Flatwounds

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Flatwounds

Inlägg av anli »

Köpte en flaska Four Roses av nostalgiskäl... och började minnas :wink: :
På min första Rickenbacker 4001 på 70-talet satt det "Flatwounds" (släta var dom i alla fall). Tyckte de var trevliga, men en kompis som hade börjat lirat professionellt tyckte jag borde byta omedelbums, sånt körde man inte med längre typ... jag bytte aldrig utan sålde basen pg av penningbrist.
Nu har jag en massa år senare en ric igen fast med fräscha roundwounds.. mitt ljudminne e lite kort och har glömt känslan av di där släta strängarna.
Numer verkar det finnas lite revival för flatwounds om jag tolkar det rätt (bandade basar), och undrar:

- Lirar några med flatwounds längre?
Lite sugen på att testa ett set igen. Vilka e att rekomdera?
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Jodå! Flatwounds är inne igen sen några år tillbaka. Jag gillar dem och skall skaffa mig ett set igen. Hade D´Adario Chrome Plated ´45 förra året. Dem var riktigt bra. Kolla mera i forumet för referenser och kör till bara. Tyckte det du hade skrivit var kul att läsa faktiskt Anli! Lite nostalgiskt och man känner att det kommer från hjärtat...
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Höhö... från hjärtat ere :D tragglade just nu "sunshine of your love" med grabben (gav han den i läxa istället för att surfa hela dagarna)! Visst man e inte direkt up to date direkt, men längar efter att återskapa ljudminnenen från försvunna tider. Sen har jag alltid närt misstanken att min polare snackade skit och lurade mig i typ 30 år... skål!

En sak till... har fortfarande motsvarande flatwounds mindre kraft på halsen... jag har ju en tunnhalsad 70-tals ric å vill ha snälla strängar
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Aaah juste... , Sunshine of your love! Vilken härlig låt. Jag vet inte äns hur många gånger jag spelat den på gitarr när jag var fjorton tillbaka i början på 80-talet! Och om jag mins rätt så var det basisten i The Cream, Jack Bruce som skrev den...

När det gäller kraften eller spänningen så tror jag dem jag hade var starkare, D´Adario Chrome Plated altså... Men GroovyJr kan det här bättre än jag så varsågod GroovyJr!
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Tack Califen, vet inte riktigt om jag kan uppfylla detta men jag gör ett försök och delger mina erfarenheter så får vi se om det är till hjälp för Anli... :wink:

Som du säkert redan vet så finns det en uppsjö av strängar så även inom Flats men jag vågar nog påstå att LaBella och Thomastik Infields är de stora märkena här.

Håller med Califen att D'Addario Chrome är hårda och ganska basiga. http://www.daddario.com/
uppdatera sidan här för det finns en video med Chris Chaney spelande jazzbas med just Chromes. :lol:

LaBella är lagom hårda typ som en standard sträng i mitt tycke och har fortfarande bra topp även med Jamerson setet som är 052-073-095-110. http://www.labella.com/

Thomastik är lite mjukare och kan nog upplevas som lite sladdriga och har även dessa bra topp. http://www.juststrings.com/toi-jf344.html

Både LaBella och Thomastik kommer i 043 istället för 045 som standard set.

Sedan gör även Lakland Joe Osborn signatur flats som ska vara bra om man kan hitta dem. http://www.lakland.com/

Sadowsky har också släppt sin label samt att jag skulle tro att varenda strängtillverkare i stort har några flats. http://www.sadowsky.com/

Sedan får du kanske vara beredd på att göra en liten justerning av basen samt intonering om du bytar.

Hoppas detta är till någon hjälp och glöm inte som alltid - smaken är som baken d.v.s platt och kluven :wink:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Uj lite huvudvärk så här på morgonen :roll: :wink:
Skall försöka var lite mer välartikulerad i nyktert tillstånd..

Underbart med internet! Så snabb respons det blir på mina "newbie"trådar, det ger verkligen bra reklam för detta forum.
Har själv lite erfarnhet som moderator på ett annat forum, och har insett att högsvarsfrekvens för "newbies" är ett måste för att få en site att växa och hållas levande. Sen när "nyttiga trådar" finns i arkivet så är det lätt att bara hänvisa till dom. Fast nyskrivna svar är förstås alltid trevligt.

Tack vare era svar så kommer jag försöka leta upp tex Thomastik. Men väntar med att stränga om tills min efterlängtade "vintage-combo" finns tillgänglig. Måste har rätt ljudförutsättningar.
Inser dessutom att det inte räcker med en bas längre :D

Märkligt ändå hur trenderna ändras med tiden. Känns trevligt att få smyga på "släta strängar" utan att skämmas :)
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Anli, trender är till för att brytas även om det just nu är inne med Flats.

