D'Addario strängproblem? Eller Warwick problem?

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Vasoline
Medlem
Inlägg: 176
Blev medlem: lör 05 jul 2014, 13:34
Ort: Göteborg

D'Addario strängproblem? Eller Warwick problem?

Inlägg av Vasoline »

Nu vet jag inte om det är här eller i strängforumet som jag borde posta denna fråga eftersom jag inte vet vart felet ligger. Jag postar i båda så får väl admin ändra eller ta bort...
Det är så att jag har en Warwick Corvette standard frettless 5:a som jag haft och spelat i många år. Eftersom jag spelar både "classic" frettless stil och även en del slapping på den så hade jag länge i början problem med att vanliga roundwound strängar "åt" upp spår i greppbrädan. Detta var ett problem länge i början och jag minns att jag även var ute hos Gnu Lars och pratade om detta problem. Sedan hittade jag en lösning! D'Addario ENR71-5 (Semi flatwounds) som alltså är halvslipade istället för flatwounds och detta löste alla mina problem. Inget slitage på greppbrädan och ändå det mesta av sustainen kvar i tonen. Detta har varit de enda strängarna jag kunnat använda till denna bas hädanefter och jag har älskat dom.
MEN nu plötsligt senaste året så har D'Addario börjat linda dessa strängar annorlunda! Med annorlunda menar jag typ DUBBELT så tjockt nere vid kulan där strängen skall fästas i stallet. Ja faktiskt så tjockt lindad att B (130) strängen inte passar i stallet!!.. Strängen är alltså för tjockt lindad för att gå att få i stallet och fästa strängen. Jag har med våld 2 ggr i panik strax före gig lyckats att slå ner strängen med en hammare och en tång i stallet och faktiskt skadat basen (rent kosmetiskt). Detta har även varje gång resulterat i en "död" sträng/ton varje gång. Mina vänner på MUG i Göteborg har aldrig tidigare hört talas om ett sådant problem tidigare.. Samma sak på Andreasson Musik.
Så tillslut mailade jag till D'Addario och tog upp detta problem och frågade om detta var något de gjorde medvetet eller vad det berodde på och att jag kommer att vara tvungen att byta märke om inte detta går att lösa på något sätt.
Jag fick svar direkt att de tyckte att detta lät väldigt konstigt och att de aldrig hört om detta problem tidigare heller. De var vänliga nog att skicka mig 3 st 130 strängar per expresspost som kompensation och ett "lycka till!" han avslutade även med "I think most companies .130” string will be comparable in thickness to ours. We don’t intentionally add more than what we feel is necessary. Please let me know when you have received the ones I sent."
Men som jag misstänkte så är det precis samma problem med de 3 strängarna som de skickade, alla 3 är för tjocka för att få i stallet... Så nu vet jag inte vad jag ska göra..jag ger upp tror jag..
Detta va de enda strängmodell som jag känner till som jag kunde använda utan att kompromissa med soundet för mycket.
Är det någon här som känner igen detta eller har varit med om liknande problem? Det kan ju omöjligtvis vara så att jag är den enda personen i världen som råkat ut för detta eller att Warwick's basar har såpass unika stall i jämförelse med alla andra basmodeller i världen?? Deras stall är standard så vitt jag vet och dessutom samma på alla deras basmodeller.
Någon som har tips eller kommentarer?
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: D'Addario strängproblem? Eller Warwick problem?

Inlägg av Aslan »

Har haft samma problem med mina Warwickar ibland. Har ibland fått använda en platt-tång på strängen innan jag sätter på den. Kolla även om de har "tapered" vilket innebär att strängen smalnar av nere vid stallet. Warwick har det på sina egna strängar.
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: D'Addario strängproblem? Eller Warwick problem?

Inlägg av Aslan »

Det går även att fila upp stallet lite mer för just den strängen så passar den alla strängar:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Vasoline
Medlem
Inlägg: 176
Blev medlem: lör 05 jul 2014, 13:34
Ort: Göteborg

Re: D'Addario strängproblem? Eller Warwick problem?

Inlägg av Vasoline »

Ja jag börjar inse att fila i stallet eventuellt är enda lösningen.. Jag ska kolla med min lokala gitarrbyggare å se..
Har kollat "Tapered" redan och det är uteslutet tyvärr. Finns inte den typ av strängar som jag behöver som tapered tyvärr. ENR71-5 var "Tapered" från början då jag började med dom men blev plötsligt extra tjocka..
Har även provat med platt-tång men det räcker inte i detta fallet. Strängarna är ca 2mm för tjocka.. Vilket är för mkt för att kunna pressa ihop. Inte ens i närheten.
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: D'Addario strängproblem? Eller Warwick problem?

