Strängpriser i Sverige?

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Strängpriser i Sverige?

Inlägg av maxoges »

Var köper ni strängar i Sverige?
Jag har köpt av Nysse på gitarrtorget. Finns det någon som är billigare?
D´addario Elbas XL 250:-
D´addario Elbas XL två pack 325:-
Han tar 100kr för en 130-sträng lös.
nysse.com
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Strängpriser i Sverige?

Inlägg av fieldflower »

Sorry att första svaret blir total OT, men sedan jag insett att jag faktiskt gillar tyskens 50-kronors-set (70 för 5-set) går det bara inte att köpa nåt annat.
Det är inte ens värt att koka strängar längre...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Strängpriser i Sverige?

Inlägg av maxoges »

Tack för svar! :)
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Strängpriser i Sverige?

Inlägg av mrbaloo »

maxoges skrev:Var köper ni strängar i Sverige?
Jag har köpt av Nysse på gitarrtorget. Finns det någon som är billigare?
D´addario Elbas XL 250:-
D´addario Elbas XL två pack 325:-
Han tar 100kr för en 130-sträng lös.
nysse.com
Tycker att priserna närmat sig tyskens pris, speciellt DAddario XL och Fender som jag brukar köpa. Och betalar jag gärna någon/några 10a mer då jag får mina strängar direkt.
Köper på Östmans musik. De brukar dessutom ha Galli. Lite dyrare strängar men de köper jag också.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Strängpriser i Sverige?

Inlägg av blackparkas »

Priserna var ju nere och dök till runt 200 spänn på t.ex. Daddario, men i och med dollarkursen så är de uppe på 295 spänn igen, rek pris.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5429
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Strängpriser i Sverige?

Inlägg av bjelkeman »

Från Parkas, 4Sound eller DLX.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Strängpriser i Sverige?

Inlägg av Hånken »

fieldflower skrev:Sorry att första svaret blir total OT, men sedan jag insett att jag faktiskt gillar tyskens 50-kronors-set (70 för 5-set) går det bara inte att köpa nåt annat.
Det är inte ens värt att koka strängar längre...
Ha ha! Det är just det jag fick göra efter några veckor med Harley Benton, eller i alla fall Ultraljudstvätta dem. Då var de tillbaka. Ultraljustvätta i ispopronanol göra jag annars med andra strängar en gång om året. I vintras var jag tvungen att yxa mitt 8 år gamla NEWTONE set för huvudlös: Stainless Steel, double ball end, round core. De bara höll och höll och höll om man ultra-ljudsvtättade dem en gång om året. På min huvudbas som jag regelbundet giggade/repade och övade på hemma. Men sedan blev bandstavs-gnaget för stort i dem...tänkte att det borde nog vara dags, och upptäckte att det var inne på 9: året...

Men ändå, det är rätt svårt att klå 70 kr för ett 5 strängset. "Fina" märken med coating och annat skit, kan ju kosta uppåt 700 kr om det vill sig illa. Speciellt double ball end.
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Strängpriser i Sverige?

Inlägg av Aslan »

Hånken skrev:
fieldflower skrev:Sorry att första svaret blir total OT, men sedan jag insett att jag faktiskt gillar tyskens 50-kronors-set (70 för 5-set) går det bara inte att köpa nåt annat.
Det är inte ens värt att koka strängar längre...
Ha ha! Det är just det jag fick göra efter några veckor med Harley Benton, eller i alla fall Ultraljudstvätta dem. Då var de tillbaka. Ultraljustvätta i ispopronanol göra jag annars med andra strängar en gång om året. I vintras var jag tvungen att yxa mitt 8 år gamla NEWTONE set för huvudlös: Stainless Steel, double ball end, round core. De bara höll och höll och höll om man ultra-ljudsvtättade dem en gång om året. På min huvudbas som jag regelbundet giggade/repade och övade på hemma. Men sedan blev bandstavs-gnaget för stort i dem...tänkte att det borde nog vara dags, och upptäckte att det var inne på 9: året...

Men ändå, det är rätt svårt att klå 70 kr för ett 5 strängset. "Fina" märken med coating och annat skit, kan ju kosta uppåt 700 kr om det vill sig illa. Speciellt double ball end.
Vad har du för ultraljudstvätt???
Låter väldigt intressant då jag ÄLSKAR nya strängar och svettas som en gnu på scen:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: Strängpriser i Sverige?