Det var det inte direkt när jag satte på ett set på min P-bas och folk höjde på ögonbrynen men alla tyckte det lät fantastikt. 8)


Det viktigaste är att man hittar det ljud man själv trivs med och som funkar till det man gör...


Ett annat tips till din Four Roses är att svänga om Apoteket (INTE samma Apotek som du köpte Four Roses på) och köpa Resorb som är vätskeersättningsmedel, det gör susen dagen efter och huvudet blir lätt som en fjäder igen på ett kick! :wink:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

F*n GroovyJr... , det här med Resorb kunde du ha berättad tidigare :lol: så hade jag sluppit kall/varmdusch metoden :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Startade lite försiktigt med Daddrio half rounds 040 i går kväll, funkade bra på halsen (tension altså). Förvånansvärt mycket diskant nästan mer än mina gamla rounds, lite nasalt plonkigt ljud. Men fin ljud i e strängen tyckte jag. Kunde sänka stränghöjden en aning... samt lossade på en av dragsträngarna. Lite mer värme hade varit önskvärt, få se om de tar sig vid inspelning (jag har flottiga fingrar). Tom de otäckt crispiga Hartke rounds stängarna belv det stil på under sommaren :D

Väntar på ett set Daddrio chrome flats .04, tror riktiga flats blir nog medicinen.
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Inlägg av 41HZ »

Började spela på flats för några år sedan och har sedan aldrig tittat tillbaka.
Tycker det blir en fetare botten o att det låter mer naturligt på inspelning.
Men så har jag väl ett ljud ideal som ligger i främst 70-talet.
Skönare för fingrarna oxå :D
Användarvisningsbild
Bazz
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: tor 20 jul 2006, 10:10
Ort: Borås

Inlägg av Bazz »

När jag började att lira bas i mitten -70 talet så var det standard med slipade strängar, som det hette då *L*, gick övet till Oslipade på -80 talet för att få det rätta soundet som krävdes då, för tre år sedan gick jag till vår lokala musikaffär och ville köpa slipade igen.... vad skall du med sådana till, sa killen bakom disken :shock: han visste knappt var det var, ändå är han basist, tog några veckor innan dom kom hem... men som sagt, dom är poppis nu igen 8)
Skall dit nu igen för att köpa nya till min Höfner... hoppas dom har LaBella, trivs bra med dom.
Bas stompare i

---Barrelhouse---
---Double Comfort---
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Bazz skrev:När jag började att lira bas i mitten -70 talet så var det standard med slipade strängar, som det hette då *L*, gick övet till Oslipade på -80 talet för att få det rätta soundet som krävdes då, för tre år sedan gick jag till vår lokala musikaffär och ville köpa slipade igen.... vad skall du med sådana till, sa killen bakom disken :shock: han visste knappt var det var, ändå är han basist, tog några veckor innan dom kom hem... men som sagt, dom är poppis nu igen 8)
Skall dit nu igen för att köpa nya till min Höfner... hoppas dom har LaBella, trivs bra med dom.
har du provat labella roundwoods? dom ska tydligen vara rätt sjyssta har jag hört...
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Bazz skrev:När jag började att lira bas i mitten -70 talet så var det standard med slipade strängar, som det hette då *L*, gick övet till Oslipade på -80 talet för att få det rätta soundet som krävdes då, för tre år sedan gick jag till vår lokala musikaffär och ville köpa slipade igen.... vad skall du med sådana till, sa killen bakom disken :shock: han visste knappt var det var, ändå är han basist, tog några veckor innan dom kom hem... men som sagt, dom är poppis nu igen 8)
Skall dit nu igen för att köpa nya till min Höfner... hoppas dom har LaBella, trivs bra med dom.
Tjenare Bazz,
har inte dom så snacka med Johan Sievert på http://xpa.se/ och hälsa från mig, han brukar ta hem LaBella till bra pris. :wink:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Thomastik Jazz flats på min 5-strängade Manne Acoustibass är bara hur skönt som helst. Både ljud- och spelmässigt.
Bara synd att jag inte är nåt vidare på att spela fretless :oops:
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

SIT Power Flats är bra. Jag blev lite besviken för att de hade för mycket diskant(!) till en början, men nu låter de mumma på P-basen! Och det går ju alltid att skruva bort lite diskant om det skulle behövas...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Skriv svar