isåfall!
Glömde nämna att det är en sjujäkla outpot och bett i dom med!
Upplevde att min Jazz fick ett nytt liv och när dom senare testades på min P-65:a som i sig har tokheta mickar blev jag nästan rädd :wink:
Helt klart en sträng jag kan tänka mig ha i fortsättningen!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: D'Addario Flex Steels

Inlägg av bjelkeman »

Efter alla dessa kommentarer så kanske
Bjelkeman skrev: Dessutom så skall det vara "A monumental breakthrough in bass string technology". Det är kanske lite väl tilltaget.
Inte är så mycket i överkant trots allt? Verkar ju inte vara någon som tycker illa om dem hittills.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: D'Addario Flex Steels

Inlägg av lowfreq »

Skonsamt för halsen också med den jämna sträng-tension, grymt.

Dom här måste jag testa!
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: D'Addario Flex Steels

Inlägg av bjelkeman »

Vilken musikaffär representerad på PrataBas säljer Flex Steels?
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: D'Addario Flex Steels

Inlägg av Roger Hedin »

lowfreq skrev:Skonsamt för halsen också med den jämna sträng-tension, grymt.

Dom här måste jag testa!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=W7-zoyn-OAc[/youtube]
Jag kunde inte låta bli... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Chopper
Medlem+
Inlägg: 1899
Blev medlem: fre 05 dec 2008, 15:56
Ort: Torsby
Kontakt:

Re: D'Addario Flex Steels

Inlägg av Chopper »

Det blev min Fender PJ som fick den äran. Och vilket lyft. Jag har väl haft dem på i 1½ månad ungefär och de kommer nog att bli ett av de där seten jag vill ha på fler. Definierade utan att vara zingiga eller svirriga. Skön ton och sköna för fingrarna. Höjdarsträngar helt enkelt.
Jag är ju en sån som testar runt lite av varje, men dessa är några av favoriterna nu. Jag vill inte ha dem på alla basar då de ger en modern karaktär åt basen, men de kommer att hamna på någon till bas.
http://www.myspace.com/superscreamersweden" onclick="window.open(this.href);return false;
http://open.spotify.com/artist/7B4p8IIC3HhzMZw9BFbCSm" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.gehor.org/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
gabrieldahl
Medlem+
Inlägg: 868
Blev medlem: lör 14 aug 2010, 13:57
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: D'Addario Flex Steels

Inlägg av gabrieldahl »

har de på min jazz nu, stallmicken låter riktigt sjysst med dem!! får dock vara lite återhållsam med tonkontrollen ibland. men grymt sköna att spela på! inte gigat avsevärt mycket, men ska spela lite i helgen nu och tar med jazzbasen dit! håller soundet väldigt bra sen det att jag tog dem ut kartongen också!
Min musik/basprylar på youtube: https://www.youtube.com/user/gabrieldahlgabridahl
Paradise League - Let's Go To Funk City: https://open.spotify.com/album/7JcHREvU ... tMzvcqTHKw
MatteK
Medlem
Inlägg: 70
Blev medlem: ons 11 jan 2012, 14:39
Ort: Hammarbyhöjden
Kontakt:

Re: D'Addario Flex Steels

Inlägg av MatteK »

Tack för recensionen :) Matte på Huddinge musik har beställt ett set till mig och de åker på imorgon för helgens spelning.
bandoffive.se Positive Grid Bias Head, fler basar än jag behöver men färre än jag önskar...
Skriv svar