Inlägg av Aslan »

Är den alltså Daddario Half Rounds?
Finns .130T att köpa på BSO för $12.29/st :)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Vasoline
Medlem
Inlägg: 176
Blev medlem: lör 05 jul 2014, 13:34
Ort: Göteborg

Re: D'Addario strängproblem? Eller Warwick problem?

Inlägg av Vasoline »

Aslan! Du har banne mig rätt!
Dessa har jag aldrig sett förut!? Lustigt nog finns de inte att tillgå i paketen utan endast som lösa strängar..? Skumt! Inte ens killen på D'Addario nämnde nåt om detta..
Jag ska kolla upp. Kan va en lösning

TAck
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: D'Addario strängproblem? Eller Warwick problem?

Inlägg av Aslan »

Vasoline skrev:Aslan! Du har banne mig rätt!
Dessa har jag aldrig sett förut!? Lustigt nog finns de inte att tillgå i paketen utan endast som lösa strängar..? Skumt! Inte ens killen på D'Addario nämnde nåt om detta..
Jag ska kolla upp. Kan va en lösning

TAck
Varsågod:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Bally
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: ons 23 apr 2014, 08:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: D'Addario strängproblem? Eller Warwick problem?

Inlägg av Bally »

Har warwick extra tajta stall jämfört med andra märken.
Jag använder samma strängtyp från d'addario till mina två bandlösa Hagström jazzbasar. Instämmer att det är trevliga strängar.
Jag har inte haft några problem på mina Hagströmmare, det tycks bara ett Warwick problem.
Hagström HIIB-N '76
Hagström Jazzbas '73
Hagström Jazzbas prototyp '73
Hagström Jazzbas bandlös '73
Hagström Jazzbas bandlös hybrid '78
Hagström H-8B
Hagström HIIB nos halsar på twinneck.
Aria Pro II '80
Ibanez ST1300 Twinneck '80
Hagström H-12 ('65-66)
Användarvisningsbild
Bassline
Medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 19 maj 2013, 12:13

Re: D'Addario strängproblem? Eller Warwick problem?

Inlägg av Bassline »

Warwick har tighta stall. På min Stage One 5 str har jag problem att få dit B-strängen av Elexir. Har fåt platta till med hammare. Det funkar men irriterande när man hittat en sträng man gillar.
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++
Inlägg: 6578
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 08:30
Ort: Perstropp

Re: D'Addario strängproblem? Eller Warwick problem?

Inlägg av Peavey Dude »

Underligt att de inte gör något åt det.. Men annars kan man ta en svetstång och klämma ihop änden på strängen lite, funkar guldfisk
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: D'Addario strängproblem? Eller Warwick problem?

Inlägg av 41HZ »

Jag borrade helt enkelt upp hålet till b-strängen i stallet när jag gick från eadb till bead-stämning på en av mina basar. Vissa stall har helt klart snortajta hål.
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: D'Addario strängproblem? Eller Warwick problem?

Inlägg av blackparkas »

Har samma bekymmer på mina Warwicks, brukar dock räcka att med en rejäl tång klämma åt strängen, men så är jag överjordiskt stark också... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: Sv: D'Addario strängproblem? Eller Warwick problem?

Inlägg av Phear »

blackparkas skrev:Har samma bekymmer på mina Warwicks, brukar dock räcka att med en rejäl tång klämma åt strängen, men så är jag överjordiskt stark också... :D
Inga strängbrott efter tångoperationen?
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
Vasoline
Medlem
Inlägg: 176
Blev medlem: lör 05 jul 2014, 13:34
Ort: Göteborg

Re: D'Addario strängproblem? Eller Warwick problem?

Inlägg av Vasoline »

Jag kontaktade Warwick som inte verkade alls medvetna om problemet men efter några turer fram och tillbaka så fick jag 3 st "tapered" B-strängar gratis på posten. Sjysst av dom.
Men oavsett så har jag på senaste tiden (bla i studion) börjat fundera på att testa med nickelsträngar igen för att få lite mer knorr och sustain.
Nickelsträngar borde väl inte äta greppbräda om man har ebenholts-bräda?
Skriv svar