Att tänka på vid strängköp?

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
Wallace Green
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: fre 07 feb 2014, 21:38

Att tänka på vid strängköp?

Inlägg av Wallace Green »

Hej gott folk, noob här och jag ber om ursäkt på förhand för eventuell re-post.

Jag fick en underbar begagnad bas (Fender kopia, jazz bass) för ett tag sedan och jag är jättenöjd, med undantaget att jag tror strängarna behövs bytas ut. Så några frågor...


1. Tänkte köra på flatwounds. Vad ska jag tänka på? Hur är det med tjocklek, längd, märken osv?

2. Kan man stränga basen själv som nybörjare eller rekommenderar ni att man ska ge den uppgiften till någon annan?



Tack på förhand och ha en trevlig vecka :)


Bild
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4723
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Att tänka på vid strängköp?

Inlägg av strummer »

Tjena
Tjocklek beror på hur du själv vill att de ska kännas. Jag, som på de flesta basar har 45-100 med 130 som B (roundwound) kör med DR Legends, det finns bara en tjocklek och den gillar jag.
Strängar byter du lätt själv, här är en gammal guide jag gjorde i stenåldern...
http://fredholm.com/restring_101.html" onclick="window.open(this.href);return false;
När det gäller flats är det ibland bökigt att få G-strängen att fästa, så var noggrann:-)
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Wallace Green
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: fre 07 feb 2014, 21:38

Re: Att tänka på vid strängköp?

Inlägg av Wallace Green »

Först och främst, tack för ditt svar och tack för guiden! Den var grym!

Dum fråga, längd på strängarna? Bara att klippa det till den längd man vill ha eller kommer de i speciella mått?
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4723
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Att tänka på vid strängköp?

Inlägg av strummer »

Wallace Green skrev:Först och främst, tack för ditt svar och tack för guiden! Den var grym!

Dum fråga, längd på strängarna? Bara att klippa det till den längd man vill ha eller kommer de i speciella mått?
Det finns strängar i olika längder, vanligast är såna som passar 34-tums skala (mät mellan sadel och 12e band o multiplicera med två) med vanligt stall, extra lång brukar passa 35-tummare och längre samt basar där strängarna går igenom kroppen vid stallet. Medium scale är för 32 och short för 30 tum. Din bas är med stor sannolikhet 34 tum så alla vanliga long scalesträngar funkar.

Tänk på att böja strängen innan du klipper:)
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Att tänka på vid strängköp?

Inlägg av Roger Hedin »

Klipp inte strängen för kort, då halkar den av. Är den för lång blir det tjorvigt på stämskruven. C:a fem tum (12-13 cm) förbi stämskruven fram till böjen på strängen som ska ner i hålet i strängposten brukar vara bra. Se till att vira på strängarna så att varje nytt varv hamnar nedanför det föregående varvet på stämskruven; då får du ett bra tryck och en bra vinkel ner för att strängen ska ligga bra i sadelskåran.

Så här:
Bild
Senast redigerad av Roger Hedin den sön 22 feb 2015, 13:45, redigerad totalt 1 gånger.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Wallace Green
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: fre 07 feb 2014, 21:38

Re: Att tänka på vid strängköp?

Inlägg av Wallace Green »

Mina herrar, ett enormt tack! Verkligen! :)

Gäller bara att vänja sig vid flatwound ljudet, lite ovant.

Tack igen <3
Användarvisningsbild
Wallace Green
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: fre 07 feb 2014, 21:38

Re: Att tänka på vid strängköp?

Inlägg av Wallace Green »

Vet ej fan om jag gillar flatwounds ljudet alltså haha. Fysiska känslan, yes. Men ljudet...
Skriv svar