Ernie Ball Cobalt

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Gastur
Medlem
Inlägg: 79
Blev medlem: ons 13 maj 2015, 23:17

Ernie Ball Cobalt

Inlägg av Gastur »

För några veckor sedan så beställde jag 2 paket Ernie Ball Cobalts från Jam till 2 av mina 5 strängade basar. De strängar jag hade på från början var i och för sig fortfarande i bra skick men jag var så nyfiken på Cobalt strängarna att jag måste testa och eftersom Jam sålde dem relativt billigt så slog jag till med 2 set. Med min vanliga tur så var de slut i lagret så det var en lång väntan på strängarna men idag damp de äntligen ner i brevlådan.
Jag bytte först på min Tobias bas och för att testen skulle bli vettig så spelade jag ordentligt med de gamla strängarna först och sedan bytte jag.. Sedan gjorde jag samma med min Ibanez BTB och nog gick det att höra en viss skillnad mellan mina gamla och de nya. Jag tror att mina gamla är Dáddario.
Vad gäller output så tyckte jag mig inte märka någon jätteskillnad om den fanns så var den försumbar i mina öron. Det fanns dock en ökad krispighet i ljudet och det var en lite annorlunda krispighet än den man får i vissa splitter nya vanliga.. Ni vet den där lite råa slamriga karaktären som finns ibland.. Det här var en mer samlad hifi krispighet den var tydlig och ren men lite mer städad på något sätt. Känslan av strängarna var också något annorlunda än vanliga.. Det var en subtil skillnad men den fanns där..Jag tror att jag närmast kan likna den med något mellanting mellan vanliga och Elexir strängar.

Skulle jag köpa dem igen.. Ja det tror jag faktiskt.. Jag har inte upptäckt något jag inte gillar med dem.
Var det lika stor skillnad som i testerna på nätet..Nej det tyckte jag inte.. Min hypotes är att de har använt gamla slitna strängar som före exemplar för att skillnaden ska bli tydligare.
Blir det någon fantastisk ökning av output..Nej
Det jag gillar med strängarna är att de ger en diskret ökad tydlighet i hela registret vilket är trevligt när man ska spela in.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Ernie Ball Cobalt

Inlägg av Hellish »

Jag gillar kärnan i ljudet hos Cobaltsträngarna och tycker att de behåller skärpan i ljudet länge.
Gastur
Medlem
Inlägg: 79
Blev medlem: ons 13 maj 2015, 23:17

Re: Ernie Ball Cobalt

Inlägg av Gastur »

Kan det vara så att vi menar samma sak..? När du menar kärnan i ljudet vad är det exakt som du menar, jag tänker mig att du menar själva grundljudet. I så fall så menar vi nog samma. Jag upplever Cobolt strängarna som mer balanserade i tonen de är liksom lite klarare i hela registret och inte som många andra strängar klarare i toppen när de är nya.
Men jag tycker inte att det var den enorma förbättring som den man ser i youtubevideorna.
Ljudet blir lite krispigare i hela registret, det är inte någon natt och dag skillnad men ändå tillräckligt med skillnad för att motivera att betala lite extra för dem.

Många säger att de har längre livslängd och jag hoppas verkligen att de har rätt, jag har inte haft mina på tillräckligt länge för att ha någon uppfattning om detta.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Ernie Ball Cobalt

Inlägg av strummer »

http://pratabas.se/viewtopic.php?f=5&t= ... lit=cobalt" onclick="window.open(this.href);return false;
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Ernie Ball Cobalt

Inlägg av Roger Hedin »

Ännu en subjektiv beskrivning: Det är mycket fläsk i tonen. :mrgreen:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Ernie Ball Cobalt

Inlägg av basmartin »

Jättefina strängar!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar