Strängar till ackustisk bas?

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
Vasoline
Medlem
Inlägg: 176
Blev medlem: lör 05 jul 2014, 13:34
Ort: Göteborg

Strängar till ackustisk bas?

Inlägg av Vasoline »

Jag har ett litet projekt på g där jag hade tänkt att involvera och skaffa en akustisk bas, något som jag aldrig har ägt tidigare. Tanken denna gången är att jag ska köra en del slap på acke basen. Har gjort det vid en del andra tillfällen då jag hyrt acke basar.
Min fråga gäller era tankar om vilken typ av strängar som kan tänkas passa om man vill köra slap på en acke-bas? Kan man stränga med vanliga nickelsträngar?
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Strängar till ackustisk bas?

Inlägg av mrbaloo »

Köp gärna D'Addarios coated-modell av fosfor-bronssträngar. De har bra klang som räcker länge. Jag har faktiskt aldrig bytt strängar på min ackkebas efter att dessa är monterade. Hade tidigare vanliga fosfo-bronssträngar på min tidigare ackebas, och de vart smutsiga och oxiderade vilket gjorde att de tappade ton väldigt snabbt.
Användarvisningsbild
Vasoline
Medlem
Inlägg: 176
Blev medlem: lör 05 jul 2014, 13:34
Ort: Göteborg

Re: Strängar till ackustisk bas?

Inlägg av Vasoline »

mrbaloo skrev:Köp gärna D'Addarios coated-modell av fosfor-bronssträngar. De har bra klang som räcker länge. Jag har faktiskt aldrig bytt strängar på min ackkebas efter att dessa är monterade. Hade tidigare vanliga fosfo-bronssträngar på min tidigare ackebas, och de vart smutsiga och oxiderade vilket gjorde att de tappade ton väldigt snabbt.
Tack för tips!
Ska kolla in detta. Är av naturen lite skeptiskt till "coated" strängar men ska kika.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Strängar till ackustisk bas?

Inlägg av mrbaloo »

Vasoline skrev:
mrbaloo skrev:Köp gärna D'Addarios coated-modell av fosfor-bronssträngar. De har bra klang som räcker länge. Jag har faktiskt aldrig bytt strängar på min ackkebas efter att dessa är monterade. Hade tidigare vanliga fosfo-bronssträngar på min tidigare ackebas, och de vart smutsiga och oxiderade vilket gjorde att de tappade ton väldigt snabbt.
Tack för tips!
Ska kolla in detta. Är av naturen lite skeptiskt till "coated" strängar men ska kika.
Så här tyckte jag för några år sedan och det skriver jag upp på fortfarande. Gillar dessa strängar skarpt:

http://basgitarr.wordpress.com/2010/01/ ... exppbb170/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Vasoline
Medlem
Inlägg: 176
Blev medlem: lör 05 jul 2014, 13:34
Ort: Göteborg

Re: Strängar till ackustisk bas?

Inlägg av Vasoline »

Tack för tips! :tummenupp:

Ursäkta dum fråga kanske men går det ens att använda vanliga elbassträngar till ackebas?


mrbaloo skrev:
Vasoline skrev:
mrbaloo skrev:Köp gärna D'Addarios coated-modell av fosfor-bronssträngar. De har bra klang som räcker länge. Jag har faktiskt aldrig bytt strängar på min ackkebas efter att dessa är monterade. Hade tidigare vanliga fosfo-bronssträngar på min tidigare ackebas, och de vart smutsiga och oxiderade vilket gjorde att de tappade ton väldigt snabbt.
Tack för tips!
Ska kolla in detta. Är av naturen lite skeptiskt till "coated" strängar men ska kika.
Så här tyckte jag för några år sedan och det skriver jag upp på fortfarande. Gillar dessa strängar skarpt:

http://basgitarr.wordpress.com/2010/01/ ... exppbb170/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Strängar till ackustisk bas?

Inlägg av mrbaloo »

Det går nog, men eftersom de är styvare så måste man säkert justera dragstången en hel del. Har inte provat det själv men det finns en del trådar om det på PB och Talkbass.com. Skulle tänka mig att det också blir en annan ton i basen.
Användarvisningsbild
TravelRock
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 14 apr 2015, 14:03
Ort: Göteborg

Re: Strängar till ackustisk bas?

Inlägg av TravelRock »

Hej,
På akustiska basgitarrer så tycker jag nylon strängar, eller rättare sagt phosphor bronze round wound på nylon kärna, både låter och känns tveklöst bäst att lira på. De är lite som mycket tjockare varianter av de fetaste strängarna på en klassisk spansk gitarr.

Det har funnits lite olika tillverkare men just nu tror jag de enda jag känner till som gör dem är Thomastik: http://www.thomastik-infeld.com/family- ... tic%20bass" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag har testat "vanliga" stålsträngar men ingen är i närheten, i mitt tycke. Har ni en akustisk basgitarr så rekommenderar jag verkligen att prova!!
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Strängar till ackustisk bas?

Inlägg av Per »

Tittade just på den här tråden och kollade upp Thomastiks.
:shock: Oops! Det måste vara universums dyraste B-sträng - 380 kr för ett 4-set och 695 kr för ett 5-set hos tysken, (som var närmast att kolla priser hos).
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++
Inlägg: 3158
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 00:42
Ort: Sundsvall

Re: Strängar till ackustisk bas?

Inlägg av Surfin' »

Adamas 40-100 känns och låter kalas IMO
Skriv svar