Inlägg av lekamen »

Aslan skrev:
Hånken skrev:
fieldflower skrev:Sorry att första svaret blir total OT, men sedan jag insett att jag faktiskt gillar tyskens 50-kronors-set (70 för 5-set) går det bara inte att köpa nåt annat.
Det är inte ens värt att koka strängar längre...
Ha ha! Det är just det jag fick göra efter några veckor med Harley Benton, eller i alla fall Ultraljudstvätta dem. Då var de tillbaka. Ultraljustvätta i ispopronanol göra jag annars med andra strängar en gång om året. I vintras var jag tvungen att yxa mitt 8 år gamla NEWTONE set för huvudlös: Stainless Steel, double ball end, round core. De bara höll och höll och höll om man ultra-ljudsvtättade dem en gång om året. På min huvudbas som jag regelbundet giggade/repade och övade på hemma. Men sedan blev bandstavs-gnaget för stort i dem...tänkte att det borde nog vara dags, och upptäckte att det var inne på 9: året...

Men ändå, det är rätt svårt att klå 70 kr för ett 5 strängset. "Fina" märken med coating och annat skit, kan ju kosta uppåt 700 kr om det vill sig illa. Speciellt double ball end.
Vad har du för ultraljudstvätt???
Låter väldigt intressant då jag ÄLSKAR nya strängar och svettas som en gnu på scen:)
Misstänker att detta är en dykare med tillgång till verkstad? Man brukar serva reggar med bla ultraljud vill jag minnas.
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Strängpriser i Sverige?

Inlägg av Aslan »

lekamen skrev:
Aslan skrev:
Hånken skrev:
fieldflower skrev:Sorry att första svaret blir total OT, men sedan jag insett att jag faktiskt gillar tyskens 50-kronors-set (70 för 5-set) går det bara inte att köpa nåt annat.
Det är inte ens värt att koka strängar längre...
Ha ha! Det är just det jag fick göra efter några veckor med Harley Benton, eller i alla fall Ultraljudstvätta dem. Då var de tillbaka. Ultraljustvätta i ispopronanol göra jag annars med andra strängar en gång om året. I vintras var jag tvungen att yxa mitt 8 år gamla NEWTONE set för huvudlös: Stainless Steel, double ball end, round core. De bara höll och höll och höll om man ultra-ljudsvtättade dem en gång om året. På min huvudbas som jag regelbundet giggade/repade och övade på hemma. Men sedan blev bandstavs-gnaget för stort i dem...tänkte att det borde nog vara dags, och upptäckte att det var inne på 9: året...

Men ändå, det är rätt svårt att klå 70 kr för ett 5 strängset. "Fina" märken med coating och annat skit, kan ju kosta uppåt 700 kr om det vill sig illa. Speciellt double ball end.
Vad har du för ultraljudstvätt???
Låter väldigt intressant då jag ÄLSKAR nya strängar och svettas som en gnu på scen:)
Misstänker att detta är en dykare med tillgång till verkstad? Man brukar serva reggar med bla ultraljud vill jag minnas.
Ok...
Såg att Kjell o Co hade sånna till salu. Kanske kan vara värt att testa:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Strängpriser i Sverige?

Inlägg av Roger Hedin »

Jag köper Dingwall-strängar från Bass Direct, två set för £50. Andra strängar brukar jag köpa "hemme i stan". På fyrorna har jag EB Cobalts, och brukar få så nära deutschmanlänningens pris som det går.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Strängpriser i Sverige?

Inlägg av Hånken »

Aslan skrev: Vad har du för ultraljudstvätt???
Låter väldigt intressant då jag ÄLSKAR nya strängar och svettas som en gnu på scen:)
Ok då. Den på Kjell, eller Clas Ohlson! VARNING! Min första försök var livsfarligt eftersom jag ultraljudstvättade direkt i isopropanol varpå den antändes och förstörde hela enheten. 800 kr i sjön. Här kommer instruktioner:

1. Köp inte Clas Ohlsons billigaste för 399, gå upp ett snäpp och köp:
2. Kjell och Company

http://www.kjell.com/se/sortiment/hus-h ... 0-w-p40499" onclick="window.open(this.href);return false;

999 kr

3. Se till att hitta annan användning för det också. Smycken, reservdelar, speciellt glasögon (min egentliga användning), samt en massa annat. Lite väl dyrt att ha BARA till bassträngar.

