DR Legend oväntat bra

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
Ljudfreak
Medlem+
Inlägg: 555
Blev medlem: fre 03 aug 2007, 15:14
Ort: Stockholm

DR Legend oväntat bra

Inlägg av Ljudfreak »

Har fastnat i träsket med flats. Testade Chromes, Thomastik och fastnade för La Bella 760FL. De är fortfarande väldigt bra på den ena P-basen. Men den andra basen saknade definition med samma strängset. Träbiten ville inte ge resonans på grundtonen på A och E.

Testade en grövre variant på Chromes, en snabb avvikelse till GHS Pressurewounds, men som en chansning bestälde jag ett set DR Legend. De ger inget zing som med Chromes tar överhanden, men bättre strängbalans och mellanregister än La Bellas. De hade litet mer spänst än La Bella men en mer polerad och skön yta.

Om någon nu funderat över att testa dem så kan jag bara uppmuntra till det. En positiv upplevelse med kärna i tonen och balans mellan strängarna. :tummenupp:
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4723
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: DR Legend oväntat bra

Inlägg av strummer »

Håller med, har dem på min Bongo 5 HH och de ska inte tas av!
Kompressor, det är livet!
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Re: DR Legend oväntat bra

Inlägg av Henko »

Ja det var trevliga strängar. Jämförde med ett set väl inspelade Chromes på min singlecoil-P och nya Legends hade ungefär lika mycket topp som gammel-chromes. Av någon anledning hade jag väntat mig mer Labella-tjong, men bra och balanserat låter det. Grymt lena och fina, chromes kändes nästan som halfrounds i jämförelse.

En uppdatering:
Nu har jag testat strängarna på rep. Min singlecoil-P är rätt hård i attack och klang och jag har haft lite svårt att få den att sitta i ljudbilden vid rep. Det har låtit för tunt eller för skramligt. DR-strängarna levererar inte samma topp och bett när man tar i men en väldigt fast botten och tydlig mid som gör att man både hörs och framförallt känns. Det var lite ovant men funkade fantastiskt bra i bandsituation. Dessutom är dom assköna att spela på.
P-basar
Användarvisningsbild
JohannesH
Medlem+
Inlägg: 596
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 18:25
Ort: Falun

Re: DR Legend oväntat bra

Inlägg av JohannesH »

Vet någon hur de är i känslan jämfört med highbeams? Om man nu bortser från den uppenbara tonala skillnaden och ytskillnaden såklart.. :)
Och vet någon om de går att köpa i Sverige för under 400kr? Eller är det bass strings online eller lord of the strings som gäller?
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Re: DR Legend oväntat bra

Inlägg av Taurus »

Jag hade tänkt testa Maruschschschzyk flats på på min P istället för Chromes, som jag tycker är bra men lite för toppiga. Tyvärr verkar det svårt att få tag på Maru flats, så det blir ett set DR Legens istället utifrån era beskrivningar :-)
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Re: DR Legend oväntat bra

Inlägg av Henko »

Nja, dom här får gå vidare tror jag. Jag vill ha mer respons i anslaget och mer sustain. Satte precis på mitt första set GHS flats och det var mer liv i dem.
P-basar
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4723
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: DR Legend oväntat bra

Inlägg av strummer »

JohannesH skrev:Vet någon hur de är i känslan jämfört med highbeams? Om man nu bortser från den uppenbara tonala skillnaden och ytskillnaden såklart.. :)
Och vet någon om de går att köpa i Sverige för under 400kr? Eller är det bass strings online eller lord of the strings som gäller?
De är typ som 45-130 Hi Beams tycker jag, alltså i upplevd tension.
Kompressor, det är livet!
Skriv svar