Strängar till 8-strängad

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Lost Johnny
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 24 nov 2013, 23:08

Strängar till 8-strängad

Inlägg av Lost Johnny »

Har råkat köpa en 8-strängad Kramer XL8 (mediumskala) och grunnar lite inför framtida strängbyten. Utbudet av färdiga set är ju inte överväldigande, så hur gör ni: Köper ett färdigt set eller ett basset och ett gitarrset/lösa strängar och plockar ihop själva?

Bör man hålla sig till max 090 på tjocka E-strängen för att undvika att E-strängarna ska skorra mot varandra för mycket? Upplever att det finns en risk för det om man är för aggressiv i anslaget. Strängarna delar sadel, så det går inte att separera dem, och det skulle jag inte vilja för då kan jag inte trycka ned båda strängarna på ett bra sätt.

Inser ju att jag inte kan få något svintungt ljud med mediumskala och eventuell begränsning i strängtjocklek, men har någon någon rekommendation på strängar som ändå kan ge lite hårdrockstyngd? Har spanat på GHS Boomers färdiga set för 8-strängad. Långskala i och för sig, så det blir att klippa lite. :)

Vet ju inte hur många som spelar 8-strängat där ute, men några med erfarenhet av det bör väl finnas i denna illustra skara. :)
Warwick Corvette Standard -98, Warwick Corvette Standard -04, Warwick Corvette Standard -07, Warwick Corvette Standard -16, Warwick Fortress One -93, , Kramer XL8 -80, Epiphone EB-3
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Strängar till 8-strängad

Inlägg av blackparkas »

Ingen aning!

Men jag köpte lösa strängar till min 8:a som iofs inte är klar.

Tänkte mig i alla fall 50-110 Lo tiders och sedan köpte jag till lösa Daddario-strängar i lämplig tjocklek..

Stämmer ju DGCF så jag vill inte ha för slinkiga strängar.

Minns tyvärr inte tjockleken på dem eller om det var nickel eller stål, men jag vill minnas att jag sneglade på ett Daddario 8-str set och valde marginellt tjockare strängar än vad det var på de oktavsträngarna.

Om jag skulle stämma standard skulle jag nog testa ett färdigt 8-str set först och främst.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Lost Johnny
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 24 nov 2013, 23:08

Re: Strängar till 8-strängad

Inlägg av Lost Johnny »

Tack för responsen. :) Får testa mig fram lite och se vad som låter bra. Kör ju standardstämning eller nedstämt ett tonsteg normalt sett.
Warwick Corvette Standard -98, Warwick Corvette Standard -04, Warwick Corvette Standard -07, Warwick Corvette Standard -16, Warwick Fortress One -93, , Kramer XL8 -80, Epiphone EB-3
Skriv svar