4. Köp en annan tunn glasburk eller stålburk, gärna rostfritt stål, finns på Ikea. Att hälla 1 liter ispropanol rätt i tanken är bara slöseri och dyrt, ni måste hälla ut det sedan. En 3-4 dl burk skall ni ha som ni skall hälla isopropanol i.

5. Fyll denna burk med isopropanol så att den täcker strängen. Rulla ihop den om ni vill. Lägg aldrig sträng direkt i vatten, utan direkt i isopropanol.

6. Fyll ultraljudsmaskinen med vatten. Men bara såpass att glasburken får plats utan att vatten flödar in ifrån tanken in i glasburken.

7. Det ni gör är INDIREKT ULTRALJUDSTVÄTT. När ni sätter på den på 10 minuter per sträng, så kan ni se att bubblorna gör sitt ändå, inne i kärlet. Det måste vara så lång tid. Om man inte har strängen i glasburken, utan direkt i tanken räcker det med 3-4 minuter.

8. Ta ut strängen och låt den torka. Lägg i nästa sträng i samma kärl, med samma isopropanol. Allt guck den får loss lägger sig på botten ändå så det är ingen risk att "guck" ifrån den gamla/första strängen lägger sig inne i den nya strängen.

9. Ja, det kan ta en 30-40 minuter. Under tiden kan ni byta batteri i er aktiva bas, rengöra spray pottar och allmän service på er bas, som nu inte har strängar på sig.

10. Sätt på strängarna igen. Njut av ny-strängs-zzing några veckor till. Sedan kan ni köra som vanligt. Efter 3 månader kan det vara dags igen.

Den stora skillnaden med kokning, är att strängen blir aldrig upphettad. Vatten kommer inte in mellan spinningarna. (!).
Kokning kan mycket väl ge er nysträngs-zzing tillbaks men intonationen riskerar att gå åt helvete, dvs även om ni kan stämma upp fint, så blir det ostämt på vissa band, vilket innebär att strängen har fått olika gauge längs med strängen p g a upphettingen. Och den går inte tillbaks till samma läge när den svalnar.

OBS! Varken kokning eller ultraljudstvätt får utföras på coated strings. Vad nu det skulle vara bra för. Ni ruinerar dom totalt, och måste slänga dom sedan. Ultraljudsbubblorna "tolkar" coatingen som skräp som skall bort...

Ni kan spara 3-4 dl isopropanol i glasburken för detta ändamål. Det går t o m att hälla tillbaks i flaskan. Är det för mycket guck i det gör ni bäst att hälla ut det i vasken. Men jag ser att det alltid samlas på botten, så det blir en lustig bottensats av det så allt ovanför kan återanvändas.

Åsså köp denna isopropanolen samtidigt:

http://www.kjell.com/se/sortiment/hus-h ... -ml-p18356" onclick="window.open(this.href);return false;

- - - - - - -

Men i ärlighetens namn: 50-70 kr för ett set Harley Bentons hos tysken... varför krångla till det med kok, ultraljud? De är inga strängar som går sönder efter en vecka. Eller intonerar kasst. Jag har provat strängar som varit de billigaste innan, och de var rent ut sagt värdelösa. Men Harley Benton var inte en av dem.
Senast redigerad av Hånken den fre 06 maj 2016, 09:22, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Strängpriser i Sverige?

Inlägg av Aslan »

Stort tack för all info!!!!:)
Får se om jag vågar att prova själv om det är värt det:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Strängpriser i Sverige?

Inlägg av Hånken »

Nu var det ju strängpriser i Sverige det handlade om och inte 70 kr strängar hos tysken, som är i Tyskland. :wink:
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Strängpriser i Sverige?

Inlägg av Aslan »

Hånken skrev:Nu var det ju strängpriser i Sverige det handlade om och inte 70 kr strängar hos tysken, som är i Tyskland. :wink:
Jag lägger ca 4-5000kr på strängar per år (för turnéer och så) så det kan ju vara värt det:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Strängpriser i Sverige?

Inlägg av Hånken »

Aslan skrev:
Hånken skrev:Nu var det ju strängpriser i Sverige det handlade om och inte 70 kr strängar hos tysken, som är i Tyskland. :wink:
Jag lägger ca 4-5000kr på strängar per år (för turnéer och så) så det kan ju vara värt det:)
Ahhha... oj! Ok, men då är det inget snack. Ju. Lite meckigt är det, men du sparar in en hel del. Vad varken ultraljud eller kokning rättar till är bandstavs-gnaget i strängarna som kommer att uppstå efter en tid. När de påverkar ljudet och intonationen kan ingen kokning/ultraljud rädda dem.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Strängpriser i Sverige?

