Roundwounds utan fingerljud

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Skriv svar
Tumblinman
Medlem
Inlägg: 318
Blev medlem: lör 06 sep 2014, 09:02

Roundwounds utan fingerljud

Inlägg av Tumblinman »

Undrar om det finns någon nickelroundwound sträng som inte har så mycket "missljud" när fingrarna glider över strängarna. Kör just nu med Daddario XL nickels och de har rätt mycket av detta glidljud. Det är inget som hörs genom förstärkaren med jag tycker det är störande när man sitter och övar.

Är medveten om att det finns flatwounds, pressurewounds (groundwounds) och diverse strängar med beläggning (Elixir t.ex) vilka alla har minimalt med fingerljud. Men finns vanliga roundwounds som är kända för att "låta mindre" än andra?
Tumblinman
Medlem
Inlägg: 318
Blev medlem: lör 06 sep 2014, 09:02

Re: Roundwounds utan fingerljud

Inlägg av Tumblinman »

Ok. Vet inte om frågan ställts för många gånger här (har verkligen provat att söka) eller om det, helt enkelt, inte finns något svar att ge. Får bita ihop och se om jag vänjer mig med "missljudet".
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Re: Roundwounds utan fingerljud

Inlägg av newheartshadow »

Träna på att öva bort det i den mån det går? I övrigt är det nog bara att gilla läget eller skaffa flats.
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Roundwounds utan fingerljud

Inlägg av fieldflower »

Eller skruva till ett diskantfattigt ljud och lära sig gilla det.

Övning är nog det bästa...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Roundwounds utan fingerljud

Inlägg av Aslan »

Prova Daddario Chromes. De är flats men ganska brighta:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Roundwounds utan fingerljud

Inlägg av Roger Hedin »

fieldflower skrev:...Övning är nog det bästa...
Absolut!
Sen är ju lite gnissel en del av instrumentets karaktär. Jämför med "flåssången" som Michael McDonald gjort till var mans/kvinnas egendom de senare åren. Hyperventilerandet mellan fraserna är mer regel än undantag nu för tiden, trots att MMD rent krasst hör hemma i då för tiden... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Du kan aldrig reducera gnisslet helt och hållet; lär dig hantera gnisslet till den nivå du tycker det är värt och gilla sen läget; då kommer alla andra också att göra det...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Re: Roundwounds utan fingerljud

Inlägg av Enbasist »

Är nyfiken på ErnieBalls nya cobalt flats som sägs leverera roundwoundsound med flatwounds yta. Någon som testat än? Å andra sidan låter ju flats bra just för att dom har mindre top och mer tjoff... så vem vet om det är positivt med brightare flats än gamla LaBella :)
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Re: Roundwounds utan fingerljud

Inlägg av Henko »

Enbasist skrev:Är nyfiken på ErnieBalls nya cobalt flats som sägs leverera roundwoundsound med flatwounds yta. Någon som testat än? Å andra sidan låter ju flats bra just för att dom har mindre top och mer tjoff... så vem vet om det är positivt med brightare flats än gamla LaBella :)
Tycker att dom verkar lovande. Visst mindre topp och mer tjoff - men även att den topp som trots allt finns i flats har en fantastiskt skön karaktär som är helt annorlunda än rounds. Har kört Chromes länge och inte testat nån annan sträng som kunnat matcha i fråga om liv och sustain. Har dock inte testat Rotosounds flats.
P-basar
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Roundwounds utan fingerljud

Inlägg av Roger Hedin »

Jag använder Cobalts på alla fyror som inte har flats. De är ljudstarka med mycket botten, men känns inte alls som flats. Inte alls alls!
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Re: Roundwounds utan fingerljud

Inlägg av Enbasist »

Dom här tänkte jag på. Verkar intressant då jag tycker att EBs vanliga flats är bra.
http://www.notreble.com/buzz/2015/05/07 ... s-strings/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Re: Roundwounds utan fingerljud

Inlägg av Enbasist »

Hittar ingen testinformation någonstans men nu har jag chansat och beställt från basstringsonline.
Bara att vänta och se.
Användarvisningsbild
RedCheer
Medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: lör 06 aug 2011, 01:55
Ort: Stockholm

Re: Roundwounds utan fingerljud

Inlägg av RedCheer »

Halfwound är la det du letar efter?
RW ljud med FW känsla!
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Roundwounds utan fingerljud

Inlägg av hitman »

Enbasist skrev:Hittar ingen testinformation någonstans men nu har jag chansat och beställt från basstringsonline.
Bara att vänta och se.
Jag är också sugen på att testa, hör av dig så fort du hunnit prova!
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Re: Roundwounds utan fingerljud

Inlägg av Enbasist »

Det gör jag. Tydligen strul med leveransen från EB till BSOnline men så fort det dyker upp några kommer att utlåtande.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Roundwounds utan fingerljud

Inlägg av blackparkas »

Bara att dra ner tonratten lite så är det ju klart!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Tumblinman
Medlem
Inlägg: 318
Blev medlem: lör 06 sep 2014, 09:02

Re: Roundwounds utan fingerljud

Inlägg av Tumblinman »

Följer upp denna tråd med att fråga om det finns någon SS sträng som känns mindre sträv än andra. Har precis blivit med ny bas och monterat ett set Daddario Prosteels som jag verkligen gillar. Tyvärr ger de rätt mycket fingerljud.
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: Roundwounds utan fingerljud

Inlägg av Phear »

blackparkas skrev:Bara att dra ner tonratten lite så är det ju klart!
Ja, precis. Det första man ska prova är att inte krångla till det! :)
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Roundwounds utan fingerljud

Inlägg av bjelkeman »

Tumblinman skrev:Följer upp denna tråd med att fråga om det finns någon SS sträng som känns mindre sträv än andra. Har precis blivit med ny bas och monterat ett set Daddario Prosteels som jag verkligen gillar. Tyvärr ger de rätt mycket fingerljud.
Jag tycker att D'Addaro FlexSteels känns mindre sträva än andra SS. Jag gillar dem.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Roundwounds utan fingerljud

Inlägg av RolleHarris »

Pro steels har väldigt mycket fingerljud då de är väldigt diskantiga. Prova dra ner diskanten


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++
Inlägg: 2929
Blev medlem: fre 11 jan 2013, 19:47
Ort: Älta/ Nacka

Re: Roundwounds utan fingerljud

Inlägg av Hågge »

Roger Hedin skrev:Jag använder Cobalts på alla fyror som inte har flats. De är ljudstarka med mycket botten, men känns inte alls som flats. Inte alls alls!

Tror det är dessa som det handlar om.

Jag gillar dom skarpt.

Bild
Skriv svar