Zyrran skrev:Kan ha något beggat set med Rotosound Swingbass om du vill ha ett att testa med.
Hånken skrev:Mja, detta med närproducerat och närproducerat. Rotosound som görs i England görs på svenskt stål.
"Designed and developed in Sweden" står det på EBS sida. Även så strängarna. En väldig skillnad på "manufactured in..."
Hånken skrev:Det här med strängar och att det bara finns vissa strängtillverkare har visat sig vara en publicity stunt. När sträng-MÄRKEN har fått frågan har de alltid svarat med att "vi gör våra egna strängar". De talar aldrig om att det är på ett geografiskt skiljt ställe, t o m i annat land. Eller en annan fabrik med annan utrustning. Precis som med frisörer så "hyr de en stol", eller rättare sagt de hyr en stränglindningsmaskin i en stor farbik, där D'addariofolk står bredvid ErnieBall folk och gör strängar.![]()
Vad jag vet är det inte lönt p g a ståltullarna att Asien börjar göra strängar för att säljas i USA. Det är för dyrt och för liten marginal. Jag har t ex aldrig hört talas om "japansk" strängmärke. Nog att det står Yamaha, eller Ibanez på dem men det är bara att sätta annat paket på dem.
http://www.professorstring.com/index.php
Står det mesta om vilka som verkligen gör själv. Har för mig att det inte är speciellt lönsamt att skicka "swedish steel" till USA, tillverka strängar där, för att sedan skicka tillbaks igen. Däremot inom EU. Av samma ståltullsregler. Har för mig att det finns i alla fall i runda tal cirka 30 märken som verkligen har egen fabrik. Eftersom de fått frågan bjuder de in. Det kanske finns 50 olika strängmärken på marknaden. John Pearse och Jim Dunlop, och Sfarzo är outsourcade strängar. Det är ingen rocket science att linda strängar. Speciellt inte med maskiner. Sedan vad beträffar gitarr, så behöver de bara linda hälften av strängarna. De ospunna tunna strängarna är rätt likadana märken emellan. Förutom coating då.
Thomastik gör sina själva i Österrike, eller Schweiz, och hand-lindas av vana händer av 100 % kvinnor. Jag har alltid undrat om inte pickuplindare skulle vara lika skickliga som sträng-lindare? Abigail Ybarra etc...
KriegHammer skrev:"Made from premium swedish steel", klart och tydligt.
Medlemmar online: Bing [Bot], Google [Bot]