Inlägg av Hånken »

Man kan ju bestämma sig för en "ultraljuds-dag" precis som med vanlig tvätt. När du ultratvättat strängarna, ta glasögon, kanske ett guckigt stall som ligger, smycken, bilreservdelar, hoj-delar. Dock måste maskinen vila ett tag mellan gångerna. Om du känner på vattnet så blir det varmare efter varje gång. Inte kokhet dock. Isopropanolen i lilla burken blir inte varm. Använd inte värmeknappen om du har isopropanol i tanken.

Efter varje gig/rep brukar jag dränka en torr linne-trasa med isopropanol och gnida längs strängen. Det är då du hör den "underbara" CLANG TONE som kan väcka döda... gnisslet liksom. Men rent blir det.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Strängpriser i Sverige?

Inlägg av Hånken »

Tips, stäng dörren till köket eller där ultraljudstvätten är om ni har a) husdjur som hundar och katter b) små barn.

Även om inte vi vuxna hör det, blir barn kanske rädda, och hundar speciellt kan bli både irriterade och rädda. Är barnen sisådär 2-3 år kan de själva säga till och hålla för öronen och gå därifrån, men hundar och riktig små barn.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Strängpriser i Sverige?

Inlägg av Hånken »

VI kan jämföra sveriges priser med tysken för "udda" strängar men känt märke:

http://www.thomann.de/se/rotosound_rdb6 ... s_155276_3

333 :-

http://www.ordermusic.se/#/sok/Rotosound/rdb66ld

695 :-

T o m billigare med frakten, 150 kr, från Thomann om man bara beställer ett set. Dessa strängar är double ball end, men de är inte coated eller 5 str. 780 kr kostar 5 strängat i Sverige.
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Strängpriser i Sverige?

Inlägg av maxoges »

Kolla status strängar http://www.status-graphite.com/status/f ... _home.html" onclick="window.open(this.href);return false;
andersbas
Medlem
Inlägg: 267
Blev medlem: tor 04 dec 2008, 13:40
Ort: Falköping

Re: Strängpriser i Sverige?

Inlägg av andersbas »

Jag köper allt på Prenics i Falköping. Lokal liten handlare, men supertrevlig och serviceinriktad! Kolla in http://www.prenics.se" onclick="window.open(this.href);return false;, men ring honom också. Han har/kan skaffa mer än vad som finns där.
Fedingen
Nykomling
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 14 maj 2016, 16:20

Re: Strängpriser i Sverige?

Inlägg av Fedingen »

fieldflower skrev:Sorry att första svaret blir total OT, men sedan jag insett att jag faktiskt gillar tyskens 50-kronors-set (70 för 5-set) går det bara inte att köpa nåt annat.
Det är inte ens värt att koka strängar längre...
Jag är total novis på basar och söker lite tillbehör till min Ibanez Blazer.
Tysken? Menas Thomann? Jag hittar inga strängset för 50kr.
Länka gärna.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Strängpriser i Sverige?

Inlägg av fieldflower »

Fedingen skrev:
fieldflower skrev:Sorry att första svaret blir total OT, men sedan jag insett att jag faktiskt gillar tyskens 50-kronors-set (70 för 5-set) går det bara inte att köpa nåt annat.
Det är inte ens värt att koka strängar längre...
Jag är total novis på basar och söker lite tillbehör till min Ibanez Blazer.
Tysken? Menas Thomann? Jag hittar inga strängset för 50kr.
Länka gärna.
Appselut.
http://www.thomann.de/se/harley_benton_ ... medium.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.thomann.de/se/harley_benton_ ... string.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem i PB50+
tnil
Medlem
Inlägg: 145
Blev medlem: sön 02 dec 2012, 00:53
Ort: Stockholm

Re: Strängpriser i Sverige?

Inlägg av tnil »

Jag brukar köpa alla mina strängar hos bassstringsonline.

Skickat från min D5503 via Tapatalk
Bas: Warwick ps Corvette 4, Cort Arona 4
Förstärkare: Ashdown AAA 120-15T, Vox VX50 BA
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Re: Strängpriser i Sverige?

Inlägg av Zyrran »

Stringsandbeyond.com
Skriv svar