Mjuka/snälla roundwounds

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
Vasoline
Medlem
Inlägg: 176
Blev medlem: lör 05 jul 2014, 13:34
Ort: Göteborg

Mjuka/snälla roundwounds

Inlägg av Vasoline »

Någon som har förslag på roundwound strängar som är aningen mjukare/snällare mot greppbrädan till en bandlös 5 strängad Warwick med ebenholtz bräda? Nickelsträngar är väl aningen mjukare än tex stål?
Det borde egentligen inte bli slitage på en ebenholtzbräda men det blev det definitivt med de Warwick-strängar som satt på när jag köpte basen..och Snabbt!
Har kört D'addario halfrounds i alla år sen dess, men funderar på att testa roundwounds igen nu eftersom de senaste 10 årens spelade antagligen har gjort min teknik bättre, plus att det inte går att kompromissa med tonen riktigt.. Vill man ha ordentligt sting i tonen så blir roundwounds ett måste..
Användarvisningsbild
Tompa
Medlem+
Inlägg: 717
Blev medlem: sön 10 dec 2006, 23:39
Ort: Trosa

Re: Mjuka/snälla roundwounds

Inlägg av Tompa »

DR Sunbeams tror jag blir toppen.
Tompa
________________
Fender, Wal, Höfner, Yamaha, Mabass, Bjärton etc.
Användarvisningsbild
Vasoline
Medlem
Inlägg: 176
Blev medlem: lör 05 jul 2014, 13:34
Ort: Göteborg

Re: Mjuka/snälla roundwounds

Inlägg av Vasoline »

Tompa skrev:DR Sunbeams tror jag blir toppen.
hmm kanske men kan inte se att det finns att få tag på i 5 set och superlong scale som behövs till Warwick. Verkar bara finnas short och medium scale 4 set.
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Re: Mjuka/snälla roundwounds

Inlägg av GurraG »

Jag har GHS Pressurewounds på min bandlösa, och de ligger mycket nära rounds i ljudet, men lite snällare. Just dessa finns inte i extra long scale, men det gör Ken Smith Compressor wounds, med snarlik konstruktion.
http://www.bassstringsonline.com/Ken-Sm ... _p_32.html" onclick="window.open(this.href);return false;
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Mjuka/snälla roundwounds

Inlägg av Aslan »

http://www.bassstringsonline.com/DR-SUN ... _p_77.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Har själv haft till en Warwick och de passar bra:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Vasoline
Medlem
Inlägg: 176
Blev medlem: lör 05 jul 2014, 13:34
Ort: Göteborg

Re: Mjuka/snälla roundwounds

Inlägg av Vasoline »

Ok tack för era tips! :)
Verkar vara jag som har svårt att navigera mig på basstringsonline.. :?
Får se om jag vågar chansa på medium scale till den.. har för mig jag måste ha minst long-scale
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Mjuka/snälla roundwounds

Inlägg av Aslan »

Vasoline skrev:Ok tack för era tips! :)
Verkar vara jag som har svårt att navigera mig på basstringsonline.. :?
Får se om jag vågar chansa på medium scale till den.. har för mig jag måste ha minst long-scale
Var ser du Medium Scale ? Du blandar inte ihop det med Medium tjocklek?:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Vasoline
Medlem
Inlägg: 176
Blev medlem: lör 05 jul 2014, 13:34
Ort: Göteborg

Re: Mjuka/snälla roundwounds

Inlägg av Vasoline »

Jo visst gör jag det.. helt riktigt. Hade väl lite för bråttom när jag tittade, brukar ju finnas short, medium, long och super long scale.
Är helt borttappad när det gäller strängar, har kört samma modell i alla år.. Verkar bara finnas i long-scale på sunbeams. Det kanske funkar. Men blev också nyfiken på dessa

http://www.bassstringsonline.com/LaBell ... _1256.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Någon som testat?
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Mjuka/snälla roundwounds

Inlägg av Aslan »

Vanliga long-scale funkar bra på Warwick-basar:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Skriv svar